Inclusion in Primary Education through movement and dance

Abstract

The challenging journey toward inclusion represents one of the essential goals in contemporary education. Therefore, this article introduces a didactic intervention for fifth-grade students aimed at fostering inclusion withing a classroom. This intervention includes three sessions, each focusing on a specific aspect, with the overall goal of promoting respect and tolerance among peers, including individuals with disabilities and from different cultural backgrounds. Its implementation has been carried out in a Pre-Primary and Primary Public School in the town of Alcantarilla, Murcia, with fifth-year Primary students. The common thread of this work is focus on movement and dance due to the inclusive possibilities they offer. The conclusions obtained from this study highlight the role of dance as an element of rapprochement between diverse people. Music, as a universal language, proved to be an effective bridge between different cultures and abilities, contributing to the achievement of the proposed objectives. In the discussion of the results, the importance of not approaching these sessions in isolation is emphasized, but rather integrating the visibility of diverse realities continuously in this educational stage.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Abarca, F. (2016). La metodología participativa para la intervención social: Reflexiones desde la práctica. Revista Ensayos Pedagógicos, 11(1), 87-109. https://doi.org/10.15359/rep.11-1.5

Aragó, A., Zorrilla, L., & Balaguer, P. (2016). Cómo trabajar las habilidades socioemocionales a través de la danza y su importancia en la escuela. QuadernsDigitals.net, 82, 155-172. https://goo.su/Z53sFpW

Bernal, A. M. (2016). La importancia de la danza inclusiva en la formación docente. Revista Horizontes Pedagógicos, 18(2), 134-148. https://goo.su/8ua4HV

Bolívar, A. (2019). Un currículum inclusivo en una escuela que asegure el éxito para todos. Revista E-currículum, 17(3), 827-851. https://goo.su/06SmHnR

Brugarolas, M. L. (2017). Danza integrada en la inclusión: la identidad en flujo. En T. Vicente, M. J. García, & T. Vizcaíno (Eds.), Antropologías en transformación: sentidos, compromisos y utopías (pp. 370-384). Universitat de Valencia.

Cámara, A. (2008). Actividades de canto en la educación primaria: posicionamiento del alumnado de tercer ciclo y del profesorado de música. Revista de Psicodidáctica, 13(2), 113-116. https://goo.su/gxpUQ

Escarbajal, A. (2010). La escuela inclusiva en una sociedad pluricultural y la importancia del trabajo colaborativo. Enseñanza & Teaching, 28(2), 161-179. https://goo.su/Yl9xK

Eurostat. (2021). Children at risk of poverty or social exclusion. https://goo.su/v1zn

Fernández, A. (2014). Danza Movimiento Terapia en la comunidad. En R. Parissi (Ed.), Primeras Jornadas Universitarias en Danza Movimiento Terapia: superando la escisión moderna (pp. 263-286).

Giné, C. (2001). Inclusión y sistema educativo. En Actas de III Congreso La Atención a la Diversidad en el Sistema Educativo. Universidad de Salamanca. Instituto Universitario de Integración en la Comunidad (INICO). https://goo.su/udlGi

INE. (2021). Tasa de riesgo de pobreza y/o exclusión social por grupos de edad. Instituto Nacional de Estadística.

López, M., & Ávila, E. (2021). La Educación Inclusiva en el contexto dominicano. Educ@ción en Contexto, 7(14), 170-195. https://goo.su/TTb8B0

Pastor Prada, R., Vicente Nicolás, G., López Melgarejo, A. M., & López Núñez, N. (2022). Danza educativa en el aula actual: percepción y formación de los docentes en Primaria y Secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(1), 79-91. https://doi.org/10.6018/reifop.473541

Pedrero, C. (2013). Danza en Educación Primaria. Educatio Siglo XXI, 31(1), 129-148. https://goo.su/ilTC

Pegalajar, M. del C., & Colmenero, M. de J. (2017). Actitudes y formación docente hacia la inclusión en Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 84-97. https://goo.su/h7xhlFh

Peña de Hornos, V. J., & Vicente, G. (2019). Danza en educación infantil: opinión de los docentes. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 36, 239-244. https://goo.su/neMY

Pérez-Castro, J., & Urdampilleta, A. (2012). Expresión Corporal y danza dentro de la Educación Física en las escuelas: propuesta de una unidad didáctica. Lecturas: Educación Física y Deportes, 167, 4-13. https://goo.su/PqV7kkR

Ruano, K. (2013). El despertar de las emociones. Un trabajo corporal. Multiárea: Revista de Didáctica, 6, 311-352. https://goo.su/uBLd8

Sinisi, L. (2010). Integración o Inclusión escolar: ¿un cambio de paradigma? Boletín de Antropología y Educación, 1, 11-14. https://goo.su/HibWIj

Guillén García, M. (2023). Inclusion in Primary Education through movement and dance. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 5, 123–139. https://doi.org/10.14201/pmrt.31478

Downloads

Download data is not yet available.
+