Rosalia’s El mal querer (2018): «Di mi nombre (Cap. VIII: Éxtasis)» videoclip semiotics

Abstract

At the end of 2018 the singer Rosalía Vila Tobella (Barcelona, 1993) released her second album, entitled El mal querer, acquiring great visibility in the international media, as well as significant awards such as two Latin Grammys. Simultaneously, as a musical phenomenon she has generated strong controversy on the cultural appropriation accusation, yet emerging since the beginning of the same year due to her previous work. In consequence, there has arisen a considerable number of educational videos in the YouTube platform focused on promoting the album content and musical value by dignifying it. However, there has not been an exhaustive musical analysis proposal of its songs, video clips or the marketing campaign itself adopted by Rosalía. In this sense, it is intended in this article to carry out a semiotic and hermeneutic study of the song that also has a video clip in her official YouTube channel: «Di mi nombre (Cap. VIII: Éxtasis)». In addition, iconographic analysis methodologies would be implemented, with a multidisciplinary perspective, and how the characteristics of the urban musical genres hybridized with flamenco interact in Rosalía’s music with each other. Thus, several intertextuality processes would be identified and the symbolic imaginary would be specified as a method to prove the work hypothesis.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Arango, M. A. (1995). Símbolo y simbología en la obra de Federico García Lorca. Madrid: Fundamentos.

Auslander, P. (2008). Liveness: performance in a Mediatized culture. London: Routledge. - https://doi.org/10.4324/9780203938133

Auty, S. y Lewis, C. (2004). The 'Delicious Paradox': Preconscious Processing of Product Placements by Children. En L. J. Shrum (Ed.), The Psychology of Entertainment Media: Blurring the Lines between Entertainment and Persuasion (pp. 117-133). Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Bolter, J. D. y Grusin, R. (2000). Remediation: Understanding New Media. Cambridge: MIT Press.

Burke, P. (2009). Cultural Hybridity. Cambridge: Polity Press.

Chevalier, J. y Gheerbrant, A. (1982). Dictionnaire des symboles. Mythers, rêves, coutumes, gestes, forms, figures, couleurs, nombres. París: Éditions Robert Laffont, SA y Éditions Jupiter.

Cirlot, J. E. (2004). Diccionario de símbolos. España: Ediciones Siruela.

Cook, N. (1999). Analysing musical multimedia. Oxford: Clarendon Press.

Fabbri, F. (1981). A Theory of Musical Genres: Two Applications. En D. Horn y P. Tagg (Eds.), Popular Music Perspectives (pp. 52-81). Göteborg y Exeter: International Association for the Study of Popular Music.

Frith, S. (1996). Music and identity. En S. Hall y P. Du Gay (Eds.), Questions of cultural Identity (pp. 108-127). Londres: Sage Publications. - https://doi.org/10.4135/9781446221907.n7

Gamella, J. F.; Fernández, C.; Nieto, M. y Adiego, I. X. (2012). La agonía de una lengua. Lo que queda del caló en el habla de los gitanos. Parte II. Un modelo de niveles de competencia y formas de aprendizaje. Voces y campos semánticos más conocidos. Gazeta de Antropología, 28(1), 1-28.

Giménez Rodríguez, F. J. (2008). Del Romanticismo pintoresco a la tendencia historiográfica: una aproximación al concepto de andalucismo en la música española. En F. J. Giménez Rodríguez, J. López González y C. Pérez Colodrero (Eds.), El patrimonio musical de Andalucía y sus relaciones con el contexto ibérico (pp. 153-168). Granada: Centro de documentación Musical de Andalucía-Editorial Universidad de Granada.

López Cano, R. (2018). Música dispersa. Apropiación, influencias, robos y remix en la era de la escucha digital. Barcelona: Musikeon Books.

Richardson, J.; Gorbman, C. y Vernallis, C. (Eds.) (2013). The Oxford Handbook of New Audiovisual Aesthetics. Nueva York: Oxford University Press. - https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199733866.001.0001

Sedeño Valdellós, A.; Rodríguez López, J. y Roger Acuña, S. (2016). El videoclip postelevisivo actual. Propuesta metodológica y análisis estético. Revista Latina de Comunicación Social, 3(71), 332-348. - https://doi.org/10.4185/RLCS-2016-1098

Tagg, P. (2013). Music's Meanings. A modern musicology for non-musos. Nueva York y Huddersfield: The Mass Media Music Scholars' Press, Inc.

Viñuela Suárez, E. (2013). El videoclip del siglo XXI: el consumo musical de la televisión a internet. Musiker, (20), 167-185.

AA. VV. (2018). 19th Latin GRAMMY®Awards. The Latin Recording Arts & Sciences, Inc. <Disponible en: https://www.latingrammy.com/es/nominees> [Última consulta: 24 de febrero de 2019].

Caviar (2010-2019). Disponible en: <https://caviar.tv/portfolio#music> [Última consulta: el 19 de marzo de 2019].

Gallardo, D. (2018). Rosalía: «Siempre voy a reivindicar a la mujer poderosa». Europa Press, 30/10/2018. Disponible en: <https://www.europapress.es/cultura/musica-00129/noticia-rosalia-siempre-voy-reivindicar-mujer-poderosa-20181030181750.html> [Última consulta: 24 de febrero de 2019].

La'Donna, C. (1989-2019). Disponible en: <https://www.charmladonna.com/bio> [Última consulta: 20 de marzo de 2019].

Lipa, D. (2017). Dua Lipa - New Rules (Official Music Video). YouTube. Disponible en: <https://www.youtube.com/watch?v=k2qgadSvNyU> [Última consulta: 19 de marzo de 2019].

Lipa, D. (1995-2019). Billboard. The hot 100. USA: Prometheus Global Media. Disponible en: <https://www.billboard.com/music/dua-lipa/chart-history/hot-100/song/1028801> [Última consulta: 19 de marzo de 2019].

Timberlake, J. (1981-2019). The hot 100. USA: Prometheus Global Media. Disponible en: <https://www.billboard.com/music/justin-timberlake/chart-history/hot-100> [Última consulta: 24 de febrero de 2019].

Vila Tobella, R. (2018a). El mal querer [CD]. Sony Music (2017-2018).

Vila Tobella, R. (2018b). ROSALÍA - DI MI NOMBRE (Cap. 8: Éxtasis). YouTube. Disponible en: <https://www.youtube.com/watch?v=mUBMPaj0L3o> [Última consulta: 24 de febrero de 2019].

Vila Tobella, R. (2018c). ROSALÍA - BAGDAD (Cap. 7: Liturgia). YouTube. Disponible en: <https://www.youtube.com/watch?v=Q2WOIGyGzUQ> [Última consulta: 24 de febrero de 2019].

Vila Tobella, R. (2018d). ROSALÍA - MALAMENTE (Cap. 1: Augurio). YouTube. Disponible en: <https://www.youtube.com/watch?v=Rht7rBHuXW8> [Última consulta: 20 de marzo 2019].

Vila Tobella, R. (2018e). ROSALÍA - PIENSO EN TU MIRÁ (Cap. 3: Celos). YouTube. Disponible en: <https://www.youtube.com/watch?v=p_4coiRG_BI> [Última consulta: 20 de marzo de 2019].
Morales Gálvez, C. (2020). Rosalia’s El mal querer (2018): «Di mi nombre (Cap. VIII: Éxtasis)» videoclip semiotics. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 2(1), 5–23. https://doi.org/10.14201/pmrt.20824

Downloads

Download data is not yet available.
+