Inclusive educational attention in the classroom. Case study with a student with challenging behaviour
Abstract We describe the analysis of the process of a student inclusion with challenging behaviour in a primary school classroom, from teaching performance and the dynamics that occur in the context, which focuses on teaching practices in relation to the process of student learning with challenging behaviour, as well as the barriers that affect the learning process. We considered the case study as the optimal procedure for achieving the objectives. The application of the interview to the teachers, the use of eminently qualitative data and the corresponding recording of results allows observing/concluding that: teaching practices are characterized by an individualized teaching performance, lacking coordination with other agents, oriented to teaching; dysfunctional in relation to learning objectives; attitudes towards the challenging behaviour are manifested through the justification of lack of resources for their attention, as a rhetorical mechanism on their own performance; and the role of context as customary in satisfying educational needs. The barriers that affect learning are associated with the teaching role and the role of the context and educational organization.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Ainscow, M., Booth, T. y Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. Londres: Routledge.
American Psychiatric Association (APA) (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5. 5.ª ed. Madrid: Ed. Médica Panamericana.
Armas, M. (2007). Prevención e Intervención ante problemas de conducta. Estrategias para centros educativos y familias. Madrid: Wolters Kluwer.
Booth, T. y Ainscow. M. (2011). Index for inclusion. Developing learning and participation in schools. Bristol: CESIE.
Canal, R. y Martín, M. V. (Coords.) (2002). Apoyo conductual positivo. Valladolid: Consejería de Sanidad y Bienestar Social. Recuperado de http://sid.usal.es/idocs/F8/FDO6644/apoyo_conductual_positivo.pdf.
Cook, T. y Reichardt, Ch. (1995). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
Cooper, P. y Upton, G. (1990). An ecosystemic approach to emotional and behavioural difficulties in schools. Educational Psychology, vol. 10, 4, 301-321.
Creswell, J. W. (2012). Educational Research. Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Fourth Edition. Boston: Pearson Education, Inc.
Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea.
Echeita, G. y Cuevas, I. (2011). La educación inclusiva. En E. Martín y T. Mauri (Eds.), Orientación Educativa. Atención a la diversidad y educación inclusiva (pp. 11-27). Barcelona: Graó.
Howe, K. R. y Miramontes, O. B. (2001). La e?tica de la educacio?n especial. Barcelona: Idea universitaria.
Martín Moreno, A. (2013). La situación del alumnado con problemas emocionales y de conducta en la comunidad de Madrid: Barreras y facilitadores para su inclusión educativa. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
Miles, M. B. y Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: an expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: SAGE Publication.
Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. Barcelona: Grao?.
Perrenoud, P. y Judit, A. (2004). Diez nuevas competencias para ensen?ar. Barcelona: Grao?.
Simón, C., Sandoval, M. y Martín, A. (2011). Los problemas de comportamiento. En E. Martín y T. Mauri (Coords.) Orientación educativa. Atención a la diversidad y educación inclusiva (pp. 147-167). Barcelona: Graó.
Stake, R. E. (2007). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
Strauss, A., Corbin, J. y Zimmerman, E. (2002). Bases de la investigacio?n cualitativa. Medelli?n, Colombia: Universidad de Antioqui?a.
Urbina, C. (2013). La compleja relación entre las concepciones sobre los procesos de inclusión y la práctica docente. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
American Psychiatric Association (APA) (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5. 5.ª ed. Madrid: Ed. Médica Panamericana.
Armas, M. (2007). Prevención e Intervención ante problemas de conducta. Estrategias para centros educativos y familias. Madrid: Wolters Kluwer.
Booth, T. y Ainscow. M. (2011). Index for inclusion. Developing learning and participation in schools. Bristol: CESIE.
Canal, R. y Martín, M. V. (Coords.) (2002). Apoyo conductual positivo. Valladolid: Consejería de Sanidad y Bienestar Social. Recuperado de http://sid.usal.es/idocs/F8/FDO6644/apoyo_conductual_positivo.pdf.
Cook, T. y Reichardt, Ch. (1995). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
Cooper, P. y Upton, G. (1990). An ecosystemic approach to emotional and behavioural difficulties in schools. Educational Psychology, vol. 10, 4, 301-321.
Creswell, J. W. (2012). Educational Research. Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Fourth Edition. Boston: Pearson Education, Inc.
Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea.
Echeita, G. y Cuevas, I. (2011). La educación inclusiva. En E. Martín y T. Mauri (Eds.), Orientación Educativa. Atención a la diversidad y educación inclusiva (pp. 11-27). Barcelona: Graó.
Howe, K. R. y Miramontes, O. B. (2001). La e?tica de la educacio?n especial. Barcelona: Idea universitaria.
Martín Moreno, A. (2013). La situación del alumnado con problemas emocionales y de conducta en la comunidad de Madrid: Barreras y facilitadores para su inclusión educativa. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
Miles, M. B. y Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: an expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: SAGE Publication.
Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. Barcelona: Grao?.
Perrenoud, P. y Judit, A. (2004). Diez nuevas competencias para ensen?ar. Barcelona: Grao?.
Simón, C., Sandoval, M. y Martín, A. (2011). Los problemas de comportamiento. En E. Martín y T. Mauri (Coords.) Orientación educativa. Atención a la diversidad y educación inclusiva (pp. 147-167). Barcelona: Graó.
Stake, R. E. (2007). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
Strauss, A., Corbin, J. y Zimmerman, E. (2002). Bases de la investigacio?n cualitativa. Medelli?n, Colombia: Universidad de Antioqui?a.
Urbina, C. (2013). La compleja relación entre las concepciones sobre los procesos de inclusión y la práctica docente. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
Centellas Comellas, A., & Jurado De Los Santos, P. (2018). Inclusive educational attention in the classroom. Case study with a student with challenging behaviour. Siglo Cero, 49(4), 69–87. https://doi.org/10.14201/scero20184946987
Most read articles by the same author(s)
- Álvaro Lafuente Carrasco, Pedro Jurado De Los Santos, Instruments for the valuation of needs in the music classroom with students with deaf , Siglo Cero: Vol. 49 No. 3 (2018)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−