«Horn Over» Educational Proposal to Work Musical Repertory Through Video Game Music

Abstract

This article covers two aspects linked by a common denominator, which is the time spent on activities carried out by students. It has its origin in the interest that video games of any kind arouse in students. Through this educational proposal, it is intended that students learn the technical aspects of the French horn, as well as have a broader vision of the importance of the French horn in other areas of life. To this end, various sessions will be detailed, in which elements of specific themes will be used so that learning is more centralized. The method with which we will work will be to gamify repertoire and work in parallel on academic music and music related to video games, making an instrumentation of one of them, chosen by each student. Through this proposal, we have managed to get students to take responsibility when carrying out their study work at home, as well as learning to regulate their study time as well as their leisure time. Furthermore, this proposal is a sure bet to get students to know other areas where the French horn can be developed, such as soundtracks for video games. Including video games in the dynamics of Professional Music Education can be useful to show them that the study of the horn is something as close to their daily life as their leisure time.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bourgue, D. (2000). Tecni – Cor, Volume III; Articulations. Ed. Billaudot.

Decreto 60/2007 de 7 de junio por el que se establece el currículo de las enseñanzas elementales y profesionales de música en la Comunidad de Castilla y León.

Forcada Foguer, C. (2022). La composición para videojuegos en España: un campo para los conservatorios del futuro. Musicalia, 11(1), 1-15. https://doi.org/10.21071/musicalia.v11i1.14349

Gallardo, L., & Buleje, J. (2010). Importancia de las TIC en la educación básica regular. Investigación educativa, 14(25), 209-226. https://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtual/publicaciones/inv_educativa/2010_n25/pdf/a12v14n25.pdf

Gee, J. P. (2005). Good Video Games and Good Learning. Phi Kappa Phi Forum, 85(2), 33-37. https://www.clalliance.org/wp-content/uploads/files/GoodVideoGamesLearning.pdf

Gross, B. (2000). La dimensión socioeducativa de los videojuegos. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 12, 1-11. https://doi.org/10.21556/edutec.2000.12.557

Jaramillo, P., Castañeda, P. & Pimienta, M. (2009). Qué hacer con la tecnología en el aula: inventario de usos de las TIC para aprender y enseñar. Educación y Educadores, 12(2), 159-179. http://www.redalyc.org/pdf/834/83412219011.pdf

Kapp, K. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education. John Wiley & Sons.

Kohlberg, L. (1992). Psicología del desarrollo moral. Desclée de Brouwer.

León Jariego, R., & López López, M. J. (2003). Los adolescentes y los videojuegos. Apuntes de Psicología, 21(1), 89-99. https://doi.org/10.55414/e2hkn044

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE).

López Melgarejo, A. M., López Núñez, N. & de Moya Martínez, M. V. (2023). Musication: un recurso TIC para docentes de música. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 38(1), 63-79. http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos

Morales Corral, E. (2009). El uso de los videojuegos como recurso de aprendizaje en educación primaria y Teoría de la Comunicación. Revista académica de la federación latinoamericana de facultades de comunicación social, 78, 1-12. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3719704

Pantoja, J. (s. f.). Crative Horn. https://www.joshuapantoja.com/

Román, M., Cardemil, C. & Carrasco, A. (2011). Enfoque y metodología para evaluar la calidad del proceso pedagógico que incorpora TIC en el aula. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 4(2), 8-35. https://doi.org/10.15366/riee2011.4.2.001

Ramírez Sánchez, I. (2021). Diccionario de términos de videojuegos. Ed. Verbum.

Ramos Ahijado, S & Botella Nicolás, A. M, (2016). Los videojuegos como herramientas de aprendizaje. Una experiencia de innovación con la ópera de Mozart. DEDICA. Revista de Educação e Humanidades, 9, 161-171. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5429380

Real Decreto 1577/2006, de 22 de diciembre, por el que se fijan los aspectos básicos del currículo de las enseñanzas profesionales de música reguladas por la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación.

Roncancio-Ortiz, A. P., Ortiz-Carrera, M. F., Llano-Ruiz, H., Malpica-López, M. J., & Bocanegra-García, J. J. (2017). El uso de los videojuegos como herramienta didáctica para mejorar la enseñanza-aprendizaje: una revisión del estado del tema. Ingeniería Investigación y Desarrollo, 17(2), 36-46. https://doi.org/10.19053/1900771X.v17.n2.2017.7184
Jiménez García, M. E. (2024). «Horn Over» Educational Proposal to Work Musical Repertory Through Video Game Music. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 6, 97–110. https://doi.org/10.14201/pmrt.31890

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
38
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Ediciones Universidad de Salamanca
+