Trans-Folk as Cultural Resistance and Identity Reconstruction in Plurinational Spain

Abstract

This article explores Iberian trans-folk, a recent musical phenomenon that revives traditional music through underground and urban aesthetic codes, primarily punk and rave. Based on a corpus of musical collectives active in 2022, the research applies Stratum Theory (Hartmann and Copland) to conduct a six-level semiotic analysis: timbre, rhythm, melody, harmony, lyrics, and audiovisual elements. The results reveal that these groups, such as Califato 3/4, Chill Mafia, and Palmer, reinterpret Iberian periphery identities by blending traditional roots with contemporary expressions and critical values. The study concludes that Iberian trans-folk represents a form of cultural revaluation and resistance against music industry absorption, promoting local identities in a context of global crisis. The prototypical bands of the phenomenon we have studied are Califato 3/4, Rodrigo Cuevas, Chill Mafia, Boyanka Kostova, Baiuca and Palmer.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Baird, A., & et al. (Eds.). (2019). Music and Dementia: From Cognition to Therapy. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780190075934.001.0001

Besora, M., & Bagunyà, B. (2018). Trapologia. Ara Llibres.

Bhabha, H. (2002). El lugar de la cultura. Manantial.

Bithell, C., & Hill, J. (Eds.). (2013). The Oxford Handbook of Music Revival. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199765034.001.0001

Chico Rico, F., & Pujante, D. (2022). Una retórica constructivista. Creación y análisis del discurso social. UJI.

Castro, E. (2019). El trap. Filosofía millennial para la crisis en España. Errata Naturae.

Claramonte, J. (2016). Estética modal, libro segundo. Tecnos.

Claramonte, J. (2011). El arte de contexto. Nerea.

Conforte, A., & Dolz, J. (2023). A letra de canção como componente de um complexo semiótico alguns pressupostos teóricos e uma proposta didática. EntreLetras, 14, 92-110. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2023v14n1p92-110

Farnié, D. (2018). Invención y reinvenciones de la identidad flamenca. In Archilés (Ed.), No solo cívica. Nación y nacionalismo cultural español. PUV.

Fisher, M. (2009). Capitalist Realism. Is there no alternative? Zero Books.

García-Peinazo, D. (2023). Un género en disputa: Flamenco, autenticidad y política en las revistas españolas sobre música popular urbana (1962-1976). Resonancias, 27(52), 157-178.

Government of Navarra. (2020). Datos sociolingüísticos de Navarra, 2018. https://gobiernoabierto.navarra.es/sites/default/files/estudio_soiolinguistico_2018.pdf

González Collantes, C., & Lacueva, M. (2017). Orxata Sound System. Música local, libre, colectiva y cooperativa. Kamchatka. Revista de análisis cultural, 9, 373-396. https://doi.org/10.7203/KAM.9.10140

Monferrer, A. (2019). Pragmaestilística del discurs del hip-hop en valencià. Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi, 36, 51-69. http://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/145791/pdf_1516

Ninyoles, R. (1978). El conflicte lingüístic valencià. Eliseu Climent.

Palau, J., i Monferrer-Palmer, Aina (2023) Futur postfolk. En Sarau. Cultura popular per a la transformació social. Caliu.

Peris Llorca, J. (2007). Las redes de una globalización alternativa: Fermín Muguruza en el cruce de caminos. Arrabal, 5-6, 281-291.

Patel, A. D. (2008). Music, language, and the brain. Oxford University Press. https://doi.org/10.1525/mp.2009.26.3.287

Reynolds, S. (2010). Después del rock. Caja Negra.

Reynolds, S. (2013). Retromanía. Caja Negra.

Said, E. (2003). Orientalismo. Debolsillo.

Torrent, V. (2019). La música popular. Institució Alfons el Magnànim.

Torrent, Vicent (2023) Sobirania Musical. Reflexions des de la perspectiva d’Al Tall. Publicacions de la Universitat d’Alacant.

Usó, J. C. (2021). Arroz, horchata y cocaína. Matrioska.

Van Dijk, T. (Ed.). (1997). Discourse Studies. A Multidisciplinary Introduction. Sage. (Spanish translation published by Gedisa, Barcelona, 2001). https://doi.org/10.4135/9781446289068
Monferrer Palmer, A. (2024). Trans-Folk as Cultural Resistance and Identity Reconstruction in Plurinational Spain . Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 6, 39–60. https://doi.org/10.14201/pmrt.31602

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
288
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Ediciones Universidad de Salamanca
+