Recognition and cinema: new ways of approaching
Abstract Along the following lines we propose the use of films for educational purposes. Our main argument, based on philosophical grounds, shows the use of film format to emphasize and understand people’s motivations and actions. The reflections brought about by empathy with the characters are the first step in the approach of the topic of recognition, a term that in the medical framework involves taking into account the various aspects of inter-human relationships. Recognition of “the other” as he/she stands, implies addressing differences and providing a better doctor-patient relationship. The analysis of several films might encourage the acknowledgement of recognition as one of the key concepts to understand our ways of relating within plural societies with different lifestyles and different outlooks on the world. We believe that the effort made in dealing with such topics results in greater closeness to the patient and, therefore, better care.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Almendro Padilla C, Superviola Collados V, Costa Alcaraz A M. Metodología de utilización de cine-fórum como recurso docente en Bioética. Tribuna Docente [Internet]. 2006 [citado 28 septiembre 2011]; 8(3): 1-9. Disponible en: http://www.tribunadocente.net/imagenes/publicaciones/5_Experiencias.pdf
Aristóteles. Poética. Madrid: Istmo; 2002.
Cortina A. Ciudadanos del mundo. Madrid: Alianza; 1997. p. 27.
Echevarría J. El principio de responsabilidad: Ensayo de una axiología para la tecnología. Isegoría (2003); 29: 125-137. http://dx.doi.org/10.3989/isegoria.2003.i29.493
Honneth A. La lucha por el reconocimiento: por una gramática moral de los conflictos sociales. Barcelona: Crítica; 1997.
Jonas H. El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Barcelona: Herder; 1995. p. 37.
MacIntyre A. Tras la virtud. Barcelona: Crítica; 1987. p. 9.
Muñoz S, Gracia D. Médicos en el cine: dilemas bioéticos; sentimientos, razones y deberes. Madrid. Editorial Complutense; 2006. p. 13-35.
Ricoeur P. Caminos del reconocimiento. Madrid: Trotta; 2005. p. 111.
Aristóteles. Poética. Madrid: Istmo; 2002.
Cortina A. Ciudadanos del mundo. Madrid: Alianza; 1997. p. 27.
Echevarría J. El principio de responsabilidad: Ensayo de una axiología para la tecnología. Isegoría (2003); 29: 125-137. http://dx.doi.org/10.3989/isegoria.2003.i29.493
Honneth A. La lucha por el reconocimiento: por una gramática moral de los conflictos sociales. Barcelona: Crítica; 1997.
Jonas H. El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Barcelona: Herder; 1995. p. 37.
MacIntyre A. Tras la virtud. Barcelona: Crítica; 1987. p. 9.
Muñoz S, Gracia D. Médicos en el cine: dilemas bioéticos; sentimientos, razones y deberes. Madrid. Editorial Complutense; 2006. p. 13-35.
Ricoeur P. Caminos del reconocimiento. Madrid: Trotta; 2005. p. 111.
García Martínez, J. L., Gallegos Salazar, D., Gómez Moruno, C., Suberviola Collados, V. J., Blanes Pérez, C., & Costa Alcaraz, A. M. (2012). Recognition and cinema: new ways of approaching. Journal of Medicine and Movies, 8(1), 19–29. Retrieved from https://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/13752
Similar Articles
- Nora Suleiman-Martos, Rubén García-Lara, Isaac Narbona-Sánchez, Germán Domínguez-Vías, Realive (2016): from cellular to human cryopreservation. Myth and reality for teacher training in the area of health sciences , Journal of Medicine and Movies: Vol. 18 No. 3 (2022)
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Download data is not yet available.
+
−