To the rescue of tradition: a didactic proposal for the area of music through popular games

Abstract

The present work has as object of study the revaluation and transmission of the music of the popular games of the Region of Murcia from the years 1944 to 1960. For this, a didactic unit based on the music of the popular games will be implemented. This didactic unit will be put into practice in a public school in the city of Murcia. It is intended for three 60-minute sessions with a 4th grade class of 25 students. Mainly, a participatory methodology will be used in which the students acquire an active role during all the sessions. Respect and appreciation for musical heritage and group work will also be encouraged, with the aim of promoting social skills, cooperation, coexistence and individual responsibility. After completing the unit, through the evaluation instruments it has been verified that the majority of the students have been able to carry out all the proposed activities correctly, thus achieving the objectives initially set.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Arévalo Galán, A. (2009). Importancia del folklore musical como práctica educativa. Revista Electrónica de LEEME (Lista Europea Electrónica de Música en la Educación), 23, 1-14.

Bernabé, M. (2014). Introducción a la composición musical: propuestas para el alumnado de primer ciclo de educación primaria. En J. Maquilón, A. Escarbajal, & R. Nortes (Eds.), Vivencias innovadoras en las aulas de primaria (pp. 1-14). Ediciones de la Universidad de Murcia.

Bartolomé Pina, M. (1992). Investigación cualitativa en educación: ¿comprender o transformar? Revista de Investigación Educativa, 20, 7-36.

Bausela Herreras, E. (2004). La docencia a través de la investigación-acción. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3512871

Clares Clares, E., Gembero-Ustárroz, M., Koláček, J., López-Rocamora, P., Mazuela- Anguita, A., Pardo-Cayuela, A., Puentes-Blanco, A., & Ros-Fábregas, E. (2012, 16 de julio). Fondo de Música Tradicional IMF-CSIC: una colección de patrimonio musical español. Consultado el 30 de marzo de 2022. https://musicatradicional.eu/es/home

Decreto n.º 198/2014, de 5 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Primaría en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. Boletín Oficial de la Región de Murcia, 206, 6 de septiembre de 2014, pp. 33073-3286.

Del Bianco, S. (2007). Jacques-Dalcroze. En M. Díaz, & A. Giráldez (Eds.), Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical: una sección de autores relevantes (pp. 23-32).

Garrido Sánchez, E. (2022, 13 de marzo). Ratón que te pilla el gato - propuesta movimiento con boomwhackers [Archivo de vídeo].

Gimeno López, J. (2015). Planificación y puesta en práctica de una unidad de programación de música basada en los métodos de educación musical Orff, Kodaly, Dlcroze y Willems: grado de interés del alumnado. [Trabajo fin de grado, Universidad de Murcia]. TFG Jonathan Gimeno López.pdf (um.es)

Martos Sánchez, E. (2013). La normativa legal sobre educación musical en la España Contemporánea. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 6(12), 43-50.

Nazareno Moscoso, G. (2018). Estrategia para mejorar la experiencia en calentamiento vocal para niños de ocho años inspirados en Dalcroze, Kodaly y Orff. UNACIENCIA. Revista de Estudios e Investigaciones, 20, 42-48.

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52, 1 de marzo de 2014, pp. 1-58.

Sierra Campos, M. (2015). Juegos tradicionales como herramienta intercultural para la adquisición de contenidos musicales. [Trabajo fin de grado, Universidad de Zaragoza]. 289982020.pdf

Muñoz García, M. (2023). To the rescue of tradition: a didactic proposal for the area of music through popular games. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 5, 53–70. https://doi.org/10.14201/pmrt.31479

Downloads

Download data is not yet available.
+