Instruments for the valuation of needs in the music classroom with students with deaf
Abstract Last advances in auditory technology facilitate improvements in the inclusion processes of hearing-impaired students in the music class. Therefore, it is necessary to provide teachers with tools, resources and strategies to guarantee access, participation and achievement for all students. Within a research framework, instruments whose function is the needs analysis for the inclusion of hearing-impaired students in the music class in Elementary Education are exposed. These instruments must offer teachers the tools to evaluate conditions, resources and strategies to obtain optimal participation and achievement in the students’ teaching-learning processes. The process of construction and validation of three instruments is detailed: IASAMIP-CER, focused on classroom conditions, resources and teaching strategies; IASAMIP-SA, focused on the hearing-impaired students’ participation and achievement in the music class; and IASAMIP-A, focused on the students’ attitudes and motivations to musical activities. The proposal of the instruments is useful for decision making processes with regards to actions that may be of help for all students in the music class.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Abdi, S., Khalessi, M. H., Khorsandi, M. y Gholami, B. (2001). Introducing music as a means of habilitation for children with cochlear implants. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 59, 105-113.
Alba, C. (2012). Aportaciones del Diseño Universal para el Aprendizaje y de los materiales digitales en el logro de una enseñanza accesible. En J. Navarro, M. T. Fernández, F. J. Soto y F. Tortosa (Coords.), Respuestas flexibles en contextos educativos diversos (pp. 1-13). Murcia: Consejería de Educación, Formación y Empleo.
Alemán, N., Ardanaz, J., Muruzábal, D. y Poyo, D. (2006). Alumnado con grave discapacidad auditiva en Educación Infantil y Primaria. Orientaciones para la respuesta educativa. Pamplona: Gobierno de Navarra. Departamento de Educación.
Bruns, L., Mürbe, D. y Hahne, A. (2016). Understanding music with cochlear implants. Scientific Reports, 6 (August), 1-14. doi: http://doi.org/10.1038/srep32026.
Buitrago, Y. Q. (2014). Musicoterapia en niños con implante coclear. Revista de Otorrinolaringología y Cirugía de Cabeza y Cuello, 74 (3), 215-227. doi: http://doi.org/10.4067/ S0718-48162014000300004.
Cai, Y., Zhao, F., Chen, Y., Liang, M., Chen, L., Yang, H., Xiong, H., Xueyuan, Z. y Zheng, Y. (2016). The effect of symmetrical and asymmetrical hearing impairment on music quality perception. European Archives of Oto-Rhino-Laryngology, 273 (9), 2451-2459. doi: http://doi.org/10.1007/s00405-015-3838-8.
Cai, Y., Zhao, F. y Zheng, Y. (2013). Mechanisms of music perception and its changes in hearing impaired people. Hearing, Balance and Communication, 11 (4), 168-175. doi: http://doi.org/10.3109/21695717.2013.839356.
Casanova Rodríguez, M. A. (2011). De la educación especial a la inclusión educativa. Estado de la cuestión y retos pendientes. CEE. Participación Educativa, 18, 8-24. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/revista-cee/pdf/n18-casanova-rodriguez.pdf.
Cast (2011). Universal Design for Learning guidelines version 2.0. Wakeeld, MA: Author. Recuperado 20 de enero 2017 en: http://www.udlcenter.org/sites/udlcenter.org/files/Guidelines_JAN2011_3_spanish_0.pdf.
Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius. creda Jordi Perelló (2012a). Els alumnes amb sordesa a l’Escola. Cicle Mig i Superior d’Educació Primària. Sabadell: creda Jordi Perelló.
Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius. creda Jordi Perelló (2012b). Els alumnes amb sordesa a l’Escola. Etapa Infantil i Cicle Inicial d’Educació Primària. Sabadell: creda Jordi Perelló.
Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius. creda Jordi Perelló (2014). L’ús de la llengua de signes a l’escola. Sabadell: creda Jordi Perelló.
Dalmau Montalà, M. y Sala Bars, I. (2015). Análisis de la formación universitaria recibida por los titulados universitarios españoles con discapacidad auditiva en la adquisición de las competencias profesionales. Siglo Cero, 46 (3), 27-46. doi: 10.14201/scero20154632746.
Donnelly, P. J., Guo, B. Z. y Limb, C. J. (2009). Perceptual fusion of polyphonic pitch in cochlear implant users. JASA Express Letters, 126 (5) (November 2009), 128-133. doi: http:// doi.org/10.1121/1.3239464.
Drennan, W. R. y Rubinstein, J. T. (2008). Music perception in cochlear implant users and its relationship with psychophysical capabilities.pdf. Journal of Rehabilitation Research and Development, 45 (5), 779-790.
Driscoll, V., Gfeller, K., Tan, X., See, R. L., Cheng, H.-Y. y Kanemitsu, M. (2015). Family involvement in music impacts participation of children with cochlear implants in music education and music activities. Cochlear Implants Int., 16 (3), 137-146. doi: http:// doi.org/10.1179/1754762814Y.0000000103.
Fu, Q., Galvin III, J. J., Wang, X. y Wu, J.-L. (2015). Benefits of Music Training in MandarinSpeaking Pediatric Cochlear Implant Users. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 58 (February), 163-169. doi: http://doi.org/10.1044/2014.
Generalitat de Catalunya (gencat) (2015). Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 6900 - 26.6.2015. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
Generalitat de Catalunya (gencat) (2016). Currículum i orientacions. Educació infantil. Segon cicle. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament.
Gfeller, K., Driscoll, V., Kenworthy, M. y Van Voorst, T. (2011). Music Therapy for Preschool Cochlear Implant Recipients. Music Therapy Perspectives, 29, 39-49.
Kohlberg, G. D., Mancuso, D. M., Chari, D. A. y Lalwani, A. K. (2015). Music Engineering as a Novel Strategy for Enhancing Music Enjoyment in the Cochlear Implant Recipient. Behavioural Neurology, 2015, 1-7.
Lafuente, A. y Jurado, P. (2017). Análisis de la actuación con alumnado con discapacidad auditiva. Propuesta de orientación para los docentes de música. En Prácticas innovadoras inclusivas: Retos y oportunidades; XIV Congreso Internacional de Educación Inclusiva (pp. 1013-1021). Universidad de Oviedo, España.
Looi, V., Wong, Y. y Loo, J. H. Y. (2016). The Effects of Training on Music Perception and Appreciation for Cochlear Implant Recipients. Advances in Otolaryngology, 2016, 1-12.
Meyer, A. y Rose, D. H. (2005). The future is in the margins: The role of technology and disability in educational reform. En D. H. Rose, A. Meyer y C. Hitchcock (Eds.), The universally designed classroom: Accessible curriculum and digital technologies (pp. 13-35). Cambridge, MA: Harvard Education Press.
National Deaf Children’s Society (ndcs) (2013). How to make music activities accessible for deaf children and young people. London: ndcs.
National Deaf Children’s Society (ndcs) (2015a). Supporting the achievement of deaf children in primary schools. London: ndcs.
National Deaf Children’s Society (ndcs) (2015b). Supporting the achievement of hearing impaired children in early years settings. London: ndcs.
Orkwis, R. y McLane, K. (1998). A Curriculum Every Student Can Use: Design Principles for Student Access. Reston, VA: ERIC/OSEP Special Project. The Council for Exceptional Children.
Alba, C. (2012). Aportaciones del Diseño Universal para el Aprendizaje y de los materiales digitales en el logro de una enseñanza accesible. En J. Navarro, M. T. Fernández, F. J. Soto y F. Tortosa (Coords.), Respuestas flexibles en contextos educativos diversos (pp. 1-13). Murcia: Consejería de Educación, Formación y Empleo.
Alemán, N., Ardanaz, J., Muruzábal, D. y Poyo, D. (2006). Alumnado con grave discapacidad auditiva en Educación Infantil y Primaria. Orientaciones para la respuesta educativa. Pamplona: Gobierno de Navarra. Departamento de Educación.
Bruns, L., Mürbe, D. y Hahne, A. (2016). Understanding music with cochlear implants. Scientific Reports, 6 (August), 1-14. doi: http://doi.org/10.1038/srep32026.
Buitrago, Y. Q. (2014). Musicoterapia en niños con implante coclear. Revista de Otorrinolaringología y Cirugía de Cabeza y Cuello, 74 (3), 215-227. doi: http://doi.org/10.4067/ S0718-48162014000300004.
Cai, Y., Zhao, F., Chen, Y., Liang, M., Chen, L., Yang, H., Xiong, H., Xueyuan, Z. y Zheng, Y. (2016). The effect of symmetrical and asymmetrical hearing impairment on music quality perception. European Archives of Oto-Rhino-Laryngology, 273 (9), 2451-2459. doi: http://doi.org/10.1007/s00405-015-3838-8.
Cai, Y., Zhao, F. y Zheng, Y. (2013). Mechanisms of music perception and its changes in hearing impaired people. Hearing, Balance and Communication, 11 (4), 168-175. doi: http://doi.org/10.3109/21695717.2013.839356.
Casanova Rodríguez, M. A. (2011). De la educación especial a la inclusión educativa. Estado de la cuestión y retos pendientes. CEE. Participación Educativa, 18, 8-24. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/revista-cee/pdf/n18-casanova-rodriguez.pdf.
Cast (2011). Universal Design for Learning guidelines version 2.0. Wakeeld, MA: Author. Recuperado 20 de enero 2017 en: http://www.udlcenter.org/sites/udlcenter.org/files/Guidelines_JAN2011_3_spanish_0.pdf.
Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius. creda Jordi Perelló (2012a). Els alumnes amb sordesa a l’Escola. Cicle Mig i Superior d’Educació Primària. Sabadell: creda Jordi Perelló.
Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius. creda Jordi Perelló (2012b). Els alumnes amb sordesa a l’Escola. Etapa Infantil i Cicle Inicial d’Educació Primària. Sabadell: creda Jordi Perelló.
Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius. creda Jordi Perelló (2014). L’ús de la llengua de signes a l’escola. Sabadell: creda Jordi Perelló.
Dalmau Montalà, M. y Sala Bars, I. (2015). Análisis de la formación universitaria recibida por los titulados universitarios españoles con discapacidad auditiva en la adquisición de las competencias profesionales. Siglo Cero, 46 (3), 27-46. doi: 10.14201/scero20154632746.
Donnelly, P. J., Guo, B. Z. y Limb, C. J. (2009). Perceptual fusion of polyphonic pitch in cochlear implant users. JASA Express Letters, 126 (5) (November 2009), 128-133. doi: http:// doi.org/10.1121/1.3239464.
Drennan, W. R. y Rubinstein, J. T. (2008). Music perception in cochlear implant users and its relationship with psychophysical capabilities.pdf. Journal of Rehabilitation Research and Development, 45 (5), 779-790.
Driscoll, V., Gfeller, K., Tan, X., See, R. L., Cheng, H.-Y. y Kanemitsu, M. (2015). Family involvement in music impacts participation of children with cochlear implants in music education and music activities. Cochlear Implants Int., 16 (3), 137-146. doi: http:// doi.org/10.1179/1754762814Y.0000000103.
Fu, Q., Galvin III, J. J., Wang, X. y Wu, J.-L. (2015). Benefits of Music Training in MandarinSpeaking Pediatric Cochlear Implant Users. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 58 (February), 163-169. doi: http://doi.org/10.1044/2014.
Generalitat de Catalunya (gencat) (2015). Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 6900 - 26.6.2015. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
Generalitat de Catalunya (gencat) (2016). Currículum i orientacions. Educació infantil. Segon cicle. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament.
Gfeller, K., Driscoll, V., Kenworthy, M. y Van Voorst, T. (2011). Music Therapy for Preschool Cochlear Implant Recipients. Music Therapy Perspectives, 29, 39-49.
Kohlberg, G. D., Mancuso, D. M., Chari, D. A. y Lalwani, A. K. (2015). Music Engineering as a Novel Strategy for Enhancing Music Enjoyment in the Cochlear Implant Recipient. Behavioural Neurology, 2015, 1-7.
Lafuente, A. y Jurado, P. (2017). Análisis de la actuación con alumnado con discapacidad auditiva. Propuesta de orientación para los docentes de música. En Prácticas innovadoras inclusivas: Retos y oportunidades; XIV Congreso Internacional de Educación Inclusiva (pp. 1013-1021). Universidad de Oviedo, España.
Looi, V., Wong, Y. y Loo, J. H. Y. (2016). The Effects of Training on Music Perception and Appreciation for Cochlear Implant Recipients. Advances in Otolaryngology, 2016, 1-12.
Meyer, A. y Rose, D. H. (2005). The future is in the margins: The role of technology and disability in educational reform. En D. H. Rose, A. Meyer y C. Hitchcock (Eds.), The universally designed classroom: Accessible curriculum and digital technologies (pp. 13-35). Cambridge, MA: Harvard Education Press.
National Deaf Children’s Society (ndcs) (2013). How to make music activities accessible for deaf children and young people. London: ndcs.
National Deaf Children’s Society (ndcs) (2015a). Supporting the achievement of deaf children in primary schools. London: ndcs.
National Deaf Children’s Society (ndcs) (2015b). Supporting the achievement of hearing impaired children in early years settings. London: ndcs.
Orkwis, R. y McLane, K. (1998). A Curriculum Every Student Can Use: Design Principles for Student Access. Reston, VA: ERIC/OSEP Special Project. The Council for Exceptional Children.
Lafuente Carrasco, Álvaro, & Jurado De Los Santos, P. (2018). Instruments for the valuation of needs in the music classroom with students with deaf. Siglo Cero, 49(3), 27–38. https://doi.org/10.14201/scero20184932738
Most read articles by the same author(s)
- Albert Centellas Comellas, Pedro Jurado De Los Santos, Inclusive educational attention in the classroom. Case study with a student with challenging behaviour , Siglo Cero: Vol. 49 No. 4 (2018)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−