The Orchestras of the Príncipe and Cruz Coliseums in Madrid during the Second Half of the 18th Century

Abstract

There were no stable orchestras in Madrid’s public theatres during the first half of the Eighteenth Century, and a variable number of instrumentalists were used on each occasion. This paper discusses the development of the two town-owned theatres in the second half of the century, when the orchestra was considered an important element and a new way of hiring musicians developed, based on sources kept at the Archivo de Villa de Madrid, Sección de Secretaría.René Andioc and Mireille Coulon in their Cartelera teatral madrileña del siglo XVIII: (1708-1808) refer to the companies that worked in both theatres in the second half of the 18th Century, those of de Josef de Parra, María Hidalgo, José Martínez Gálvez, Juan Ángel, Águeda de la Calle, María Ladvenant, Nicolás de la Calle, Juan Ponce, Manuel Martínez, Eusebio Ribera, Joaquín Palomino, Luis Navarro and Francisco Ramo, although they do not study the orchestral musicians. The first study on this issue is that by José Máximo Leza «Las orquestas de ópera en Madrid entre los siglos XVIII-XIX», although it does not discuss the theatres of La Cruz and El Príncipe in the second half of the century. 
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ACKER, Yolanda. Música y danza en el Diario de Madrid. Noticias, avisos y artículos (1758-1808). Madrid: Centro de Documentación de Música y Danza, 2007.

ANDIOC, René. Teatro y sociedad en el Madrid del siglo XVIII. Madrid: Castalia, 1987.

ANDIOC, René y COULON, Mireille. Cartelera teatral madrileña del siglo XVIII: (1708-1808). Madrid: Fundación Universitaria Española, 2008.

CARMENA Y MILLÁN, Luis. Crónica de la ópera italiana en Madrid desde el año 1738 hasta nuestros días. Madrid: ICCMU, 2002.

CARRERAS, Juan José. «Amores difíciles: la ópera de corte en la España del siglo XVIII». En Casares Rodicio, Emilio y Torrente, Álvaro (eds.). La ópera en España e Hispanoamérica. 2 Vols. Madrid: ICCMU, 2001, vol. 1, pp. 205-230.

CARRERAS, Juan José. «L’opera di corte a Madrid (1700-1759)». En Bellina, Anna Laura (ed.). Il teatro dei due mondi. L’operaitaliana nei paesi di lingua iberica. Treviso: Diastema Libri, 2000, pp. 11-35.

COTARELO Y MORI, Emilio. Historia de la zarzuela o sea el drama lírico en España, desde su origen a fines del siglo XIX. Madrid: ICCMU, 2000.

COTARELO Y MORI, Emilio. Orígenes y establecimiento de la ópera es España hasta 1800. Madrid: ICCMU, 2004.

LABRADOR, Germán. «Música, Poder e Institución: La Real Capilla de Carlos IV (1788-1808)». Revista de Musicología, 2003, XXVI, n.º 1, pp. 233-266.

LEZA, José Máximo. «Aspectos productivos de la ópera en los teatros públicos de Madrid (1730-1799)». En Casares Rodicio, Emilio y Torrente, Álvaro (eds.). La ópera en España e Hispanoamérica. 2 vols. Madrid: ICCMU, 2001, vol. 1, pp. 231-262.

LEZA, José Máximo. «El mestizaje ilustrado: influencias francesas e italianas en el teatro musical madrileño (1760-1780)». Revista de Musicología, 2009, XXXII, n.º 2, pp. 503-546.

LEZA, José Máximo. «Las orquestas de ópera en Madrid entre los siglos XVIII-XIX». En Lolo, Begoña (ed.). Campos interdisciplinares de la musicología: V Congreso de la Sociedad Española de Musicología (Barcelona, 25-28 de octubre de 2000). 2 vols. Madrid: Sociedad Española de Musicología, 2002, vol. 1, pp. 115-139.

LOLO, Begoña. «Itinerarios musicales en la tonadilla escénica». En Paisajes sonoros en el Madrid del s. XVIII: la tonadilla escénica. Madrid: Museo de San Isidro. Ayuntamiento de Madrid, 2003.

PALACIOS, Emilio. El teatro popular español del siglo XVIII. Lleida: Milenio, 1998.

RECASENS, Albert. Las zarzuelas de Antonio Rodríguez de Hita (1722-1787): Contribución al estudio de la zarzuela madrileña hacia 1760-1777. Thèse de doctorat. Louvain: Université Catholique de Louvain, 2001.

RUBIO JIMÉNEZ, Jesús. El Conde de Aranda y el teatro. Zaragoza: Ibercaja, 1998.

SUBIRÁ, José. Variadas versiones de libretos operísticos. Madrid: CSIC, 1973.

SUBIRÁ, José. Estudios sobre el teatro madrileño. La participación eventual de instrumentos no orquestales en la tonadilla. Madrid: Sección de Cultura e Información, Artes Gráficas Municipales, 1947.

SUBIRÁ, José. Historia de la música teatral en España. Madrid: Labor, 1945.

SUBIRÁ, José. La tonadilla escénica. 3 vols. Madrid: Real Academia Española, 1928-1930.

SUBIRÁ, José. «Los conciertos espirituales del s. XVIII». En Temas musicales madrileños. Madrid: Instituto de Estudios Madrileños, 1971, pp. 15-24.
Barba, M. (2015). The Orchestras of the Príncipe and Cruz Coliseums in Madrid during the Second Half of the 18th Century. Cuadernos Dieciochistas, 16, 165–185. https://doi.org/10.14201/cuadieci201516165185

Downloads

Download data is not yet available.
+