Women in the music classroom. Activities to develop in the classroom

Abstract

Currently, gender inequality is a reality that directly affects the world of music. The presence of women in different musical fields such as orchestras, composition or conducting is a minority. Although the percentage of women is increasing over  time, it is essential to continue working on visibility and empowerment to achieve equality. For this reason, the objectives of this work are to highlight the presence of women related to music and to make students aware of the inequality that women still suffer today. To this end, we have designed three specific activitie. We conclude that education is a fundamental  tool in the progress towards gender equality, to achieve a high level of awareness among students.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Colmenares, A. M., & Piñero, M. L. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Laurus, 14(27), 96-114. https://goo.su/uKv8P

Gómez Jiménez, M. I. (2020). El machismo silencioso: Micromachismos [Trabajo Final de Grado, Comillas Universidad Pontificia].

González Barea, E. M., & Rodríguez Marín, Y. (2020). Estereotipos de género en la infancia. Interuniversitaria, 36, 125-138. https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.36.08

Hernández Romero, N. (2011). Educación musical y proyección laboral de las mujeres en el siglo XIX: el Conservatorio de Música de Madrid. Trans. Revista Transcultural de Música, 15, 1-41. https://goo.su/AZbt7y

López Melgarejo, A. (2020). El programa de música de las escuelas de niñas durante la dictadura franquista: una mirada a los cuestionarios nacionales de 1953. Popular Music Research Today, 2(2), 49-59. https://doi.org/10.14201/pmrt.23934

Martínez Beltrán, Z. (2019). Nuevas intérpretes para nuevos tiempos. La incorporación de mujeres intérpretes a la Banda Sinfónica Municipal de Madrid (BSMM). Estudios Bandisticos·Wind Band Studies, 3, 41-56. https://goo.su/QXRlAS8

Mayorga, K. (2018). Igualdad de género en la educación superior en el siglo XXI. Palermo Business Review, 18, 137-144. https://goo.su/KUzxzp

Olivero Anarte, S. (2019). María Rodrigo Bellido. Compositora. Sur: Revista de Literatura, 13, 11. https://goo.su/BN7oz2

Pérez Basto, P. B., & Heredia Soberanis, N. G. (2020). El currículum oculto de estereotipos de género en adolescentes de secundaria. Etic@ net: Revista Científica Electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 20(2), 211-241. https://doi.org/10.30827/eticanet.v20i2.15787

Querol Gutiérrez, C. (2014). Las directoras de orquesta como ejemplo de liderazgo femenino. DEDiCA Revista de Educação e Humanidades, 6, 233-248. https://goo.su/417x8d

Santos Guerra, M. Á. (1997). Currículum oculto y construcción de género en la escuela. Kiriki. Cooperación Educativa, 42-43, 14-27. https://goo.su/ebjzU

Segerman-Peck, L. M. (1991). Networking and mentoring. A woman’s guide. Piatkus.

Setuain, M., & Noya, J. (2010). Género Sinfónico. La participación de las mujeres en las orquestas profesionales españolas [Tesis doctoral, Universidad Complutense]. https://goo.su/3zvqjF0

Turina, J. (1914). El feminismo y la música. Revista Musical Hispano Americana, 2, 8-9.

Zaro, M. (1999). La identidad de género. Revista de Psicoterapia, 10(40), 5-22. https://doi.org/10.33898/rdp.v10i40.791
Dobon Chic, C. (2023). Women in the music classroom. Activities to develop in the classroom. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 5, 95–106. https://doi.org/10.14201/pmrt.31481

Downloads

Download data is not yet available.
+