Concept of death in young people with intellectual disability: a contribution to the pedagogy on death

  • Pablo Rodríguez Herrero
  • Dolores Izuzquiza Gasset
    Universidad Autónoma de Madrid
  • Agustín de la Herrán Gascón
    Universidad Autónoma de Madrid

Abstract

Despite being an essential human condition, death is an under-researched area in the effort to improve people with intellectual disabilities’ life quality. In this article we describe the concept of death among young people with intellectual disabilities. A mixed research methodology that includes quantitative and qualitative approaches was employed, including both a questionnaire and a semi-structured interview. Results indicate that participants have difficulty understanding of biological dimensions of death. Moreover, it has been found that participants present a wide range of opinions, attitudes and beliefs about death. Conclusions reflect on implications of these results for a possible pedagogy on death in young adults that would include accompaniment during bereavement.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
BOGDAN, R. C. & BILKLEN, S. K. (2003). Qualitative research for education (4th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.

CORR, C. & CORR, D. (1995). Handbook of childhood death and bereavement. New York: Springer Publishing Company.

COTTON, C. & RANGE, L. (1991). Children’s death concepts: relationship to cognitive functioning, age, experience with death, fear of death, and hopelessness. Journal of Clinical Child Psychology, 19 (2), 170-178.

CRESWELL, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design. Choosing among five traditions. California: Sage.

DE DIOS URIARTE, J. (2006). Construir la resiliencia en la escuela. Revista de Psicodidáctica, 11 (1), 7-24.

DODD, P., DOWLING, S. & HOLLINS, S. (2005). A review of the emotional, psychiatric and behavioural responses to bereavement in people with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 49 (7), 537-543.
http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00702.x

GONZÁLEZ, I. & HERRÁN, A. de la (2010). Introducción metodológica a la muerte y los miedos en educación infantil. Tendencias Pedagógicas, 15, 124-149.

HERNÁNDEZ, R., FERNÁNDEZ-COLLADO, C. & BAPTISTA, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

IZUZQUIZA, D. (2012). El valor de la inclusión educativa de jóvenes con discapacidad intelectual en las instituciones de educación superior: El Programa Promentor. Bordón, Revista de Pedagogía, 64 (1), 109-126.

KENNEDY, E. (2000). The impact of cognitive development and socialization factor on the concept of death among adults with mental retardation. Doctoral thesis. University of Akron.

MCEVOY, J. (1989). Investigating the concept of death in adults who are mentally handicapped. The British Journal of Mental Subnormality, XXXV (2), 115-121.

MCEVOY, J., REOD, Y. & GUERIN, S. (2002). Emotion recognition and concept of death in people with learning disabilities. The British Journal of Developmental Disabilities, 48 (2), 83-89.
http://dx.doi.org/10.1179/096979502799104247

MEEUSEN-VAN DE KERKHOF, R., VAN BOMMEL, H., VAN DE WOUW, W. & MAASKANT, M. (2006). Perceptions of death and management of grief in people with intellectual disability. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 3 (2), 95-104.
http://dx.doi.org/10.1111/j.1741-1130.2006.00060.x

MORENTIN, R., ARIAS, B., VERDUGO, M. Á. & RODRÍGUEZ MAYORAL, J. M. (2006). Amor y enamoramiento en personas con discapacidad intelectual: un campo por explorar. Siglo Cero. Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, 37 (1), 59-80.

MYREDDI, V. & NARAYAN, J. (1993). The concept of death among people with mental handicap. International Journal of Rehabilitation Research, 16 (4), 328-330.
http://dx.doi.org/10.1097/00004356-199312000-00012

PIAGET, J. (1969). La formación del símbolo en el niño. México: FCE.

RAMOS, R. (2010). Las estrellas fugaces no conceden deseos. Programa de prevención, evaluación e intervención por duelo en el contexto escolar. Madrid: TEA Ediciones.

RODRÍGUEZ HERRERO, P. (2012). Pedagogía de la Muerte en personas con discapacidad intelectual. Elaboración, aplicación y evaluación de un programa educativo. Unpublished doctoral thesis. Universidad Autónoma de Madrid.

RODRÍGUEZ HERRERO, P., HERRÁN, A. DE LA & CORTINA, M. (2012). Antecedentes de Pedagogía de la Muerte en España. Enseñanza & Teaching, 39 (2), 175-195.

RODRÍGUEZ HERRERO, P., HERRÁN A. & IZUZQUIZA, D. (2013A). Orientaciones pedagógicas para el acompañamiento educativo por duelo a personas adultas con discapacidad intelectual. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 25 (1), 173-189.

RODRÍGUEZ HERRERO, P., HERRÁN, A. DE LA & IZUZQUIZA, D. (2013B). “Y si me muero…¿Dónde está mi futuro?” Hacia una educación para la muerte en personas con discapacidad intelectual. Educación XX1, 16 (1), 329-350.

SELTZER, G. B. (1989). A developmental approach to cognitive understanding of death and dying. En M. Howell (Ed.), Serving the underserved: caring people who are both old and mentally retarded. Boston: Exceptional Parent Press.

SIGELMAN, C. & RIDER, E. (2005). Life-span human development. Belmont: Wadsworth.

SMILANSKY, S. (1987). On death: helping children understanding and cope. New York: Peter Lang.

VIÑAS, F. & DOMENÈCH, E. (1999). El concepto de muerte en un grupo de escolares con ideación suicida. Revista de Psicología General y Aplicada, 52 (1), 89-104.
Rodríguez Herrero, P., Izuzquiza Gasset, D., & Herrán Gascón, A. de la. (2015). Concept of death in young people with intellectual disability: a contribution to the pedagogy on death. Siglo Cero, 46(1), 67–80. https://doi.org/10.14201/scero20154616780

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pablo Rodríguez Herrero

,
Fundación Prodis
Fundación Prodis. c/ Bulevar Indalecio Prieto 2, 28032 Madrid (España)

Dolores Izuzquiza Gasset

,
Universidad Autónoma de Madrid
Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Universidad Autónoma de Madrid. C/ Francisco Tomás y Valiente, 3 - 28049 Madrid (España)

Agustín de la Herrán Gascón

,
Universidad Autónoma de Madrid
Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Universidad Autónoma de Madrid. C/ Francisco Tomás y Valiente, 3 - 28049 Madrid (España)
+