Recognition and cinema: new ways of approaching

  • José Luis García Martínez
    Universidad de Valencia joseluisgarcia32[at]gmail.com
  • Daniela Gallegos Salazar
    Universidad de Valencia
  • Carmen Gómez Moruno
    Universidad de Valencia
  • Víctor J. Suberviola Collados
    Universidad de Valencia
  • Carmen Blanes Pérez
    Universidad de Valencia
  • Ana María Costa Alcaraz
    Universidad de Valencia

Abstract

Along the following lines we propose the use of films for educational purposes. Our main argument, based on philosophical grounds, shows the use of film format to emphasize and understand people’s motivations and actions. The reflections brought about by empathy with the characters are the first step in the approach of the topic of recognition, a term that in the medical framework involves taking into account the various aspects of inter-human relationships. Recognition of “the other” as he/she stands, implies addressing differences and providing a better doctor-patient relationship. The analysis of several films might encourage the acknowledgement of recognition as one of the key concepts to understand our ways of relating within plural societies with different lifestyles and different outlooks on the world. We believe that the effort made in dealing with such topics results in greater closeness to the patient and, therefore, better care.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Almendro Padilla C, Superviola Collados V, Costa Alcaraz A M. Metodología de utilización de cine-fórum como recurso docente en Bioética. Tribuna Docente [Internet]. 2006 [citado 28 septiembre 2011]; 8(3): 1-9. Disponible en: http://www.tribunadocente.net/imagenes/publicaciones/5_Experiencias.pdf

Aristóteles. Poética. Madrid: Istmo; 2002.

Cortina A. Ciudadanos del mundo. Madrid: Alianza; 1997. p. 27.

Echevarría J. El principio de responsabilidad: Ensayo de una axiología para la tecnología. Isegoría (2003); 29: 125-137. http://dx.doi.org/10.3989/isegoria.2003.i29.493

Honneth A. La lucha por el reconocimiento: por una gramática moral de los conflictos sociales. Barcelona: Crítica; 1997.

Jonas H. El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Barcelona: Herder; 1995. p. 37.

MacIntyre A. Tras la virtud. Barcelona: Crítica; 1987. p. 9.

Muñoz S, Gracia D. Médicos en el cine: dilemas bioéticos; sentimientos, razones y deberes. Madrid. Editorial Complutense; 2006. p. 13-35.

Ricoeur P. Caminos del reconocimiento. Madrid: Trotta; 2005. p. 111.
García Martínez, J. L., Gallegos Salazar, D., Gómez Moruno, C., Suberviola Collados, V. J., Blanes Pérez, C., & Costa Alcaraz, A. M. (2012). Recognition and cinema: new ways of approaching. Journal of Medicine and Movies, 8(1), 19–29. Retrieved from https://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/13752

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Luis García Martínez

,
Universidad de Valencia
Despacho nº 607. Departamento de Filosofía del Derecho, Moral y Política. Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación. Universitat de València. Avda. Blasco Ibáñez, 30 E. 46010 Valencia (España).

Daniela Gallegos Salazar

,
Universidad de Valencia
Universitat de València. Avda. Blasco Ibáñez, 30 E. 46010 Valencia (España).

Carmen Gómez Moruno

,
Universidad de Valencia
Universitat de València. Avda. Blasco Ibáñez, 30 E. 46010 Valencia (España).

Víctor J. Suberviola Collados

,
Universidad de Valencia
Universitat de València. Avda. Blasco Ibáñez, 30 E. 46010 Valencia (España).

Carmen Blanes Pérez

,
Universidad de Valencia
Universitat de València. Avda. Blasco Ibáñez, 30 E. 46010 Valencia (España).

Ana María Costa Alcaraz

,
Universidad de Valencia
Universitat de València. Avda. Blasco Ibáñez, 30 E. 46010 Valencia (España).
+