Interdisciplinary Exploration of Body Expression: Integrating Physical Education and Music in Primary Education
Abstract This research article aims to exalt and demonstrate the importance of body expression in the field of primary education, using physical education and music in a cross- curricular manner. Thus, three activities directly related to each other are proposed, where students’ personal knowledge about their own body and mind, as well as motor and social skills, can be worked on throughout their educational development. One of the main objectives is to give importance to body expression and percussion, in this case, in the comprehensive development of primary education students. Also, to interrelate the BAPNE method with the proposed activities. Once these activities have been thoroughly reviewed, it is evident that students are more motivated and have a greater interest in incorporating this type of projects more regularly in the classroom. In conclusion, integrating physical education and music in a cross-curricular manner in relation to body expression not only improves educational content but also significantly contributes to the comprehensive growth and emotional well-being of students.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Aymerich, C. (1970). Expresión y arte en la escuela. Ed. Teide.
Cañete Pulido, M. M. (2009). La expresión corporal en la etapa de infantil. El gesto y el movimiento. La expresión corporal como ayuda en la construcción de la identidad y de la autonomía personal. Juego simbólico y juego dramático. Las actividades dramáticas. Innovación y Experiencias Educativas, 25, 1-11.
Cifo Izquierdo, M. I. (2016). Actividades Físico Expresivas. Diego Marín.
Jiménez, F. (1991). La comunicación interpersonal. Icce.
Motos, T. (1983). Iniciación a la expresión corporal. Humanitas.
Montoya Rubio, J. C. (2019). Métodos y recursos para la Educación Musical. Editum.
Romero-Naranjo, F. J. (2013). Percusión corporal y lateralidad. Método BAPNE. Música y Educación, 91, 30-50.
Rueda, B. (2004). La expresión corporal en el desarrollo del área de educación física. En E. Castillo, & M. Díaz (eds.), Expresión Corporal en Primaria (pp. 11-29). Universidad de Huelva.
Ruiz, S. (2017). Nuevos aprendizajes. Método BAPNE. Psicólogos Zaragoza.
Schinca, M. (1988). Expresión Corporal. Escuela Española.
Wallon, H. (1987). Psicología y educación del niño. Una comprensión dialéctica del desarrollo y la educación infantil. Visor.
Cañete Pulido, M. M. (2009). La expresión corporal en la etapa de infantil. El gesto y el movimiento. La expresión corporal como ayuda en la construcción de la identidad y de la autonomía personal. Juego simbólico y juego dramático. Las actividades dramáticas. Innovación y Experiencias Educativas, 25, 1-11.
Cifo Izquierdo, M. I. (2016). Actividades Físico Expresivas. Diego Marín.
Jiménez, F. (1991). La comunicación interpersonal. Icce.
Motos, T. (1983). Iniciación a la expresión corporal. Humanitas.
Montoya Rubio, J. C. (2019). Métodos y recursos para la Educación Musical. Editum.
Romero-Naranjo, F. J. (2013). Percusión corporal y lateralidad. Método BAPNE. Música y Educación, 91, 30-50.
Rueda, B. (2004). La expresión corporal en el desarrollo del área de educación física. En E. Castillo, & M. Díaz (eds.), Expresión Corporal en Primaria (pp. 11-29). Universidad de Huelva.
Ruiz, S. (2017). Nuevos aprendizajes. Método BAPNE. Psicólogos Zaragoza.
Schinca, M. (1988). Expresión Corporal. Escuela Española.
Wallon, H. (1987). Psicología y educación del niño. Una comprensión dialéctica del desarrollo y la educación infantil. Visor.
Manzanares Soler, M. (2024). Interdisciplinary Exploration of Body Expression: Integrating Physical Education and Music in Primary Education. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 6, 163–175. https://doi.org/10.14201/pmrt.31895
Downloads
Download data is not yet available.
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
2
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
N/A
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
98%
33%
Days to publication
38
145
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Ediciones Universidad de Salamanca
+
−