Cookery in contemporary cinema: 1973-2010

  • Rafael Cartay
    Universidad Técnica de Manabí
  • Exio Isaac Chaparro-Martínez
    Universidad Técnica de Manabí exiochaparro[at]gmail.com

Abstract

In this article we study the beginning of gastronomic cinema as a cinematographic genre, although it is the subject of controversy, considering a long period that covers almost four decades, since 1973, when La Grande Bouffé (The Great Feast) appeared, the film considered the inaugural of the genre. gastronomic cinema, until 2010 when the genre was consolidated and a great rivalry was observed between European and American producers and directors. A documentary research was carried out to analyze the contributions that various researchers have made on the subject. This bibliographic review synthesizes the research results and establishes the state of the art. In that period (1973-2010) there was strong competition in the film industry, which ended with the imposition of the supremacy of American cinematography in the production of films of the genre. The evolution of the gender was verified, both in its quantitative and qualitative aspects, as well as the responsible factors that explain US hegemony.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Huberman L. Los bienes terrenales del hombre. Barcelona: Iguazú;1962.

Barría Aguiló J. Historias curiosas de la música y la gastronomía. Cenando con Mozart. Barcelona: Ediciones Robinbook; 2006.

Fernández-Armesto F. Historia de la comida: alimentos, cocina y civilización. Barcelona: Tusquets; 2004.

Lipovetsky G, Serroy J. La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama. 2009.

Keller J.R. Food, film, and culture. A genre study. North California: Jefferson; 2006.

Neirinck E, Poulain JP. Historia de la cocina y de los cocineros. Barcelona: Editorial Zendrera Zariquiey; 2001.

Febrer-Fernández N. El estudio de la alimentación a través del análisis de textos fílmicos. Historia y Comunicación Social. 2014. 19.

Mérida P, García H. Cine a la carta. Barcelona: Ediciones Raima; 2009.

Parkhurst P. In Accounting for Taste: The Triumph of French Cuisine. Chicago: University of Chicago Press; 2004.

Santana-González JJ. Cine y gastronomía: análisis de textos fílmicos desde una perspectiva cultural. Trabajo de maestría. Granada: Universidad de Granada; 2017.

Levin LG, De Filippo D. Films and Science: quantification and analysis of the use of Science Fiction films in scientific papers. JCOM 2014; 13 (03):1-21.

Schatz T. Hollywood Genres. Formula, film making and the Studio System. New York: Random House; 1981.

Altman R. Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós; 1999.

Hidalgo-Mari T, Segarra-Saavedra J, Rodríguez-Monteagudo E. El boom gastronómico en la gran pantalla. ¿Estamos ante un nuevo género cinematográfico? Fotocinema [Internet]. 2016 (13): 229-248.

Cordero-Carpio G. La novela policial en Ecuador. Tesis para la obtención del título de Magister en Estudios de la Cultura. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar; 2013.

Galán-Herrera JJ. El canon de la novela negra y policíaca. Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación. 2008: (1): 58-74.

Fischler C. L´Homnivore. Paris: Editions Odile Jacob; 1993.

Contreras J, compilador. Alimentación y Cultura. Necesidades, gustos y costumbres. Barcelona: Universitat de Barcelona; 2002.

Torres-Pancalvo P.A. El cine y la gastronomía. Madrid: Editorial Visión Libros; 2011.

Hidalgo-Mari T, Segarra-Saavedra J, Rodríguez-Monteagudo E. La gastronomía como temática recurrente en el cine: un recorrido cualitativo por las películas más representativas con contenido culinario. Actas. VI Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. Tenerife: Universidad de La Laguna; 2014.

Dos Ramos M. ¿Cueces o enriqueces? Género, cocina y representación en el cine contemporáneo. Dossiers Feministes 2013. 17:81-97.

Barthes R. Pour une psicho-sociologie de l´alimentation contemporaine. Annales. 1961. 16: 977-986.

Contreras J, Gracia A M. Alimentación y Cultura. Perspectivas Antropológicas. Barcelona: Ariel; 2010.

Ross M. Los siete pasos de la danza del comer. Cultura, género e identidades. San José: Editorial Universitaria de Costa Rica; 2009.

Braudel F. El Mediterráneo y el mundo mediterráneo en la época de Felipe II. Barcelona: FCE; 1976.

Urroz Arancibia JJ. La gastronomía en los medios de comunicación. Una visión crítica. Revista Ábaco. El impacto mediático de la gastronomía 2008. 57: 19-34.
Cartay, R., & Chaparro-Martínez, E. I. (2021). Cookery in contemporary cinema: 1973-2010. Journal of Medicine and Movies, 17(4), 291–301. https://doi.org/10.14201/rmc2021174291301

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Cartay

,
Universidad Técnica de Manabí
Rafael Cartay. Economista (Universidad Central de Venezuela). Maestría en Economía Agrícola (Colegio de Postgraduados Chapingo, IICA-OEA, Turrialba, Costa Rica). Dr. Tercer Ciclo (EPHE-Université Paris I-Sorbonne, París, Francia). Universidad de los Andes, Venezuela, Centro de Investigaciones Agroalimentarias “Edgar Abreu Olivo” (CIAAL-EAO). Docente invitado Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo, Manabí, Ecuador.

Exio Isaac Chaparro-Martínez

,
Universidad Técnica de Manabí
Exio Isaac Chaparro-Martinez. Ingeniero Agrónomo (Universidad Central de Venezuela). Magister scientiarum en Agronomía (Universidad Central de Venezuela). Máster de investigación en Documentación (Universidad Carlos III de Madrid, España). Doctor cum laude en Documentación: Archivos y bibliotecas en el entorno digital (Universidad Carlos III de Madrid, España). Docente titular principal. Facultad de Ciencias Humanística y Sociales. Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo, Manabí, Ecuador.
+