Tutoría entre iguales en contextos de educación intercultural. Propuesta de intervención en el marco de los Proyectos INTO y E-EVALINTO Peer tutoring in intercultural education environments. Projects INTO & E-EVALINTO
Contenido principal del artículo
Resumen
Projects INTO & E-EVALINTO are both European Projects developed inside the European Union call, nowadays ERASMUS + and successfully assessed as a “good practice” in the environment of this projects. The agreement that made the team had the objective, through peer tutoring in a context of intercultural education, of helping migrant students to improve their academic performance, their integration in the host societies and reduce their level of early leaving school, absenteeism, grade retention, among other things. To achieve this, it is vital to plan and apply a process in which the situation of migrant students, group which at first is the target if the project, and peer tutoring is reviewed, the strategy to use as well. Another substantial step is the training for both the professionals involved and the students to prepare them for their new responsibilities in the teaching-learning process. This way in this article, special attention is paid to the development of this project in Spain, as well the results obtained through the study case. Said results were very highly assessed by everyone involved.
Palabras clave:
Descargas
Detalles del artículo
Citas
Abella García, V. y Grande del Prado, M. (2010). Juegos de rol como estrategia educativa: percepciones de docentes en formación y estudiantes de secundaria. Education In The Knowledge Society (EKS), 11(3), 27–54. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/revistatesi/article/view/7449
Brinnitzer E., Fernández Panizza, G., Pérez, S., Gallego, M., Collado, M. y Santamaría, F. (2011). El Juego en La Enseñanza de La Matemática. Bariloche, Argentina: Novedades Educativas. ISBN: 978-987-538-433-0
Chamoso, J., Durán, J., García, J., Martín, J. y Rodriguez, M. (2004). Análisis y experimentación de juegos como instrumentos para enseñar matemáticas. Suma, 47, 47–58.
Esparza Pérez, A. R. y Asuman, O. (2014). De un videojuego a las ecuaciones del tiro parabólico: una propuesta didáctica. En Lestón, P. (Ed.) Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 871-878). Ciudad de México, México: Colegio Mexicano de Matemática Educativa A. C.
Gairín-Sallán, J. M. (1990). Efectos de la Utilización de Juegos Educativos en la Enseñanza Aprendizaje. Educar, 17, 105–118. doi:https://doi.org/10.5565/rev/educar.520
Garrido, Z., y Velásquez, A. (2010). El Juego Como Estrategia de Enseñanza Aprendizaje de Operaciones con Conjuntos Numéricos. En Lestón, P. (Ed.) Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 743-751). Ciudad de México, México: Colegio Mexicano de Matemática Educativa A. C.
Grande de Prado, M., y Abella García, V. (2010). Los juegos de rol en el aula. Education In The Knowledge Society (EKS), 11(3), 56 - 84.
Guzmán, M. De. (1984). Juegos matemáticos en la enseñanza. Actas de Las IV Jornadas Sobre Aprendizaje y Enseñanza de Las Matemáticas, 1–38.
Guzmán Valdivia, C. H. (2013). Reprobation and Lack of Interest in Mechatronics Engineering Students: Reprobación y Desinterés en Alumnos de Ingeniería. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 9(25), 33–46.
Lucila Mendoza, T., Ulloa Ibarra, J. T., y García de Dios, E. (2014). Actividades Lúdicas Como Estrategia al Impulso del Talento Matemático. En Lestón, P. (Ed.) Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 1251-1258). Ciudad de México, México: Colegio Mexicano de Matemática Educativa A. C.
Ocampo Díaz, J. de D., Martínez Romero, M. Á., de las Fuentes Lara, M., y Zataraín Zataraín, J. (2010). Reprobación y Deserción en La Facultad de Ingeniería Mexicali de La Universidad Autónoma De Baja California. Décimo Congreso Internacional, Congreso llevado a cabo en el Instituto Politécnico Nacional CFIE.
Olvera, A., Martínez, A., y Villamizar, F. (2013). Fracciones y Videojuegos. ¿Una Razón Para Jugar? Revista Hispano-Americana de Sistemas, Cibernética e Informática (RISCI), 10(1), 291–298.
Pedraz, P., Sánchez Montero, M., Blasco, S., Recio Coll, O., Tomé Merchan, D., Sanz Gonzalez, M., Carame, A., Socias Pérez, X., Campos, M., Redondo, J., Fresquet, M., Maté Puig, N., Regincós, P., Gonzalo, J., Negre, C., Vilches, S., Alhambra, R., Pardos, A., Toldi, C., Menchaca, J., Roma, P., Guzmán Sanjaume, N., Cifuentes, P., y Gil, E. (2018). Educar Jugando: Un Reto Para el Siglo XXI.
Pineda Guillen, A. I. y Méndez Guevara, M. E. (2014). Fútbol : Una Mirada Desde La Matemática Educativa. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 657-663). Ciudad de México, México: Colegio Mexicano de Matemática Educativa A. C.
Ramajo, A. (2008). La importancia de la motivación en el proceso de adquisición de una lengua extranjera (Tesis de maestría). Universidad Antonio de Nebrija, Madrid, España.
Sevillano-Parejo, H. (2008). Estudio del sector editorial de los juegos de rol en españa: historia, tipología, perfil del lector, del autor, del traductor y del editor (Tesis de doctorado). Universidad de Salamanca, Salamanca, España.