‘I vitelloni’ as a first stage in the expression of the feeling of nostalgia in the music that Nino Rota composed for the cinema of Federico Fellini
Abstract This article analyses in depth the music of one of Federico Fellini's first films: I Vitelloni (1953). It is the first part of a study that wants to go through films with clear autobiographical content among those directed by Federico Fellini. This part of his filmography is not at all marginal, since it includes about half of the films directed by "Il Maestro", among them some of his masterpieces, such as La dolce vita or Otto e mezzo. The methodology combines, mainly, audiovisual analysis and textual analysis.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Colón, Carlos (1978). Nino Rota y Federico Fellini. La música en las películas de Fellini. Tesis doctoral, Sevilla: Universidad de Sevilla
Colón, Carlos (1994). Fellini o lo fingido verdadero, Sevilla: Alfar
Fellini, Federico (1972). El jeque blanco / I vitelloni / La strada / Il bidone, Madrid: Alianza
Fellini, Federico (1989). I vitelloni / La strada, Milán: Longanesi & Co. Milano
Fellini, Federico (1969). Il primo Fellini. Guiones de Lo sceicco bianco, I vitelloni, La strada e Il bidone, Bolonia: Cappelli
Fraile, Teresa (2004). “Funciones de la música en el cine”. Extracto del trabajo de grado Introducción a la música en el cine: apuntes para el estudio de sus teorías y funciones, Salamanca . Disponible en https://musicaudiovisual.files.wordpress.com/2011/10/funciones-de-la-mc3basica-en-el-cine-teresa-fraile1.pdf
Grazzini, Giovanni (1983). Interviste sul cinema, Roma: Einaudi
Kezich, Tullio (2002). Fellini, la vita e i film, Milán: Feltrinelli
Landini, Angela (2001). Il cinema e la música Fellini-Rota dai documento allo schermo, Roma: Università La Sapienza
López Quintás, Alfonso (2005). Estética músical. El poder formativo de la música, Valencia: Rivera Editores
Van Order, Thomas (2009). Listening to Fellini, Madison: Farleigh Dickinson University Press
Vilallonga, José Luis de (1994). Fellini por Vilallonga, Madrid: El País / Aguilar
Colón, Carlos (1994). Fellini o lo fingido verdadero, Sevilla: Alfar
Fellini, Federico (1972). El jeque blanco / I vitelloni / La strada / Il bidone, Madrid: Alianza
Fellini, Federico (1989). I vitelloni / La strada, Milán: Longanesi & Co. Milano
Fellini, Federico (1969). Il primo Fellini. Guiones de Lo sceicco bianco, I vitelloni, La strada e Il bidone, Bolonia: Cappelli
Fraile, Teresa (2004). “Funciones de la música en el cine”. Extracto del trabajo de grado Introducción a la música en el cine: apuntes para el estudio de sus teorías y funciones, Salamanca . Disponible en https://musicaudiovisual.files.wordpress.com/2011/10/funciones-de-la-mc3basica-en-el-cine-teresa-fraile1.pdf
Grazzini, Giovanni (1983). Interviste sul cinema, Roma: Einaudi
Kezich, Tullio (2002). Fellini, la vita e i film, Milán: Feltrinelli
Landini, Angela (2001). Il cinema e la música Fellini-Rota dai documento allo schermo, Roma: Università La Sapienza
López Quintás, Alfonso (2005). Estética músical. El poder formativo de la música, Valencia: Rivera Editores
Van Order, Thomas (2009). Listening to Fellini, Madison: Farleigh Dickinson University Press
Vilallonga, José Luis de (1994). Fellini por Vilallonga, Madrid: El País / Aguilar
Saavedra Inaraja, I. (2019). ‘I vitelloni’ as a first stage in the expression of the feeling of nostalgia in the music that Nino Rota composed for the cinema of Federico Fellini. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 1(2), 71–84. https://doi.org/10.14201/pmrt.20650
Downloads
Download data is not yet available.
+
−