Safety, Inclusion and Technology: a Technological Solution for Emergency Situations

Abstract

Security and access to prevention-related information and training should be rights guaranteed for all. This is not the case, however, for most people with intellectual disabilities (ID), who may face numerous difficulties when dealing with emergency situations. The SIT (Safety, Inclusion and Technology) project is focused on designing and developing a technological solution for identifying individuals with ID in emergencies, attending to them, and providing preventive training to improve their self-determination and quality of life. To do so, we have used Design-Based Research (DBR) owing to its characteristic cyclical refinement of designed products. This research method has enabled us to validate the contents of the final versions of the SOSDI Application and SIT project website. In this paper we describe the flow of operation, provide a detailed definition of the components of both products, and discuss accessibility features we have taken into account to ensure cognitive accessibility.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ANDERSON, T. and SHATTUCK, J. (2012). Design-based research: a decade of progress in education research? Educational Researcher, 41(1), 16-25. https://doi.org/10.3102/0013189X11428813

CABERO, J. and BARROSO-OSUNA, J. (2013). La utilización del juicio de experto para la evaluación de TIC: el coeficiente de competencia experta. Bordón, 65(2), 25-38. https://doi.org/10.13042/brp.2013.65202

CENTER FOR APPLIED SPECIAL TECHNOLOGY (CAST). (2018). Universal design for learning guidelines version 2.2 [graphic organizer]. https://bit.ly/3LXq7D4

COBEÑAS, P. (2019). Exclusión educativa de personas con discapacidad: un problema pedagógico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(1), 65-81. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.1.004

DBR COLLECTIVE. (2003). Design-based research: an emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5-8.

DE BENITO, B. and SALINAS, J. M. (2016). La Investigación basada en Diseño en Tecnología Educativa. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 44-59. https://doi.org/10.6018/riite2016/260631

IMSERSO. (2022, 1 de abril). Establecimiento y regulación de la accesibilidad cognitiva y sus condiciones de exigencia y aplicación. https://bit.ly/3JEkAj6

JIMÉNEZ LARA, A. (2011). El estado actual de la accesibilidad de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). CERMI.

LABORATORI D’APLICACIONS DE LA TECNOLOGIA A L’EDUCACIÓ (LATE). (2022, 22 abril). SIT: Safety, Inclusion and Technology. https://bit.ly/3x7MqhC

Ley 6/2022, de 31 de marzo, de modificación del Texto Refundido de la Ley General de derechos de las personas con discapacidad y de su inclusión social, aprobado por el Real Decreto Legislativo 1/2013, de 29 de noviembre, para establecer y regular la accesibilidad cognitiva y sus condiciones de exigencia y aplicación. Boletín Oficial del Estado, 78, de 1 de abril de 2022. https://www.boe.es/boe/dias/2022/04/01/pdfs/BOE-A-2022-5140.pdf

MENGUAL, S. (2011). La importancia percibida por el profesorado y el alumnado sobre la inclusión de la competencia digital en educación superior: un análisis en ciencias de la actividad física y el deporte de la Universidad de Alicante [Tesis doctoral, Universidad de Alicante]. Archivo de la Universidad de Alicante. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=59631

MOLERO-ARANDA, T. (2022). La accesibilidad en el contenido web: diseño y validación. In C. GRIMALT-ÁLVARO, C. HERNÁNDEZ-ESCOLANO, L. MARQUÉS-MOLÍAS, R. PALAU-MARTÍ, C. VALLS-BAUTISTA and J. HOLGADO-GARCIA (Eds.), Investigar e innovar en la era digital: aportaciones desde la tecnología educativa (pp. 151-161). Octaedro.

MOLERO-ARANDA, T., LÁZARO-CANTABRANA, J. L. and GISBERT-CERVERA, M. (2022). Una solución tecnológica para personas con discapacidad intelectual en situaciones de emergencia. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(2), 65-83. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.2.004

MOLERO-ARANDA, T., LÁZARO, J. L., VALLVERDÚ-GONZÁLEZ, M. and GISBERT, M. (2021). Tecnologías digitales para la atención de personas con discapacidad intelectual. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 265-283. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27509

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS (ONU). (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y Protocolo Facultativo. ONU. https://bit.ly/37MiXCJ

PLENA INCLUSIÓN. (s. f.). Autonomía personal. Consultado el 13 de abril de 2022 en https://bit.ly/3M6xGrl

PLENA INCLUSIÓN. (2021, 21 de diciembre). El derecho a la accesibilidad cognitiva por fin es de ley. https://bit.ly/3M8eWI1

PLOMP, T. (2013). Educational design research: an introduction. In T. PLOMP. y N. NIEVEEN (Eds.), Educational design research. An introduction (pp. 10-51). SLO.

ROMERO-ARIZA, M. (2014). Uniendo investigación, política y práctica educativas: DBR, desafíos y oportunidades. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(14), 159-176. https://doi.org/10.11144/Javeriana.M7-14.UIPP

SANROMÀ-GIMÉNEZ, M., LÁZARO-CANTABRANA, J. L., USART-RODRÍGUEZ, M. and GISBERT-CERVERA, M. (2021). Design and validation of an assessment tool for educational mobile applications used with autistic learners. Journal of New Approaches in Educational Research, 10(1), 101-121. https://doi.org/10.7821/naer.2021.1.574

SIMPLICAN, S. C., SHIVERS, C., CHEN, J. and LEADER, G. (2018). “With a Touch of a Button”: staff perceptions on integrating technology in an Irish service provider for people with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(1), e130-e139.

TOBOSO MARTÍN, M. (2018). Diversidad funcional: hacia un nuevo paradigma en los estudios y en las políticas sobre discapacidad. Política y Sociedad, 55(3), 783-804 https://doi.org/10.5209/POSO.56717

VAN DEN AKKER, J., GRAVEMEIJER, K., MCKENNEY, S. and NIEVEEN, N. (2006). Educational design research. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203088364

VERDUGO, M. Á., SCHALOCK, R. L. and GÓMEZ, L. E. (2021). El modelo de calidad de vida y apoyos: la unión tras veinticinco años de caminos paralelos. Siglo Cero, 52(3), 9-28.

VLACHOGIANNI, P. and TSELIOS, N. (2021). Perceived usability evaluation of educational technology using the System Usability Scale (SUS): a systematic review. Journal of Research on Technology in Education, 392-409. https://doi.org/10.1080/15391523.2020.1867938

VUKOVIĆ, M., CAR, Ž., FERTALJ, M., PENEZIĆ, I., MIKLAUŠIĆ, V., IVŠAC, J. and MANDIĆ, L. (2016, July). Location-based smartwatch application for people with complex communication needs. In 2016 International Multidisciplinary Conference on Computer and Energy Science (SpliTech) (pp. 1-7). https://doi.org/10.1109/SpliTech.2016.7555937

W3C. (2018). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. https://bit.ly/3JfzigS
Tania, Lázaro Cantabrana, J. L., & Gisbert Cervera, M. (2023). Safety, Inclusion and Technology: a Technological Solution for Emergency Situations. Siglo Cero, 54(2), 11–28. https://doi.org/10.14201/scero202354231421

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.
+