Portrait of a Poet: Life and Literature of Jaime Gil de Biedma in El cónsul de Sodoma

Abstract

The article analyzes El cónsul de Sodoma, poet Jaime Gil de Biedma’s biopic. For this, and with the purpose of showing the relationship that the film has with literature, its intertextual dimension is studied, manifested through various thematic, argumentative, stylistic, expressive and citation procedures. Likewise, the article also deals with other issues of the film such as its ascription to the genre of the literary biopic, its correspondence with the historical reality or its reflection of the literary and intellectual environment of Barcelona during the second half of the twentieth century.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Cuenca, Josep Maria. Mientras llega la felicidad. Una biografía de Juan Marsé. Barcelona: Anagrama.
Dalmau, Miguel. 2004. Jaime Gil de Biedma. Barcelona: Circe.
Ferraté, Juan. 1980. «A favor de Jaime Gil de Biedma». En Yndurán, Domingo (ed.). Época contemporánea 1939-1980 [Rico, Francisco (dir.). Historia y crítica de la literatura española], 294-300. Barcelona: Crítica.
Gil de Biedma, Jaime. 1988. Las personas del verbo. Barcelona: Seix Barral.
Gil de Biedma, Jaime. 2000. Antología poética, ed. Javier Alfaya. Madrid: Alianza.
Gil de Biedma, Jaime. 2002. Jaime Gil de Biedma. Conversaciones, ed. Javier Pérez Escohotado. Madrid: Austral.
Gil de Biedma, Jaime. 2006. Retrato del artista en 1956. Barcelona: Península.
Gil de Biedma, Jaime. 2015. Diarios 1956-1985, ed. Andreu Jaume. Lumen: Barcelona.
Hueso, Ángel Luis. 2009. «Reflexiones sobre la biografía cinematográfica». En Pérez de las Heras, Beatriz y Vanessa De la Cruz (eds.). Filmando la historia. Representaciones del pasado en el cine. Madrid: Ediciones JC, pp. 83-95.
Labé, Benjamin. 2011. «Vraisamble et vérité: La question du realisme et ses paradoxes». En Fontanel, Rémi (dir.). Biopic: de la realité à la fiction. París: CinemAction, pp. 42-47.
Mañas Martínez, María del Mar. 2010. «El cónsul de Sodoma: ¿Contra Jaime Gil de Biedma?». Entre libros anda el cine. Sobre cine y literatura. Web.
Mira, Alberto. 2011. «Poetas en el cine: paradigmas teóricas en dos narrativas biográficas (Little Ashes y El cónsul de Sodoma)». Lectora: revista de dones i textualidad, 17, pp. 123-138.
Moral, Javier. 2006. «Biopic y veredicción». En Pérez Perucha, Julio y Pedro Poyatos (eds.). ¡Savia nutricia! El lugar del realismo en el cine español. Actas del XI Congreso Internacional de la Asociación Española de Historiadores del Cine. Córdoba: Filmoteca de Andalucía, pp. 127-133.
Ocaña, Javier. 2010. «La contradicción del poeta». El País, 8 de enero. Web.
Pérez Bowie, José Antonio. 2008. Leer el cine. La teoría literaria en la teoría cinematográfica. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Pérez Bowie, José Antonio. 2015. «En torno a la biografía fílmica. Una propuesta de tipología». En Pérez Bowie, José Antonio y Pedro Javier Pardo (eds.). Transescrituras audiovisuales. Madrid: Pigmalion, pp. 19-45.
Quintana, Ángel. 2003. Fábulas de lo visible. El cine como creador de realidades. Barcelona: El Acantilado.
Sánchez García, Remedios. 2018. Así que pasen treinta años. Historia interna de la poesía española. Madrid: Akal.
Sánchez Zapatero, Javier. 2019. «Escritores en la gran pantalla: el biopic literario en el cine español contemporáneo». En Previtera, Roberta (ed.). El ojo que escribe (Estudios sobre las relaciones entre cine y literatura). Málaga: EDA, pp. 129-145
Walsh, Andrew Samuel. 2004. Jaime Gil de Biedma y la tradición angloamericana. Granada: Universidad de Granada.
Sánchez Zapatero, J. (2020). Portrait of a Poet: Life and Literature of Jaime Gil de Biedma in El cónsul de Sodoma. 1616: Anuario De Literatura Comparada, 10, 59–70. https://doi.org/10.14201/16162020105970

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.
+