The society museums over the liquid life, the solid memory and the conceptual intangibility

Abstract

Starting from three ideas, liquid life, solid memory and conceptual intangibility, the author faces the problematic of the museums of society, which would be not only the classic calls of ethnology but also those of contemporary art. This migration of concepts obliges anthropology to take on new challenges from its traditionalist studies and going to the study of postmodernism, especially through contemporary art.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ABELES, M. (1988) Journées tranquilles en 89. Ethnologie politique d’un département français. París : Odile Jacob.

BARTRA, R. (2006) Cultura y melancolía. Las enfermedades del alma en la España del Siglo de Oro. Barcelona: Anagrama.

BAUMAN, Z. (2004) Modernidad líquida. Buenos Aires: FCE.

BAUMAN, Z. (2007) “Arte, muerte y posmodernidad”. En: Z. Bauman et alii. Arte, ¿líquido? Madrid: Sequitur.

BAUMAN, Z. (2017) Vida líquida. Madrid: Austral, 8ª Edición.

BELLIDO GANT, M. L. (ed.) (2007) Aprendiendo de Latinoamérica. El museo como protagonista. Gijón: Trea.

BENNASSA, E. (2007) La souffrance comme identité. París : Fayard.

BORTOLOTTO, CH. (2011) “Le trouble du patrimoine culturel immatériel ». En : VV.AA. Le patrimoine culturel immatériel. Enjeux d’une nouvelle catégorie. París : Maison des Sciences de l’Homme.

BRION, M. (1989) L’Art fantastique. París : Albin Michel.

COLLADOS ALCAIDE, A. & JAVIER RODRIGO MONTERO, J. (2014) “El museo como esfera democrática y espacio-laboratorio ciudadano”. En: Imago Crítica. Revista de Antropología y Comunicación. Nº5.

CÔTÈ, M. (2011) “Les musées de société : le point de bascule ». En : Hermes. La revue. 2011/3, nº61.

FABRE, D. (ed.) (2013) Émotions patrimoniales. París : Éditions de la Maison des Sciences de l’Homme.

DEBORD, G. (2000) La sociedad del espectáculo. Valencia: Pretextos.

FRERE-MICHELAT, Cl. (1983) En voyant ces merveilles... Les collectionneurs de cartes postales. En: Ethnologie Française, 1983/3.

GODELIER, M. (1984) L’idéel et le matériel. París : Fayard.

GONZÁLEZ ALCANTUD, J. A. (2007) “Lugares exóticos y conflictos espaciales. Espacios urbanísticos para la etnografía exotista parisina”. En: Juan Calatrava Escobar & J. A. González Alcantud. (eds.) La ciudad: paraíso y conflicto. Abada Editores / Junta de Andalucía: Madrid.

GONZÁLEZ ALCANTUD, J. A. (2007) «La etnología en estado puro. Entrevista a Jean Cuisenier». En: J. A. González Alcantud. Las palabras y las culturas. Catorce diálogos humanísticos en clave antropológica. Universidades de Sevilla y Granada.

GONZÁLEZ ALCANTUD. J. A. (2009) "Maurice Halbwachs en España, reflexividad sobre una ausencia", Historia, Antropología y Fuentes Orales, nº 41.

GONZÁLEZ ALCANTUD, J. A. (2011) El malestar en la cultura patrimonial. La otra memoria global. Barcelona: Anthropos.

GONZÁLEZ ALCANTUD, J. A. (2011) “Los museos locales en la época de la pluralidad cultural”. In: Henares Cuéllar, I. (ed.). La protección del patrimonio histórico en la España democrática. Fundación Caja Madrid & Universidad de Granada.

GONZÁLEZ ALCANTUD, J. A. (2012) “Ironía y autenticidad en los museos de la transmodernidad. Mirada antropológica”. En: E. Couceiro Domínguez & E. Gómez Pellón (eds.). Sitios de la Antropología. Patrimonio, lenguaje y etnicidad. Textos en homenaje a José Antonio Fernández de Rota. Universidad de la Coruña.

GONZÁLEZ ALCANTUD, J. A. (2015) “Dragones meridionales que mueven a risa. Rito, humor e ingeniería”. En: Revista Euroamericana de Antropología, nº 0.

GORGUS, N. (2013) Le magicien des vitrines. Le muséologue Georges Henri Rivière. París : MSH.

HALBWACHS, M. (1941) La topographie légendaire des Évangiles en Terre Sainte. París : PUF, 1971. Prefacio de Fernand Dumont.

HALBWACHS, M. (1994) Cadres sociaux de la mémoire. París : Albin Michel. Orig. 1924. La mémoire collective. París : Albin Michel. 1997.

HAYIM YERUSHALMI, Y. (2002) Zajor. La historia judía y la memoria judía. Barcelona: Anthropos.

JEROME, L. « Vues de l’Autre, vois de l’objet dans les musées ». En : Anthropologies et Sociétés. Nº38, 3.

LE CORBUSIER (1996) L’Art décoratif aujourd’hui. París : Flammarion.

LESMES, D., CABELLO, G., JORDI MASSÓ, J. (2017) (eds.). Georges Didi-Huberman. Imágenes, historia, pensamiento. Revista Anthropos.

LORAUX, N. (1997) La cité divisée. L’oubli dans la mémoire d’Athènes. París: Payot et Rivages.

MAIROT, Ph. (1992) “L’objet de l’écomusée”.En: Marc Augé (ed.) Territoires de la mémoire. Les collections du patrimoine ethnologique dans les écomusées. París : Eds. Albaron.

MARIN, L. (1975) Utopías. Juegos de espacios. Madrid: Siglo XXI.

MENDRAS, H. (1984) La fin des paysans. Avignon : Actes Sud.

POULOT, D. (1986) “Musée et société dans l’Europe moderne”. En : Mélanges de l’École française de Rome. Moyen-Âge, Temps modernes, tome 98, nº2.

POULOT, D. (2011) Museo y museología. Madrid: Abada. Traducción de Juan Calatrava. https://doi.org/10.3406/mefr.1986.2886

RIVIÈRE, G. H. (2009) La museología. Curso de museología. Madrid: Akal.

SAVATIER, T. (2009) “El origen del mundo. Historia de un cuadro de Gustave Courbet.” Gijón: Trea.

SEGALEN, M. (2005) Vue d’un musée, 1937-2005. París : Stock.

TODOROV, T. (2004) Les abus de la mémoire. París: Arléa.

VIDAL-NAQUET, P. (2005) Les assassins de la mémoire. Un Eichmann de papier et autres essais sur le révisionnisme. París: La Decouverte.

ZULAIKA, J. (1997) Crónica de una seducción. El museo Guggenheim de Bilbao. Madrid: Nerea.
González Alcantud, J. A. (2018). The society museums over the liquid life, the solid memory and the conceptual intangibility. Revista Euroamericana De Antropología, (5), 7–18. https://doi.org/10.14201/rea20185718

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Antonio González Alcantud

,
Universidad de Granada
Dpto. Antrop. Social Fac. Filosofía y LetrasCampus de Cartuja18071 GRANADA
+