El Orfeó Català y sus conciertos parisinos de 1914: de la estela de una diva al triunfo de lo popular

Abstract

In this work we offer an approach to the journey that the Orfeó Català made to Paris, as a part of the artistic excursion to Paris and London in June 1914. Throughout primary sources and Spanish and French newspaper sources, we will recover the events that surrounded the tour and we will know how was the reception by the public and the press. Also, and despite the fact that the publicity prior to the event used the figure of María Barrientos –the most famous Spanish soprano of the moment–, as patroness of the Orfeó in the journey, in this work we will try to demonstrate that the Barcelona group succeeded thanks to its technical quality and the brilliance of the popular repertoire. 
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bonastre, Francesc (1991-1992): “El nacionalisme musical de Felip Pedrell. Reflexions a l’entorn de Por nuestra música…”, Recerca Musicològica, XI-XII, pp. 17-26.

Casares, Emilio (1991-1992): “Pedrell, Barbieri y la restauración musical española”, Recerca Musciològica, XI-XII, pp. 259-271.

Gregori, Josep Maria (1991-1992): “Felip Pedrell i el renaixement musical hispànic”, Recerca Musicològica, XI-XII, pp. 47-61.

Millet i Loras, Lluís (2004-2005): “El llegat històric de l’Orfeó Català (1891-1936)”, Recerca Musicològica, XIV-XV, pp. 139-153.

Millet i Loras, M. Dolors (1986-1987): “Lluís Millet a Felipe Pedrell –Epistolari-”, Recerca Musicològica, VI-VII, pp. 261-342).

Narváez Ferri, Manuela (2005): L'Orfeó Català, cant coral i catalanisme (1891-1951) (tesis doctoral), Barcelona: Universitat de Barcelona.

Orfeó Català (1914): Orfeó Català. Excursió artística a París i a Londres, Barcelona: Henrich y Comp.

Roig Rosich, Josep Maria (1993): L'Orfeó Català. Moments cabdals del seu passat, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

Romeo Mateo, María Cruz; Saz, Ismael (coords.) (2002): El siglo XX. Historiografía e historia. Valencia: Universitat de València.

Sánchez Rodríguez, Virginia (2014): “La dignificación de lo popular en la música renacentista”, ArtyHum: revista digital de artes y humanidades, 3, pp. 119-211. Disponible en: <https://www.artyhum.com/> [Última consulta: 11 de junio de 2018].

Sánchez Rodríguez, Virginia (2017): “Nacionalismo y universalismo en torno al pensamiento musical de Manuel de Falla”, ArtyHum: revista digital de artes y humanidades, 38, pp. 122-141. Disponible en: <https://www.artyhum.com/> [Última consulta: 11 de junio de 2018].

Sánchez Rodríguez, Virginia (2018): La soprano María Barrientos y sus epístolas de juventud, Málaga: Universidad de Málaga.
Sánchez Rodríguez, V. (2018). El Orfeó Català y sus conciertos parisinos de 1914: de la estela de una diva al triunfo de lo popular. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 1(1), 121–154. https://doi.org/10.14201/pmrt.19019

Downloads

Download data is not yet available.
+