The Science of Education in View of the Diverse Methodological Options of a Disciplinary Nature

Abstract

Traditionally, the science of education — and the disciplines in which it is diversified — has been classified among the social sciences. This characterization is insufficient to address educational phenomena, which are increasingly mediated by technology. Thus, because it is human-made, which broadens its possibilities, it has a dual character, so that it is also a science of the artificial. By means of the domain of the artificial, the science of education is Applied Science: it uses designs to solve concrete problems. Its status as a science of design opens up new possibilities for tackling the problems of the science of education.One problem, which defies disciplinary specificity, concerns methodological options for dealing with the structural and dynamic complexity of educational phenomena. Here the different methodological proposals for overcoming the fragmentation of knowledge are analysed: interdisciplinarity, multidisciplinarity, transdisciplinarity and crossdisciplinarity. The levels of integration that they involve are considered. Furthermore, since the science of education is an applied science in which the solution of problems concerns practice in a social environment, conceptual and methodological integration may involve areas beyond the academic sphere.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aristóteles (1985). Ética Nicomaquea. Madrid: Gredos.

Arnal, Justo, Del Rincón, Delio y Latorre, Antonio (1994). Investigación Educativa. Fundamentos y Metodología. Barcelona: Labor.

Blackwell, Gordon W. (1955). Multidisciplinary Team Research. Social Forces, 33(4), 367-374. https://doi.org/10.2307/2573009

González, Wenceslao J. (2003). Herbert A. Simon: Filósofo de la Ciencia y economista (1916-2001). En Wenceslao J. González (ed.), Racionalidad, historicidad y predicción en Herbert A. Simon (pp. 7-63). A Coruña: Netbiblo. https://doi.org/10.4272/84-9745-021-3

González, Wenceslao J. (2007). Configuración de las Ciencias de Diseño como Ciencias de lo Artificial: Papel de la Inteligencia Artificial y de la racionalidad limitada. En Wenceslao. J. González (ed.), Las Ciencias de Diseño: Racionalidad limitada, predicción y prescripción (pp. 41-69). A Coruña: Netbiblo. https://doi.org/10.4272/978-84-9745-212-0

González, Wenceslao J. (2008a). El enfoque cognitivo en la Ciencia y el problema de la historicidad: Caracterización desde los conceptos. Letras, 79(114), 51-80.

González, Wenceslao J. (2008b). La televisión interactiva y las Ciencias de lo Artificial. En María José Arrojo Baliña, La configuración de la televisión interactiva: De las plataformas digitales a la TDT (pp. xi-xvii). A Coruña: Netbiblo.

González, Wenceslao J. (2012a). Las Ciencias de Diseño en cuanto Ciencias de la Complejidad: Análisis de la Economía, Documentación y Comunicación. En Wenceslao J. González (ed.), Las Ciencias de la Complejidad: Vertiente dinámica de las Ciencias de Diseño y sobriedad de factores (pp. 7-30). A Coruña: Netbiblo.

González, Wenceslao J. (2012b). Methodological Universalism in Science and its Limits: Imperialism versus Complexity. En K. Brezechczyn y K. Paprzycka (eds.), Thinking about Provincialism in Thinking, Poznan Studies in the Philosophy of the Sciences and the Humanities (vol. 100, pp. 155-175). Ámsterdam: Rodopi. https://doi.org/10.1163/9789401209007_011

González, Wenceslao J. (2013). The Roles of Scientific Creativity and Technological Innovation in the Context of Complexity of Science. En Wenceslao J. González (ed.), Creativity, Innovation, and Complexity in Science (pp. 11-40). A Coruña: Netbiblo.

González, Wenceslao J. (2015). Philosophico-Methodological Analysis of Prediction and its Role in Economics. Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-08885-3

González, Wenceslao J. (2017), Cambio conceptual y diversidad científica: El papel de la historicidad en la dinámica de la Ciencia. Factótum. Revista de Filosofía, 18, 10-32. Disponible en: http://www.revistafactotum.com

González, Wenceslao J. (2018). Internet en su vertiente científica: Predicción y prescripción ante la complejidad. ArtefaCToS. Revista de estudios de la Ciencia y la Tecnología, 7(1), 75-97. https://dx.doi.org/10.14201/art2018717597 https://doi.org/10.14201/art2018717597

Koskinen, Inkeri y Mäki, Uskali (2016). Extra-academic transdisciplinarity and scientific pluralism: what might they learn from one another? European Journal for Philosophy of Science, 6(3), 419-444. https://dx.doi.org/10.1007/s13194-016-0141-5 https://doi.org/10.1007/s13194-016-0141-5

Mäki, Uskali (2016). Philosophy of interdisciplinarity. What? Why? How? European Journal for Philosophy of Science, 6(3), 327-342. https://dx.doi.org/10.1007/s13194-016-0162-0 https://doi.org/10.1007/s13194-016-0162-0

Mäki, Uskali y Macleod, Miles (2016). Interdisciplinarity in action: Philosophy of Science perspectives. European Journal for Philosophy of Science, 6(3), 323-326. https://dx.doi.org/10.1007/s13194-016-0161-1 https://doi.org/10.1007/s13194-016-0161-1

Max-Neef, Manfred A. (2005). Foundations of transdisciplinarity. Ecological Economics, 53(1), 5-16. Disponible en: http://aoatools.aua.gr/pilotec/files/bibliography/transdiscipl_MaxNeef_ecolEcon3345059585/transdiscipl_MaxNeef_ecolEcon.pdf https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2005.01.014

Niiniluoto, Ilkka (1993). The Aim and Structure of Applied Research. Erkenntnis, 38(1), 1-21. https://doi.org/10.1007/BF01129020

Quintana Cabanas, José María (1983). Pedagogía, Ciencia de la Educación y Ciencias de la Educación. En José Basabe Barcala (ed.), Estudios sobre Epistemología y Pedagogía (pp. 75-107). Madrid: Anaya.

Rodríguez Martínez, Antonio (2006). Conocimiento de la educación como marco de interpretación de la Teoría de la Educación como disciplina. Tendencias Pedagógicas, 11, 31-53. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2089360.pdf

Simon, Herbert A. (1980). Cognitive Science: The Newest Science of the Artificial. Cognitive Science, 4, 33-46. https://doi.org/10.1207/s15516709cog0401_2

Simon, Herbert A. (1991). Models of my Life. New York, NY: Haper Collins-Basic Books.

Simon, Herbert A. (1996). The Sciences of the Artificial, 3ª ed., Cambridge, MA: The MIT Press.

Simon, Herbert A. (2001). On Simulating Simon: His Monomania, and its Sources in Bounded Rationality. Studies in History and Philosophy of Science, 32(3), 501-505. https://doi.org/10.1016/S0039-3681(01)00013-9

Stember, Marilyn (1991). Advancing the Social Sciences Through the Interdisciplinary Enterprise. The Social Science Journal, 28(1), 1-14. https://doi.org/10.1016/0362-3319(91)90040-B

Touriñán, José Manuel (1987). Teoría de la Educación. (La educación como objeto de conocimiento). Madrid: Anaya.

Touriñán, José Manuel (2012). Estudiar e investigar: Una aproximación desde la perspectiva conceptual. La autonomía funcional y la complementariedad metodológica como principios de investigación pedagógica. En José María Touriñán y Rafael Saez Alonso (eds.), Teoría de la Educación, Metodología y focalizaciones. La mirada pedagógica (pp. 204-263). Netbiblo: A Coruña. https://doi.org/10.4272/978-84-9745-925-9
Alonso, A. M. (2020). The Science of Education in View of the Diverse Methodological Options of a Disciplinary Nature. ArtefaCToS. Revista De Estudios Sobre La Ciencia Y La tecnología, 9(1), 175–198. https://doi.org/10.14201/art202091175198

Downloads

Download data is not yet available.
+