Conservación y difusión del patrimonio musical a través del aspecto gráfico de los libros de texto de Educación Primaria.

Abstract

This approach is intended to prove whether, in the textbooks of Primary Education for the subject of Music of one of the publishers with more presence in the Region of Murcia, traditional music is represented in its graphic aspect. In this way, we intend to verify if Primary Education is about preserving, respecting, knowing and disseminating the musical heritage as established by the school curriculum for the Region of Murcia.It has contacted all schools in the Region of Murcia to know what textbooks they use in their classes. Once known, one of the publishers with the most presence to be analyzed has been selected at random. The books destined to each course have been revised to verify if in their graphic aspect they appear images with clear references, already by clothes, dances, instruments, etc. to traditional music.The results show that of the 362 images presented by the books of this editorial 93 shows traditional or cultural elements, being the second section, specifically fourth and sixth, where more traditional musical elements are present. 
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Azorín-Delegido, J.M. y Bernabé, M. M. (2018). “Libros de texto musicales y diversidad cultural”. En Ramiro-Sánchez, T.; Ramiro Sánchez, M. T. y Bermúdez Sánchez, M. P. (coord..) 6th International Congress of Educational Sciences and Development. Universidad de Granada y Universidade do Minho, Setúbal.

Azorín-Delegido, J. M. (2015). “Percepción y uso de los medios audiovisuales y la canción popular como recursos para la educación musical en Educación Primaria”. En Montoya Rubio, J.C. (Ed.) Didáctica a través de la canción popular y los medios audiovisuales, (pp.73-92). Salamanca: Amarú Ediciones. ISBN: 978-84-8196-363-2.

Cantón, I. y Vargas, G. F. (2010). El currículo en la práctica musical. Revista iberoamericana de Educación, 51, 4, 1-12.

Díaz González, J. (1997). Panorama de la música tradicional. Eufonía, 9, 7-12.

Fernández Palop, M.P. & Caballero García, P.A. (2017). El libro de texto como objeto de estudio y recurso didáctico para el aprendizaje: fortalezas y debilidades. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20, 1, 201-217.

Fuster, J. (2010) El paradigma reticular de la memoria cortical. Neurol, 50, 3. S3-10.

Lachat, C. (2012). Percepción visual y traducción audiovisual: La mirada dirigida. MonTI, 4, 87-102. https://doi.org/10.6035/MonTI.2012.4.4

Vicente Nicolás, G. (2010a). Las actividades de movimiento en el aula de música: una aproximación a través de los libros de texto. Educatio Siglo XXI, 28, 1, 209-226.

Vicente Nicolás, G. (2010b). El libro de texto en educación musical. Espiral. Cuadernos del profesorado, 3, 5, 30-35.

Torrent, V. (1991). Talleres de música popular. Eufonía, 9, 67-70.
Azorín Delegido, J. M. (2018). Conservación y difusión del patrimonio musical a través del aspecto gráfico de los libros de texto de Educación Primaria. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 1(1), 5–19. https://doi.org/10.14201/pmrt.19021

Downloads

Download data is not yet available.
+