Rock in Primary Education: Didactic Proposal for the Subject of Music in Relation with this Popular Genre

Abstract

This article shows the development and implementation in the classroom of a teaching unit around rock music. Along with their implementation, a review of the process followed will be carried out, reflecting on it. Rock has been established as the main theme for several reasons, one of the most important being how motivating this musical genre is when used for educational purposes. Furthermore, although there are other genres that are more listened to among popular music, rock is one of the most respected and recognized for harboring great cultural value. Methodologically, a sequence of activities based on this genre is proposed, developing the Primary curriculum in the Region of Murcia. During the activities, infographics will be made through the online platform «Canva», rock songs will be accompanied using percussion instruments of indeterminate height (PAI) and choreographies will be created for songs of the same musical genre. Among the methods and methodologies that will serve as the basis for these activities, we find «Cooperative Learning», «Orff-Schulwerk» and «Active Musical Listening». The results show the effectiveness of this genre in its application to the classroom, concluding the need to investigate further and delve deeper with new learning situations.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Cuestionario en «Quizizz» actividad 1. (2022, abril). Quizizz. https://goo.su/huqds

Decreto 198/2014, de 5 de noviembre, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. Boletín Oficial de la Región de Murcia, 206, de 6 de septiembre de 2014.

Decreto 209/2022, de 17 de noviembre, por el que se establecen la ordenación y el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. Boletín Oficial de la Región de Murcia, 267, de 18 de noviembre de 2022.

Escenario Pedagógico. (s. f.). ¿Quiénes somos? https://goo.su/lGu0lG

Luengo, A., & Burriel, P. (2007). La canción: apuntes didácticos en clave de «rock» para educación infantil, primaria y secundaria. Eufonía: Didáctica de la Música, 40, 32-44.

Ossa, M. A. de la (2014). Un concierto didáctico diferente: el pequeño San Julián rock. Música y Educación, 99(27), 50-64.

Partitura noteflight. (2022, abril). Noteflight. https://goo.su/K4aLDol

Plantilla de «Canva» actividad 1. (2022, abril). Canva. https://goo.su/SkWCe84

Powell, B., Krikun, A., & Pignato, J. M. (2015). «Something’s Happening Here!»: Popular Music Education in the United States. IASPM@journal, 5(1), 4-22.

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52, de 1 de marzo de 2014.

Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52, de 2 de marzo de 2022.
Muñoz Sánchez, D. (2023). Rock in Primary Education: Didactic Proposal for the Subject of Music in Relation with this Popular Genre. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 5, 141–153. https://doi.org/10.14201/pmrt.31486

Downloads

Download data is not yet available.
+