The Teaching of Italian as a Foreign Language in Spain

Abstract

The Italian language starts spreading in the Spanish educational system during the last few years due to a period of changes occurring in the country and several political, cultural and spiritual influences between Italy and Spain in both the 20th and the 21st centuries. On the basis of a historical approach over the most important stages related to the relationship between Italy and Spain in these centuries and through a thorough analysis, it will be clarified why the spread of the Italian language is not consistent nowadays in every part of Spain.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Ayllón Gómez, G. N. y Nieto Ratero, R. A. (2014). «La influencia de los salesianos en Salamanca: las prácticas del Colegio «Hijas de María Auxiliadora Salesiana»». En J. M. Hernández Díaz (coord.) (2014). Influencias italianas en la educación española e iberoamericana. Salamanca: FahrenHouse Ediciones. (pp. 15-21).
Azzilonna, A. (2014). «El M.I.A. (Movilidad Individual de Alumnos), una experiencia de intercambio educativo y escolar real entre institutos de secundaria de Italia y España». En J. M. Hernández Díaz (coord.) (2014). Influencias italianas en la educación española e iberoamericana. Salamanca: FahrenHouse Ediciones. (pp. 23-34).
Colegio Virgen del Carmen (2020). «Bilingüismo». Recuperado el 12 de abril de 2020, en https://www.colegiovirgendelcarmen.com/bilinguismo-3.
Colegio Internacional J. H. Newman (2016). «Bilingüismo». Recuperado el 11 de abril de 2020, en https://www.colegionewman.org.
Domínguez Méndez, R. (2014). «El aprendizaje del italiano en la segunda enseñanza española. Una batalla de la diplomacia fascista (1922-1943)». Espacio, Tiempo y Educación, vol. 1, n. 2, pp. 65-87.
Florio, N. (2014). «El Liceo Italiano de Madrid». En J. M. Hernández Díaz (coord.) (2014). Influencias italianas en la educación española e iberoamericana. Salamanca: FahrenHouse Ediciones. (pp. 67-75).
Garrido Palacios, M. (2005). «Historia de la educación en España (1857-1975). Una visión hasta lo local». Contraluz. Asociación Cultural Cerdá y Rico. Cabra del Santo Cristo, pp. 89-146.
González Gómez, S. (2014). «Presencia italiana en la Universidad de Salamanca durante el franquismo: análisis de datos del periodo 1955/70». En J. M. Hernández Díaz (coord.) (2014). Influencias italianas en la educación española e iberoamericana. Salamanca: FahrenHouse Ediciones. (pp. 77-98).
Hernández Díaz, J. M. (coord.) (2014). Influencias italianas en la educación española e iberoamericana. Salamanca: FahrenHouse Ediciones.
Italianos en España (2019). «Padrón municipal 2019, cifras de población». Recuperado el 18 de marzo de 2020, en https://epa.com.es/padron/italianos-en-espana/.
Junta de Andalucía. (2016). «Plurilingüismo». Recuperado el 15 de marzo de 2020, en http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/web/portal-de-plurilinguismo/guia.
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2016). «Centro españoles donde se imparte italiano como lengua extranjera». Recuperado el 3 de abril de 2020, en https://www.educacionyfp.gob.es/portada.html.
Montero Pedrera, A. M. y Real Apolo, C. (2014). «Teoría y Práctica de la pedagogía italiana en España: su introducción a través del bile (1877-1936)». En J. M. Hernández Díaz (coord.) (2014). Influencias italianas en la educación española e iberoamericana. Salamanca: FahrenHouse Ediciones. (pp. 97-109).
Moreu, A. C. (2014). «La recepción española de la pedagogía positivista italiana». En J. M. Hernández Díaz (pp. 117-134).
Nieto, R. A. y Ayllón, G. N. (2014). «La influencia de los salesianos en Salamanca: la experiencia del Colegio «Salesiano San José»». En J. M. Hernández Díaz (coord.) (2014). Influencias italianas en la educación española e iberoamericana. Salamanca: FahrenHouse Ediciones. (pp. 137-140).
Poy Castro, R. (2014). «El modelo de escuela fascista italiana y la reacción institucionista durante la Segunda República: el viaje del grupo «Inquietudes» (1936)». En J. M. Hernández Díaz (coord.) (2014). Influencias italianas en la educación española e iberoamericana. Salamanca: FahrenHouse Ediciones. (pp. 145-153).
Revuelta, C. (2014). «L’occhio se salta il muro: una exposición en el origen de influencias pedagógicas italianas en España». En J. M. Hernández Díaz (coord.) (2014). Influencias italianas en la educación española e iberoamericana. Salamanca: FahrenHouse Ediciones. (pp. 263-277).
«Sólo 15 institutos gallegos ofrecen más idiomas que inglés y francés» (18 de marzo de 2007). El Correo Gallego. Recuperado el 1 de abril de 2020, en https://www.elcorreogallego.es/hemeroteca/solo-15-institutos-gallegos-ofrecen-idiomas-ingles-frances-BBCG146412.
Union-Chrétienne de Saint Chaumond (2020). «Une solide formation spirituelle et intellectuelle». Recuperado el 14 de abril de 2020, en https://saintchaumond.es.
Baldani, A. (2020). The Teaching of Italian as a Foreign Language in Spain. Revista De La Sociedad Española De Italianistas, 14, 126–135. Retrieved from https://revistas.usal.es/dos/index.php/1576-7787/article/view/26887

Downloads

Download data is not yet available.
+