Bioethical reflections through film

Abstract

This text describes a classroom experience conducted with third semester BA Chemistry students from the University Francisco José de Caldas in Bogotá, Colombia. It emphasizes the use of film as a teaching strategy for the program’s thematic analysis of Bioethics. Its use is justified because movies can show concrete actions, real or not, that power in one way or another the relationship between life and ethics, strengthening its role in different disciplines, allowing a display of different reactions to facts, particularly the one that the seventh art can show. It begins with a general knowledge of the conceptual framework behind the project, then it describes its stages, examples of the workshops and organizational components, and finally it makes some remarks on the results obtained and the aspects to keep in mind when making a similar proposal.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
García Martínez JL, Gallegos Salazar D, Gómez Moruno C, Suberviola Collados VJ, Blanes Pérez C, Costa Alcaraz AM. Reconocimiento y cine: nuevas formas de aproximarnos Rev Med Cine [Internet]. 2012. [consultado el 7/01/2013]; 8(1):19-29. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/archivos/ doc_download/448-vol8num1original03es

Marías J. La educación sentimental, Madrid: Alianza Editorial; 2005. p. 211220.

Moratal Ibáñez L M, Bertilotti L, Debenedetti S, Degrossi C, Aldana Marcos H. Aplicación del cine como estrategia didáctica para la enseñanza de la investigación científica. Rev Med Cine [Internet]. 2010 [consultado el 20/11/2012]; 6(1): 24-28. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol6/num1/344

Moratalla D. Hermenéutica y cine. Aprender con el cine: humanidades narradas. En Seoane Pinill J, editor. Humanidades, ¿Estudios culturales? Madrid: Universidad de Alcalá de Henares; 2007. p. 123-140.

Ogando Diaz B. El cine como herramienta docente en bioética y tanatología. Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. 2010. Disponible en: http://eprints.ucm.es/11557/1/T32232.pdf

Potter VR, Potter L. Global bioethics: converting sustainable development to global survival. Med Glob Surviv. 1995;2(3):185-91. Disponible en: http://ippnw.org/pdf/mgs/2-3-potter.pdf

Quintanas A. Reseña V. R. Potter: una ética para la vida en la sociedad tecnocientífica. Sinéctica [Internet]. 2008. [consultado el 10/09/2012];30:[8 p]. Disponible en: http://portal.iteso.mx/portal/page/portal/Sinectica/Revista/ SIN32_04/sin32_quintanas.pdf

Rodríguez Fuentes C. El cine como recurso pedagógico. Quaderns de cine 2007; 1: 19-24.
http://dx.doi.org/10.14198/QdCINE.2007.1.03

Rodríguez Villamil H. La bioética en la educación universitaria: perspectiva hermenéutica. Educación y Desarrollo Social 2007; 1(1):84-93. Disponible en: http://www.umng.edu.co/documents/63968/80132/RevNo1vol1.Art6.pdf

Rodríguez Villamil H. Pertinencia de la Bioética global en la Educación Universitaria. Rev Latinoam Bioét 2007;8(13):28-43. Disponible en: http://www.umng.edu.co/documents/63968/78033/HRodriguez.pdf

Sanmartí N. El diseño de unidades didácticas. En: Perales FJ. Cañal P, editores. Didácticas de las Ciencias Experimentales. Alcoy: Marfil; 2000. p.239-266. Disponible en: http://www.cneq.unam.mx/programas/actuales/especial_maest/ maes tria/ff_cn_1aE/00/0 2_mat erial/archivos/18_NeusDise%C3%B1o_Unidades_Didac.pdf

Segura Mungía S, Cuenca Cabeza M. El Ocio en la Grecia clásica. Bilbao: Universidad de Deusto; 2007.

Villar Estela C. La formación de docentes investigadores. Colección Investigación y Enseñanza. Dos Hermanas (Sevilla): Díada Editora; 2004.
Hernández Barbosa, R. (2013). Bioethical reflections through film. Journal of Medicine and Movies, 9(2), 60–69. Retrieved from https://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/13665

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rubinsten Hernández Barbosa

,
Universidad Autónoma de Colombia
Calle 12 B. No 4-31. Universidad Autónoma de Colombia. Bogotá (Colombia)
+