‘Òpera en texans’ and ‘This is opera’ at the Service of Music Education. MacGuffins, Hits and Other Songs.

Abstract

In recent times, the musical pedagogy uses the audiovisual to implement new didactic procedures. Among other, applications based on movies or television series, including video games, are common. However, it is not so common to use television programs based on musical divulgation. In this paper we try to evolve Ópera en Texans and This is Opera, two productions with obvious similarities from their own creation process, to take them towards musical didactics. For this purpose, an analysis of the contents and the way to approach them is carried out and strategies for their use in the music education classroom are pointed out. The result of this research and innovation work expands the way in which the operatic genre can be addressed in the educational field.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Azorín Delegido, J. M. y Carbajo Martínez, C. (2012). Análisis de la información musical que contienen los musicogramas online. En P. Miralles y A. B. Mirete (Eds.), La formación del profesorado en Educación Infantil y Educación Primaria (pp. 95-103). Murcia: Editum.

Bonds, M. E. (1998). Haydn’s ‘Cours complet de la composition’ and the Sturm und Drang. En W. D. Sutcliffe (Ed.), Haydn Studies (pp. 152-176). Cambridge: Cambridge University Press.

Cachopo, J. P. (2014). Opera’s screen metamorphosis: the survival of a genre or a matter of translation? Opera Quarterly, 30(4), 315-329. - https://doi.org/10.1093/oq/kbu013

Galbis López, V. (2017). Una utilización creativa de la música de concierto preexistente: el caso de ‘Amor y Letras’ (‘Liberal Arts’, 2012). En J. Arce y T. Fraile (Eds.), Música y medios audiovisuales: análisis, investigación y nuevas propuestas didácticas (Vol I) (pp. 271-286). Alicante: Letra de Palo.

García Martín, J. H. (2015). ¿Qué nos cuenta la televisión? La historia de la música española en las series y su uso en el aula universitaria. En J. C. Montoya Rubio (Ed.), Didáctica de la canción popular y los medios audiovisuales. Nuevas perspectivas pedagógicas para la educación musical (pp. 183-204). Salamanca: Amarú.

Pedrera, S. (2010). Análisis de algunas problemáticas específicas en la enseñanza y el aprendizaje musical en la Educación Secundaria Obligatoria y el Bachillerato. En A. Giráldez (Coord.), Música, investigación, innovación y buenas prácticas (pp. 11-32). Barcelona: Graó.

Schafer, R. M. (1975). El rinoceronte en el aula. Buenos Aires: Melos.
Montoya Rubio, J. C. (2019). ‘Òpera en texans’ and ‘This is opera’ at the Service of Music Education. MacGuffins, Hits and Other Songs. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 1(2), 149–164. https://doi.org/10.14201/pmrt.20633

Downloads

Download data is not yet available.
+