Proposal of Activities to Work with Classical Music Pieces in Primary Education

Abstract

The teaching of Music History in Primary Education remains a contemporary challenge, stemming from either its inherent complexity or the prevailing lack of understanding. Despite the pervasive presence of classical music in the students' daily lives, the dearth of knowledge regarding its origins erects a formidable obstacle to its comprehension. This research endeavors to craft a series of activities aimed at elucidating the fundamental tenets of Music Education and Dance through classical compositions. Its primary objective is to equip educators with the tools necessary to demystify classical music within the classroom, thereby enabling its pedagogical delivery in an engaging and substantive manner. To realize this aim, a comprehensive investigation into the integration and historical development of classical music in national and regional curricula has been conducted. This is complemented by a meticulous examination of the various musical epochs, their eminent works, and celebrated composers. Consequently, a selection of the most pertinent pieces has been made and subsequently adapted for classroom implementation. The culmination of this research is the creation of seven sequentially arranged activities, tailored for fourth-grade students, which offer a chronological journey through the world of classical music.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aguardo, R. (2014). La historia de la música en las aulas de Educación Primaria (Tesis doctoral). Universidad Internacional de La Rioja. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/2227/AguadoCebri%c3%a1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Alsina, P. (2001). La música, elemento clave para la dinamización escolar. En F. López (Ed.). La música en la escuela: la audición (pp. 25-27). Barcelona: Graò.

Arguedas, C. (2004). La expresión corporal y la transversalidad como un eje metodológico construido a partir de la expresión artística. Revista Educación, 28 (1), 123-131.

Aróstegui, J.L. (2000). La expresión instrumental en la educación primaria. En F. López (Ed.). La creatividad en la clase de música: componer y tocar (pp. 61-69). Barcelona: Graò.

Azorín, J. M. (2012). Audiciones y musicogramas. Concepto, selección y análisis. Bubok.

Decreto n.º 209/2022, de 17 de noviembre, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia.

López, F. (2003). La música en la escuela: la audición. Barcelona: Graò.

Malbrán, S. (2002). Aportaciones de la psicología cognitiva de la música a la educación musical de hoy. En F. López (Ed.). La creatividad en la clase de música: componer y tocar (pp. 13-16). Barcelona: Graò.

Muñoz, J.R. (1992). La expresión instrumental en el ámbito escolar. En F. López (Ed.). La creatividad en la clase de música: componer y tocar (pp. 21-23). Barcelona: Graò.

Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria.

Romero, F.J. (2013). Science & art of body percussion: a review. Journal of human sport & exercise, 8(2), 442-457.

Santiago. (2015). Tema 17 El desarrollo de la voz como instrumento de expresión musical. https://www.oposinet.com/temario-primaria-musica/temario-1- educacion-primaria-musica/tema-17-el-desarrollo-de-la-voz-como-instrumento-deexpresin-musical/

Suárez, J. (2001). Experiencias musicales en la escuela. En F. López (Ed.) La música en la escuela: la audición (pp. 79-81). Barcelona: Graò.

Tapia, M. y Marsh, G.E. (2003). A validation of the emotional intelligence inventory. Psicothema, (18), 55-58.

Vicente, G., Ureña, N., Gómez, M. y Carrillo, J. (2010). La danza en el ámbito de educativo. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (17), 42-45.
Belando Lajarin, M. J. (2023). Proposal of Activities to Work with Classical Music Pieces in Primary Education. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 5, 31–51. Retrieved from https://revistas.usal.es/uno/index.php/pmrt/article/view/31484

Downloads

Download data is not yet available.
+