Música clásica, serious music o música culta en la serie de televisión: Merlí. Ni graffiti del presente, ni estampita del pasado.

Abstract

In the research field on audiovisual media, we can see how the classical music is often used to illustrate images. We could take as an example some advertisements, films or documentaries which use this musical genre with a significant and evocative purpose. However, in some cases where the audiovisual is aimed at a target audience that does not show an explicit interest in classical music, it may surprise the power of attraction and the significant change it brings to images or video sequences.In this article, I propose an analysis of the use of classical music through various sequences of the television serie Merlí in its first season of broadcasting. Between a Prelude, in which I introduce elements that musical designer should consider before editing the sound, and a Postlude, in which I develop the conclusions of the study, I analyse the expressive use and narrative use of classical from different types of video montage. To develop this analysis, I not only delve into each of the sequences in Merlí in relation to the symbiosis “image-classical music” but I also include the development of the script within a TV serie whose target or main target audience are adolescents or young people. In short, discover how classical music is no longer “stamp of the past” or “graffiti of the present.”
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MillÀ, M. (2018). Música clásica, serious music o música culta en la serie de televisión: Merlí. Ni graffiti del presente, ni estampita del pasado. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 1(1), 89–102. https://doi.org/10.14201/pmrt.19174

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Author Biography

Marta MillÀ

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Universidad de Salamanca (USAL)
Licenciada en Lingüística por la Universidad de Barcelona y con Máster y Doctorado en Musicología por la Universidad de Salamanca. En el ámbito profesional, tras años dedicada al diseño y ambientación musical de programas en televisión, actualmente, trabajo como ayudante de realización en conciertos y otros programas. También me dedico a la gestión y producción de conciertos de música clásica y jazz en la emisora CatMúsica de música clásica.
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