Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

The model of television in Pedro Almodóvar. Cinema vs. Televisión

Abstract

In this paper we analyze the TV model presented by Pedro Almodóvar in his filmography. Of the eighteen movies, but three, all contain, one way or another, a reference to TV in a critical sense. Through the analysis of all his films, we observe the way in which TV appears and focus on four models or functions of the TV in his work. The first one has to do with the viewing mode, which we have named “domestic model”. A second function, which we will call “realistic”, is one which means that only what appears on screen exists, but Almodóvar desecrates reality through parody. A third model is a critique of so-called junk televisión. Finally, a fourth function is the presence of other films through the TV screen to establish an intertextual relationship with a narrative purpose.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Baudrillard, Jean (1978): Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.

Bourdieu, Pierre (1996): Sobre la televisión. Barcelona: Anagrama.

Casetti, E. y Odin, R. (1990): “De la paléo-à la néo-télévision. Approche sémiopragmatique".
En Communications 51.

Eco, Umberto (1985): “La transparencia perdida”. En La estrategia de la ilusión.
Barcelona: Lumen.

Evans, Peter William (2005): “Las citas fílmicas en las películas de Almodóvar”.
En Almodóvar: el cine como pasión, Cuenca: Universidad de Castilla la
Mancha, pp. 155-160.

González Requena, Jesús (1999): El discurso televisivo: espectáculo de la
posmodernidad. Madrid: Cátedra.

Gubern, Román (1987): El simio informatizado. Madrid: Fundesco.

Holguin, Antonio (2006): Pedro Almodóvar. Madrid: Cátedra.

Imbert, Gérard (2003): El zoo visual. De la televisión espectacular a la
televisión especular. Barcelona: Gedisa.

Imbert, G. (2004): “De lo espectacular a lo especular”. En CIC, Cuadernos de
Información y Comunicación 9. Madrid: Universidad Complutense.

Imbert, G. (2005): “Nuevas formas televisivas. El transformismo televisivo o la
crisis de lo real (de lo informe a lo deforme)”. En Telos 62. Madrid:
Fundación Telefónica.

Imbert, G. (2008): El transformismo televisivo. Madrid: Cátedra.

Obadia, Paul (2002): Pedro Almodóvar, l’iconoclaste, París: Cerf-Corlet.

Poyato, Pedro (2011): “Las referencias intertextuales de Carne trémula
(Almodóvar, 1997)”. En Zer, Bilbao: Universidad del País Vasco (en
prensa).

Strauss, Fréderic (1995): Pedro Almodóvar, un cine visceral: Conversaciones
con Fréderic Strauss. Madrid: El País Aguilar.

Thibaudeau, Pascale (2000): “L'interference des codes chez Pedro Almodóvar:
quand la television passe au cinema”. En Amadis, 4, Université de
Bretagne Occidentale, Brest, pp. 347-365.

Walzer, Alejandra (2009): “Pedagogías del cuerpo. La construcción
espec(tac)ular del cuerpo femenino en el reality show español”. En
Revista Latina de Comunicación Social, 64, pp 203-209. La Laguna
(Tenerife): Universidad de La Laguna. Disponible en http://www.Revista
latinacs.org/09/art/18_817_24_U3CM/Alejandra_Walzer.html
[24/04/2011].

Zunzunegui, Santos (1992): Pensar la imagen. Madrid: Cátedra.
Gómez Gómez, A. (2012). The model of television in Pedro Almodóvar. Cinema vs. Televisión. Fonseca, Journal of Communication, 4(4), 61–81. Retrieved from https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/12048

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agustín Gómez Gómez

,
Universidad de Málaga
Comunicación Audiovisual y Publicidad de la UMA
+