This Isn’t Fiction!: The Learning Experience during a Pandemic from a Subject Focused in Cinema and Literature

  • Andrea Jurado Muñoz
    Universidad de Alcalá
  • Dolores Ruiz-Berdún
    Universidad de Alcalá. Madrid

Abstract

The year 2020 has transformed the lives of most of the world's inhabitants. A year ago, it would have been unimaginable to think that a situation like the present one could be real and not the result of a film belonging to the disaster genre. With this article we want to record the emotional and intellectual impact of the pandemic coinciding with the development of a transversal optional subject for Health Science degrees focused on the use of film and literature as teaching resources. The temporal coincidence of the beginning of the confinement to which the entire Spanish population was subjected with the development of the module on disasters and, more specifically, with the subject of epidemics, gave the rest of the subject a special atmosphere that we may never experience again, at least not with the same characteristics.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
1. Baños J-E, Pérez J. Cómo fomentar las competencias transversales en los estudios de Ciencias de la Salud: una propuesta de actividades. Educ Med. [Internet]. 2005;8(4):216-25.

2. Tabernero Holgado C, Perdiguero-Gil E. Cine y Medicina: imágenes sobre la salud y la enfermedad. En: Brigidi S editor. Cultura, salud, cine y televisión. Recursos audiovisuales en Ciencias de la Salud y Sociales. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili [publications]; 2018. p. 257-94.

3. García Moro M, García Sánchez JE, García Sánchez E, García Merino E. 15 años de la Revista de Medicina y Cine. Rev Med Cine. [Internet]. 2019;15(4):1-2.

4. Astudillo Alarcón W, Mendinueta Aguirre C. El cine en la docencia de la medicina: cuidados paliativos y bioética. Rev Med Cine. [Internet]. 2007;3(1):32-41.

5. Caeiro C, Cruz EB, Pereira CM. Arts, literature and reflective writing as educational strategies to promote narrative reasoning capabilities among physiotherapy students. Physiother Theory Pract. [Internet]. 2014;30(8):572-80.

6. Orefice C, Pérez J, Baños JE. The presence of humanities in the curricula of medical students in Italy and Spain. Educ Méd. [Internet] 2019;20(S1):79-86.

7. Ruiz-Berdún D, Ortega Núñez MÁ, Gil Ángel I, Sanz Castaño C. Nuevas estrategias docentes para la implementación de enfoques humanistas en Ciencias de la Salud. En: del Castillo Fernández H, Gómez Hernández P, editores. Educación y Compromiso Social: Aprendizaje Servicio (ApS) y otras metodologías. Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá; 2018, p. 197-206.

8. Baños Díez J-E. ¿Cuál debe ser el grosor del escudo? La enseñanza de las sutilezas de la relación médico-paciente mediante obras literarias y películas comerciales. Rev Med Cine. [Internet]. 2007;3:159-65.

9. Ordine N. La utilidad de lo inútil. Barcelona: El Acantilado; 2017.

10. de la Torre T. Medicine in Television Series. Barcelona: Esteve Foundation; 2017.

11. Brigidi S, Comelles JM. Entre etnografía y didáctica. La construcción de la experiencia sobre el proceso salud, enfermedad y atención en los medical dramas. Panacea [Internet]. 2015;16(42):165-76.

12. Comelles JM, Brigidi S. Etnografía, realidad y ficción en los médicos y enfermeras en las series de televisión. En Brigidi S, coordinador. Cultura, salud, cine y televisión Recursos audiovisuales en Ciencias de la Salud y Sociales. 2016, p. 225-255.

13. Losa L. The Knick and Surgical Techniques. En: de la Torre T, editor. Medicine in Television Series. Barcelona: Esteve Foundation; 2017, p. 19-27.

14. Sacks O. El hombre que confundió a su mujer con un sombrero. Barcelona: Anagrama; 2009.

15. Marsh H. Ante todo no hagas daño. Barcelona: Salamandra; 2016.

16. Albom M. Martes con mi viejo profesor. Madrid: EMbolsillo; 2013.

17. Saramago J. Ensayo sobre la ceguera. Madrid: Punto de lectura; 2010.

18. Camus A. La peste. Barcelona: Edhasa; 2010.

19. Allende I. Paula. Barcelona: Debolsillo; 2003.

20. Molière. El enfermo imaginario. Madrid: Alianza Editorial; 2004.

21. Gallego García L. Dos velas para el diablo. Boadilla del Monte: Ediciones SM; 2010.
Jurado Muñoz, A., & Ruiz-Berdún, D. (2021). This Isn’t Fiction!: The Learning Experience during a Pandemic from a Subject Focused in Cinema and Literature. Journal of Medicine and Movies, 16(e), 33–43. https://doi.org/10.14201/rmc202016e3343

Downloads

Download data is not yet available.
+