Desirable pollutions: Art, Design and Social Studies of Science and Technology
Abstract In the STS2 field there are two types of desirable and pending pollutions: one internal and one external. The internal one is the debt to deepening the technological disciplines from an epistemology developed from technology practice. The external is the expansion of the interdisciplinary framework towards fields that are equivalent to traditional ones, such as art. These contaminations become desirable because we notice that between the practice cultures and the theoretical cultures, there are deep breaks not allowing the mutual understanding. Breaks take different forms, and they do not contribute to the understanding of current phenomena in a holistic way. This essay presents some of these ruptures in relation to the STS field and reviews some ideas that propose a design and a change of attitude (scholarly style) towards the disciplines to overcome the ruptures.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Ahmed, Wakas. (2018). The polymath. Unlocking the Power of Human Versatility. John Wiley & Sons Ltd.
Brockman, John. (1991). The emerging third culture. https://www.edge.org/the-third-culture
Buckminster Fuller, Richard. (1975). Everything I know—Session 2. The Library of Consciusness. https://www.organism.earth/library/document/everything-i-know-2
Burke, Peter. (2022). El polímata. Alianza Ensayo.
Ede, Sian. (2005). Art and Science. I.B.Tauris & Co Ltd.
Eisner, Elliot. (2002). The arts and the creation of mind. Yale University Press/New Haven & London.
El artista como inventor. (1969). El Correo de La UNESCO, XXII(5).
Ferguson, E.. (1994). Engineering and the mind's eye. MIT Press.https://mitpress.mit.edu/9780262560788/engineering-and-the-minds-eye/
Ferguson, Scott, Drobac, Kye y Bryden, Kenneth (2023). Solving tomorrow’s design challenges requires new tool for large world decision-making. International Conference on Engineering Design, ICED23, Bordeaux, France. 10.1017/pds.2023.320
Flusser, Vilem. (1999). The Shape of Things A Philosophy of Design. MPG Books Group.
Foqué, Richard. (2010). Building Knowledge in Architecture. University Press Antwerp.
Giuliano, Gustavo. (2016). La Ingeniería. Una introducción analítica a la profesión. Nueva Librería.
Giuliano, Gustavo, Giri, Leandro, Nicchi, Fernando, Weyerstall, Walter, Ferreira Aicardi, Fabiana, Parselis, Martín y Vasen, Federico. (2022). Critical Thinking and Judgment on Engineer’s Work: Its Integration in Engineering Education. Engineering Studies, 14(1). 10.1080/19378629.2022.2042003
Hanrahan, Siun. (2000). An Exploration of How Objectivity Is Practiced in Art. Leonardo - The MIT Press, 33(4), 267-274. http://www.jstor.org/stable/1576900
Kelly, Kevin. (1998). The Third Culture. Science, 279(5353). 10.1126/science.279.5353.992
Lipovetsky, Gilles y Serroy, Jean. (2015). La estetización del mundo. Anagrama.
Munari, Bruno. (2008). Design as art. Penguin Group.
Niiniluoto, Ilkka (1997). Ciencia frente a Tecnología: ¿Diferencia o identidad? Arbor, CLVII(620), 285-299.
Norman, Don (2023). Design for a Better World. MIT Press.
Ortega y Gasset, José (2004). La rebelión de las masas. RBA Coleccionables.
Papanek, Viktor (2014). Diseñar para el mundo real. Ecología humana y cambio social. (2nd ed.). Pol·len edicions.
Parselis, Martín (2016). Las Tecnologías Entrañables como marco para la Evaluación Tecnológica [Universidad de Salamanca]. http://hdl.handle.net/10366/133006
Parselis, Martín (2017). Repensando la relación entre diseñadores y usuarios a través de las tecnologías entrañables. In Tecnologías Entrañables ¿es posible un modelo anternativo de desarrollo tecnológico? (pp. 54-80). Organización de Estados Iberoamericanos - Catarata.
Parselis, Martín (2018). Dar sentido a la técnica ¿pueden ser honestas las tecnologías? Organización de Estados Iberoamericanos - Catarata.
Piscitelli, Alejandro (2023). Polímatas. El perfil antidisciplinario del trabajador del futuro. Santillana.
Quintanilla, Miguel Angel. (2009). Tecnologías Entrañables. Publico.Es. http://blogs.publico.es/delconsejoeditorial/351/tecnologias-entranables/
Reising, Ailín (2009). La reunificación de las “dos culturas” a través de la vía tecnológica. In F. Tula Molina, Fernando y Giuliano, Gustavo (Eds.), Culturas Científicas y Alternativas Tecnológicas, I Encuentro Internacional. Buenos Aires (p. 8). Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva.
Schön, Donald (1983). The reflective practitioner.How professionals think in action. Basic Books, Inc.
Shlain, Leonard (1991). Art & Physiscs. Parallel visions in space, time and light. Willima Morrow and Company Inc. New York.
Simon, Herbert (2006). Las ciencias de lo artificial. Editorial Comares.
Snow, Charles Perry (1988). Las dos culturas.
Vincenti, Walter (1993). What engineers know and how they know it: Analytical studies from aeronautic history. John Jopkins University Press.
Brockman, John. (1991). The emerging third culture. https://www.edge.org/the-third-culture
Buckminster Fuller, Richard. (1975). Everything I know—Session 2. The Library of Consciusness. https://www.organism.earth/library/document/everything-i-know-2
Burke, Peter. (2022). El polímata. Alianza Ensayo.
Ede, Sian. (2005). Art and Science. I.B.Tauris & Co Ltd.
Eisner, Elliot. (2002). The arts and the creation of mind. Yale University Press/New Haven & London.
El artista como inventor. (1969). El Correo de La UNESCO, XXII(5).
Ferguson, E.. (1994). Engineering and the mind's eye. MIT Press.https://mitpress.mit.edu/9780262560788/engineering-and-the-minds-eye/
Ferguson, Scott, Drobac, Kye y Bryden, Kenneth (2023). Solving tomorrow’s design challenges requires new tool for large world decision-making. International Conference on Engineering Design, ICED23, Bordeaux, France. 10.1017/pds.2023.320
Flusser, Vilem. (1999). The Shape of Things A Philosophy of Design. MPG Books Group.
Foqué, Richard. (2010). Building Knowledge in Architecture. University Press Antwerp.
Giuliano, Gustavo. (2016). La Ingeniería. Una introducción analítica a la profesión. Nueva Librería.
Giuliano, Gustavo, Giri, Leandro, Nicchi, Fernando, Weyerstall, Walter, Ferreira Aicardi, Fabiana, Parselis, Martín y Vasen, Federico. (2022). Critical Thinking and Judgment on Engineer’s Work: Its Integration in Engineering Education. Engineering Studies, 14(1). 10.1080/19378629.2022.2042003
Hanrahan, Siun. (2000). An Exploration of How Objectivity Is Practiced in Art. Leonardo - The MIT Press, 33(4), 267-274. http://www.jstor.org/stable/1576900
Kelly, Kevin. (1998). The Third Culture. Science, 279(5353). 10.1126/science.279.5353.992
Lipovetsky, Gilles y Serroy, Jean. (2015). La estetización del mundo. Anagrama.
Munari, Bruno. (2008). Design as art. Penguin Group.
Niiniluoto, Ilkka (1997). Ciencia frente a Tecnología: ¿Diferencia o identidad? Arbor, CLVII(620), 285-299.
Norman, Don (2023). Design for a Better World. MIT Press.
Ortega y Gasset, José (2004). La rebelión de las masas. RBA Coleccionables.
Papanek, Viktor (2014). Diseñar para el mundo real. Ecología humana y cambio social. (2nd ed.). Pol·len edicions.
Parselis, Martín (2016). Las Tecnologías Entrañables como marco para la Evaluación Tecnológica [Universidad de Salamanca]. http://hdl.handle.net/10366/133006
Parselis, Martín (2017). Repensando la relación entre diseñadores y usuarios a través de las tecnologías entrañables. In Tecnologías Entrañables ¿es posible un modelo anternativo de desarrollo tecnológico? (pp. 54-80). Organización de Estados Iberoamericanos - Catarata.
Parselis, Martín (2018). Dar sentido a la técnica ¿pueden ser honestas las tecnologías? Organización de Estados Iberoamericanos - Catarata.
Piscitelli, Alejandro (2023). Polímatas. El perfil antidisciplinario del trabajador del futuro. Santillana.
Quintanilla, Miguel Angel. (2009). Tecnologías Entrañables. Publico.Es. http://blogs.publico.es/delconsejoeditorial/351/tecnologias-entranables/
Reising, Ailín (2009). La reunificación de las “dos culturas” a través de la vía tecnológica. In F. Tula Molina, Fernando y Giuliano, Gustavo (Eds.), Culturas Científicas y Alternativas Tecnológicas, I Encuentro Internacional. Buenos Aires (p. 8). Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva.
Schön, Donald (1983). The reflective practitioner.How professionals think in action. Basic Books, Inc.
Shlain, Leonard (1991). Art & Physiscs. Parallel visions in space, time and light. Willima Morrow and Company Inc. New York.
Simon, Herbert (2006). Las ciencias de lo artificial. Editorial Comares.
Snow, Charles Perry (1988). Las dos culturas.
Vincenti, Walter (1993). What engineers know and how they know it: Analytical studies from aeronautic history. John Jopkins University Press.
Parselis, M. (2024). Desirable pollutions: Art, Design and Social Studies of Science and Technology. ArtefaCToS. Revista De Estudios Sobre La Ciencia Y La tecnología, 13(2), 1–26. https://doi.org/10.14201/art2024.32073
Downloads
Download data is not yet available.
+
−