Promoting values through a physical and pre-sport activity programme in people with intellectual disabilities

  • Elisa Isabel Sánchez-Romero
    Universidad Católica de Murcia eisanchez[at]ucam.edu
  • Mª Pilar Vílchez Conesa
    Universidad Católica de Murcia
  • Cristina de Francisco Palacios
    Universidad Católica de Murcia

Abstract

This study presents an intervention program in order to promote values in people with mild intellectual disabilities. The program is structured in several sessions of physical activity and adapted physical/sporting activities in an educational context directed to socio-labor insertion of collective with mild intellectual disabilities. The intervention was applied to a sample of 12 participants. The Spanish version of the Sport Value Questionnaire (SVQ-E) was the measurement instrument as well as recording observations for collecting data in the post-dilemma debates an observational record for collecting data in post-dilemma debates. Judgment of the students improved with respect to each value after the program. In addition, results indicate that subjects considered more important the values of the program than the ones not worked.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
BARBA, B. y MATÍAS, J. (2005). Desarrollo del juicio moral en la educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10 (24), 67-92.

BARBA, F. J., BARBA, F. J. Y MURIARTE, D. (2003). Desarrollo moral en Educación Física. Una propuesta de dilemas morales a través de la actividad física y el deporte. Revista Digital efdeportes, 61. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd61/moral.htm.

BENÍTEZ, A. (2009). La Educación en valores en el ámbito de la Educación Superior. Revista Iberoamericana de Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7 (2), 116-129.

BINABURO, J. A. y MUÑOZ, B. (2007). Educar desde el conflicto. Guía para la mediación escolar. Barcelona: CEAC.

BORRÁS, P. A., PALOU, P., PONSETI, F. X., VIDAL, J. y GARCÍA-MAS, A. (2009). La educación en valores en la práctica deportiva de los adolescentes: efectos de una intervención para la promoción de la deportividad sobre la estructura de valores de los deportistas. Revista Española de Pedagogía, 243, 355-370.

CECCHINI, J. A., FERNÁNDEZ, J. y GONZÁLEZ, C. (2008). Repercusiones del Programa Delfos de educación en valores a través del deporte en jóvenes escolares. Revista de Educación, 346, 167-186.

CECCHINI, J. A., MONTERO, J. y PEÑA, J. V. (2003). Repercusiones del programa de intervención para desarrollar la responsabilidad personal y social de Hellison sobre los comportamientos de fair-play y el auto-control. Psicothema, 15 (4), 631-637.

CERRILLO, R., IZUZQUIZA, D. y EGIDO, I. (2013). Inclusión de jóvenes con discapacidad intelectual en la Universidad. Revista de Investigación en Educación, 11 (1), 41-57.

CRUZ, J., BOIXADÓS, M., CAPDEVILA, L., MIMBRERO, J., TORREGROSA, M. y VALIENTE, L. (1999). Evaluación del fairplay en el deporte profesional y de iniciación. En CONSEJO SUPERIOR DE DEPORTES (Ed.), Participación deportiva: perspectiva ambiental y organizacional (pp. 11-52). Madrid: Consejo Superior de Deportes.

CRUZ, J., BOIXADÓS, M., Valiente, L. y TORREGROSA, M. (2001). ¿Se pierde el “fairplay” y la deportividad en el deporte en edad escolar? Apunts. Educación Física y Deportes, 2 (64), 6-16.

FIRESTONE, W. A. y PENNELL, J. R. (1993). Teacher commitment, working conditions, and differential incentive policies. Review of Educational Research, 63 (4), 489-525.

FULLANA, J., PALLISERA, M., MARTÍN, R., FERRER, C. Y PUYALTÓ, C. (2015). La transición a la vida adulta de jóvenes con discapacidad intelectual. Evaluación de un programa de formación para la mejora de las competencias personales. Revista de Investigación en Educación, 13 (1), 53-68.

GARCÍA-HOZ, V. (1993). Tratado de Educación Personalizada. Introducción general a una pedagogía de la persona. Madrid: RIALP.

GONZÁLEZ, C., CECCHINI, J. A., FERNÁNDEZ-RÍO, J. Y MÉNDEZ, A. (2008). Posibilidades del modelo comprensivo y del aprendizaje cooperativo para la enseñanza deportiva en el contexto educativo. Aula Abierta, 36 (1-2), 27-38.

HALL, B. P. (1995). Values Shift. A Guide to Personal & Organizational Transformation. Rockport, MA: Twin Lights.

HALSTEAD, J. M. Y TAYLOR, M. J. (2000). The development of values, attitudes and personal qualities. A review of recent research. Slough: NFER.

HERNÁNDEZ-MENDO, A. Y PLANCHUELO, L. (2014). El incremento del desarrollo moral en las clases de educación física. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 9 (2), 369-392.

IONESCU, C. L. (2012). Social values reflection effect of students conduct practice motor activities. Sport Society: Internacional Journal of Physical Education and Sport, 13 (1), 11-31.

IZUZQUIZA, D. (2012). El valor de la inclusión educativa de jóvenes con discapacidad intelectual en las instituciones de educación superior: El Programa Promentor. Bordón, 64 (1), 109-125.

LANGDON, P. E., CLARE, I. C. H. Y MURPHY, G. H. (2010). Developing an understanding of the literature relating to the moral development of people with intellectual disabilities. Developmental Review, 60 (3), 273-293.

LEONTE, N. (2014). The relationship between sport activities-effects-values in secondary school education. Gymnasium: Scientific Journal of Education, Sports and Health, 15 (1), 72-81.

LÓPEZ-LORCA, H. (2004). Padres y alumnos ante el valor de responsabilidad. Educatio, 22, 187-205.

MARTÍNEZ, R., CEPERO, M., COLLADO, D., PADIAL, R., PÉREZ, A. Y PALOMARES, J. (2014). Acquisition of values and attitudes across games and sports in physical education, in the Secondary Education. Journal of Sport and Health Research, 6 (3), 207-216.

MOLINA, V., VARGAS, A. Y SAN MARTÍN, V. (2014). Bioética: Discapacidad y actividad física. Revista de Ciencias de la Actividad Física UCM, 15 (2), 73-85.

NAVAL, C. (2005). Ámbito familiar: confianza y respeto. En A. BERNAL (Ed.), La Familia como ámbito Educativo (pp. 145-162). Madrid: RIALP.

NICOLETA, L. (2014). The relationship between sport activities-effects-values in secondary school education. Gymnasium: Scientific Journal of Education, Sports, and Health, 1 (XV), 72-81.

ORTEGA, P. Y MÍNGUEZ, R. (2001). Los valores en la educación. Barcelona: Ariel Educación.

ORTEGA, P. Y MÍNGUEZ, R. (2003). Familia y transmisión de valores. Revista Interuniversitaria de Teoría de la Educación, 15, 33-56.

OTERO-PAZOS, M., NAVARRO-PATÓN, R. Y ABELAIRAS-GÓMEZ, C. (2014). El deporte escolar en función del género desde el punto de vista del profesorado. Trances, 6 (5), 289-310.

PARISI, I., MOURATIDOU, K., KOIDOU, E., TSORBATZOUDIS, H. Y KARAMAVROU, S. (2015). Effects of motivational climate, type of school and gender on students’ moral competences in their daily life and physical education. Trends in Sport Sciences, 1 (22), 39-46.

PAZO, C. I. Y TEJADA, J. (2015). Los valores individuales y sociales según los profesionales de la educación física y del fútbol onubense cadete. e-balonmano.com. Revista de Ciencias del Deporte, 11 (1), 83-98.

PETER, I. (2014). Reconsidering Place of Traditional Institutions under the Nigerian Constitution: A Comparative Analysis. Journal of Law, Policy and Globalization, 31, 135-148. Pombo, I. y FANTOVA, F. (2011). La Administración Pública ante los desafíos de la Ética. Siglo Cero, 42 (237), 16-20.

REBOLLO, M. A., GARCÍA-PÉREZ, R., PIEDRA, J. Y VEGA, L. (2011). Diagnóstico de la cultura de género en educación: actitudes del profesorado hacia la igualdad. Revista de Educación, 355, 521-546.

SÁNCHEZ-OLIVA, D., LEO, F. M., AMADO, D., GONZÁLEZ-PONCE, I. Y LÓPEZ, J. M. (2012). Differential Analysis of perception of the development of values in Physical Education clases. Retos, 22, 9-12.

SCHALOCK, R. L. Y VERDUGO, M. Á. (2007). El concepto de calidad de vida en los servicios y apoyos para personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 38 (224), 21-36.

ŠUKYS, S. Y MAJAUSKIEN?, D. (2014). Effects of an integrated olympic education program on adolescent athletes’ values and sport behavior. Social Behavior and Personality, 42 (5), 811822. http://dx.doi.org/10.2224/sbp.2014.42.5.811.

TORREGROSA, M., Y CRUZ, J. (2009). Entusiastas, aficionados y espectadores: sus valores, motivaciones y compromiso. CCD: Cultura, Ciencia y Deporte, 4 (12), 149-157. https://doi.org/10.12800/ccd.v4i12.149

TORREGROSA, M. Y LEE, M. (2000). El estudio de los valores en psicología del deporte. Revista de Psicología del Deporte, 9 (1-2), 71-83.
Sánchez-Romero, E. I., Vílchez Conesa, M. P., & Francisco Palacios, C. de. (2017). Promoting values through a physical and pre-sport activity programme in people with intellectual disabilities. Siglo Cero, 48(3), 73–86. https://doi.org/10.14201/scero20174837386

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisa Isabel Sánchez-Romero

,
Universidad Católica de Murcia
Universidad Católica de Murcia. Departamento de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Empresa. Campus de los Jerónimos, 135. Guadalupe 30107. Murcia, España.

Mª Pilar Vílchez Conesa

,
Universidad Católica de Murcia
Universidad Católica de Murcia. Departamento de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Empresa. Campus de los Jerónimos, 135. Guadalupe 30107. Murcia, España.

Cristina de Francisco Palacios

,
Universidad Católica de Murcia
Universidad Católica de Murcia. Departamento de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Empresa. Campus de los Jerónimos, 135. Guadalupe 30107. Murcia, España.
+