Influence of COVID on the educational use of Social Media by students of Teaching Degrees

Resumen

The situation caused by SARS-CoV-2 has resulted in the intensive use of technology in all fields, including education and interactions between students. This research seeks to identify changes in the way social media have been used for educational purposes by students of teaching degrees both before and after lockdown. Based on an online survey administered to a sample of 424 students from different Spanish universities in which it has been observed how their use has generally been very similar, although significant differences have been detected according to the kind of university. In this capacity, the use of social media for academic purposes has increased in universities offering traditional classroom-based courses, while it has remained the same in virtual universities which, due to their particular idiosyncrasies, have not been directly affected.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Abreu, J. L. (2020). Tiempos de Coronavirus: La Educación en Línea como Respuesta a la Crisis. Daena: International Journal of Good Conscience, 15(1), 1-15.

Amer, B., & Amer, T. S. (2018). Use of Pinterest to Promote Teacher-Student Relationships in a Higher Education Computer Information Systems Course. Journal of the Academy of Business Education, 19, 132-141.

Barrón, M. C. (2020). La educación en línea. Transiciones y disrupciones. In H. Casanova Cardiel (Ed.), Educación y pandemia: Una visión académica. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Carneiro, R., Lefrere, P., Steffens, K., & Underwood, J. (2011). Self regulated Learning in Technology Enhanced Learning Environments: A European perspective. Sense Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-6091-654-0

Chamarro, A. (2020). Impacto psicosocial del COVID-19: algunas evidencias, muchas dudas por resolver. Aloma, 38(1), 9-12. https://doi.org/10.51698/aloma.2020.38.1.9-10

Diez-Gutierrez, E., & Gajardo-Espinoza, K. (2020). Educar y Evaluar en Tiempos de Coronavirus: la Situación en España. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102-134. https://doi.org/10.17583/remie.2020.5604

Fondevila, J. F., Marqués, J., Mir, P., & Polo, M. (2019): Usos del WhatsApp en el estudiante universitario español. Pros y contras. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 308-324. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1332

Franklin, T. (2019). The State of Social Media. E-content Magazine, 42(1), 25-27.

García, R., Tirado, R., & Hernando, A. (2018). Redes sociales y estudiantes: motivos de uso y gratificaciones. Evidencias para el aprendizaje. Aula Abierta, 47(3), 291-298. https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.291-298

García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). Online Assessment in Higher Education in the Time of COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, 12. https://doi.org/10.14201/eks.23013

Gil-Fernández, R., Calderón-Garrido, D., León-Gómez, A., & Martin-Piñol, C. (2019). Comparativa del uso educativo de las redes sociales en los grados de Maestro: universidades presenciales y online. Aloma, 37(2), 75-81. https://doi.org/10.51698/aloma.2019.37.2.75-81

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review. https://bit.ly/3lWevob

Köseo?lu, P., & Köksal, M. S. (2017). An Analysis of Prospective Teachers’ Perceptions Concerning the Concept of “Social Media” through Metaphors. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(1), 45-52. https://doi.org/10.12973/ejmste/79325

Llorens-Largo, F., & Fernández, A. (2020). Coronavirus, la prueba del algodón de la universidad digital. https://bit.ly/2Rm917X

Maraver, P., Hernando. A., & Aguaded, J. I. (2012). Análisis de las interacciones en foros de discusión a través del Campus Andaluz Virtual, @tic. Revista d'innovació educativa, 9, 116-124.

Marchetti, E., & Valente, A. (2018). Interactivity and multimodality in language learning: the untapped potential of audiobooks. Universal Access in the Information Society, 17(2), 257-274. https://doi.org/10.1007/s10209-017-0549-5

Martínez, M. C., & Ferraz, E. (2016). Uso de las redes sociales por los alumnos universitarios de educación: un estudio de caso de la península ibérica. Tendencias Pedagógicas, 28, 33-44. https://doi.org/10.15366/tp2016.28.003

Mnkandla, E., & Minnaar, A. (2017). The Use of Social Media in E-Learning: A Metasynthesis. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(5), 227-248. https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i5.3014

Moreira, J. A., Santana e Santana, C. L., & González, A. (2019). Ensinar e aprender nas Redes Sociais Digitais: o caso da Mathgurl no YouTube. Revista de Comunicación de la SCEEI, 50, 107-127. https://doi.org/10.15198/seeci.2019.50.107-127

Nwosu, A. C., Monnery, D., Reid, V. L., & Chapman, L. (2017). Use of podcast technology to facilitate education, communication and dissemination in palliative care: the development of the AmiPal podcast. BMJ supportive & palliative care, 7(2), 212-217. https://doi.org/10.1136/bmjspcare-2016-001140

Peña, M. A., Rueda, E., & Pegalajar, M. C. (2018). Posibilidades didácticas de las Rede Sociales en el desarrollo de competencias de educación superior: percepciones del alumnado. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 53, 239-252. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.16

Phua, J., Jin, S. V., & Kim, J. J. (2017). Gratifications of using Facebook, Twitter, Instagram, or Snapchat to follow brands: The moderating effect of social comparison, trust, tie strength, and network homophily on brand identification, brand engagement, brand commitment, and membership intention. Telematics and Informatics, 34(1), 412-424. https://doi.org/10.1016/j.tele.2016.06.004

Puente, H., Fernández, M., Sequeiros, S., & López, M. (2015). Los estudios sobre jóvenes y TICs en España. Los estudios sobre la juventud en España: Pasado, presente, futuro, 110, 155-172.

Rogers, H., & Sabarwal, S. (2020). The COVID-19 Pandemic: Shocks to Education and Policy Responses. The World Bank. https://bit.ly/3fiqWsY

Romero, J. M., Campos, N., & Gómez, G. (2019). Follow me y dame like: Hábitos de uso de Instagram de los futuros maestros. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94(33.1), 83-96. https://doi.org/10.47553/rifop.v33i1.72046

Sánchez-Mendiola, M., Martínez-Hernández, A. M., Torres-Carrasco, R., de Agüero Servín, M., Hernández-Romo, A. K., Benavides-Lara, M. A., Rendón- Cazales, V. J., & Jaimes-Vergara, C. A. (2020). Retos educativos durante la pandemia de covid-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3). https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12

Somerville, J. A. (2008). Effective Use of the Delphi Process in Research: Its Characteristics, Strengths and Limitations. Corvallis. https://n9.cl/0yze

Suárez, B. (2018). Whatsapp: su uso educativo, ventajas y desventajas. Revista de Investigación en Educación, 16(2), 121-135.

Tur, G., Marín, V., & Carpenter, J. (2017). Uso de Twitter en Educación Superior en España y Estados Unidos. Comunicar, 5(XXV), 19-28. https://doi.org/10.3916/C51-2017-02

Vilches-Vilela, M. J., & Reche-Urbano, E. (2019). Limitaciones de WhatsApp para la realización de actividades colaborativas en la universidad. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 57-77. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23741

Yarosh, S., Bonsignore, E., McRoberts, S., & Peyton, T. (2016). YouthTube: Youth video authorship on YouTube and Vine. In CSCW '16: Proceedings of the 19th ACM Conference on Computer-Supported Cooperative Work & Social Computing (pp. 1423-1437). ACM. https://doi.org/10.1145/2818048.2819961
León-Gómez, A., Gil-Fernández, R., & Calderón-Garrido, D. (2021). Influence of COVID on the educational use of Social Media by students of Teaching Degrees. Education in the Knowledge Society (EKS), 22, e23623. https://doi.org/10.14201/eks.23623

Artículos más leídos del mismo autor/a

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Alicia León-Gómez

,
UNIR. Universidad Internacional de la Rioja
PDI Facultad de Educación, Departamento Didáctica de las Ciencias Sociales. UNIR

Raquel Gil-Fernández

,
UNIR. Universidad Internacional de la Rioja.
PDI Facultad de Educación, Departamento Didáctica de las Ciencias Sociales. UNIR

Diego Calderón-Garrido

,
Universidad de Barcelona
Serra Húnter Tenure-Eligible Lecturer  Facultat d'Educació Departament de Didáctiques Aplicades Universidad de Barcelona
+