III Action Plan for People with Disabilities in Madrid Autonomous Community (2012-2015). Analysis and evaluation of the Educational Area within this plan
Abstract This paper presents the analysis and assessment of the Education Area of the Plan of Action for Persons with Disabilities in the Autonomous Community of Madrid (2012-2015), carried out after using a Delphi Method with a group of six experts. This work was aimed to make a formative evaluation of the Plan implemented, so that the analysis generated could be used by both managers of the next plan in project, as for educational stakeholders involved in the education field, but obviously, by people with disabilities as well, in order to support them to exercise effectively their rights. The synthesis document shows synthetically the main strengths of the plan but, mostly, the weaknesses or points to improve. Among these should be noted the need of a more efficient structure of programs and actions with clear indicators of achievement. Also there is a need of rethinking current models and areas of intervention, in order to those were much more consistent and coherent with the right to an education inclusive that has been established in the Convention of Rights of People with Disability, and with the models of understanding and intervention to improve their quality of life.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
León, O. y Montero, I. (2015). Métodos de investigación en Psicología y Educación (4.ª ed.).Madrid: McGraw-Hill.
Naciones Unidas (2006). Convención de los derechos de las personas con discapacidad. Consultado en: http://www.un.org/spanish/disabilities/default.asp?id=497. Recuperado el 15/02/2016.
Naciones Unidas. CRPD (2016). General comment N.º 4 (2016). Article 24: Right to inclusive education. Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Recuperado de http://www.ohchr.org/EN/HRBodies/CRPD/Pages/CRPDIndex.aspx. Traducción de M. Á.Verdugo y J. M. Amor en: http://sid.usal.es/idocs/F1/ACT56067/DerechoalaEducacionInclusivaArt24.pdf.
Schalock, R. y Verdugo, M. Á. (2007). El concepto de calidad de vida en los servicios y apoyos para personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 38 (4), 21-36.
Urien, T. (2017). Del reconocimiento legal al reconocimiento efectivo. De la igual dignidad como un derecho de la persona con discapacidad intelectual o del desarrollo. Un proceso que nos interpela. Siglo Cero, 47 (2), 43-62.
Varela-Ruiz, M., Díaz-Bravo, L. y García-Durán, R. (2012). Descripción y usos del método Delphi en investigaciones del área de la salud. Investigación en Educación Médica, 1 (2), 90-95.
Naciones Unidas (2006). Convención de los derechos de las personas con discapacidad. Consultado en: http://www.un.org/spanish/disabilities/default.asp?id=497. Recuperado el 15/02/2016.
Naciones Unidas. CRPD (2016). General comment N.º 4 (2016). Article 24: Right to inclusive education. Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Recuperado de http://www.ohchr.org/EN/HRBodies/CRPD/Pages/CRPDIndex.aspx. Traducción de M. Á.Verdugo y J. M. Amor en: http://sid.usal.es/idocs/F1/ACT56067/DerechoalaEducacionInclusivaArt24.pdf.
Schalock, R. y Verdugo, M. Á. (2007). El concepto de calidad de vida en los servicios y apoyos para personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 38 (4), 21-36.
Urien, T. (2017). Del reconocimiento legal al reconocimiento efectivo. De la igual dignidad como un derecho de la persona con discapacidad intelectual o del desarrollo. Un proceso que nos interpela. Siglo Cero, 47 (2), 43-62.
Varela-Ruiz, M., Díaz-Bravo, L. y García-Durán, R. (2012). Descripción y usos del método Delphi en investigaciones del área de la salud. Investigación en Educación Médica, 1 (2), 90-95.
Echeita Sarrionandia, G., Simón Rueda, C., Márquez Vázquez, C., Fernández Bláz, M. L. de los M., Pérez De La Merced, E., & Moreno Hernández, A. (2017). III Action Plan for People with Disabilities in Madrid Autonomous Community (2012-2015). Analysis and evaluation of the Educational Area within this plan. Siglo Cero, 48(1), 51–71. https://doi.org/10.14201/scero2017485171
Most read articles by the same author(s)
- Teresa González de Rivera Romero, M.ª Luz Fernández-Blázquez, Cecilia Simón Rueda, Gerardo Echeita Sarr ionandia, Inclusive Education of Students with ASD: a Systematic Review of the Research , Siglo Cero: Vol. 53 No. 1 (2022)
- Cecilia Simón Rueda, Margarita Cañadas Pérez, M.ª Luz Fernández Blázquez, Gerardo Echeita Sarrionandia, The Process of Confinement of Learners with Autism Spectrum Disorders in Ordinary Schools due to COVID-19: A Qualitative Analysis of its Impact and Future Needs of Learners and their Families , Siglo Cero: No. 1 (2021): Anejo
Downloads
Download data is not yet available.
+
−