Jazz Music in Feminine. Professional Projection, Educational Ecosystems and Cultural Management in Spain
Abstract The main purpose of this paper is to analyze the situation of women in jazz music in Spain from a multidimensional perspective. To this end, it studies the process of institutionalization of Jazz from a gender perspective, addressing the role of formal and non-formal educational ecosystems as agents promoting the visibility and universalization of the presence of women in a musical style traditionally relegated to the male sphere. From the same perspective of gender studies, we analyze the factors and contexts that condition how women musicians approach their careers within the Jazz genre and their presence as singers, instrumentalists, producers, and cultural managers in the Spanish music industry. To this end, it analyses, from a quantitative perspective, the presence of women in the most important festivals on the Spanish jazz scene. The study allows us to conclude that, although it is true that women's insertion in the educational environment of jazz music is full and comparable to that of men, in the field of creation and performance, inequalities and imbalances are perpetuated that are due to atavistic issues, whose powerful synergies require strategic guidelines and specific actions to reverse this situation.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Ake, D. (2002). Jazz cultures. University of California Press.
Asociación de Mujeres de la Industria de la Música (MIM). (2021). Estudio de género en la industria de la música en España. https://asociacionmim.com/wp-content/uploads/2021/05/Estudio-resumen-ejecutivo-confidencial-MIM-febrero-2021.pdf
Barrios-Ruano, F., & Muñoz-Muñoz, A. M. (2021). Las mujeres en el sonido: androcentrismo en la industria musical. Artseduca, (30), 157-169. http://dx.doi.org/10.6035/artseduca.5797
Berendt, J. E., & Huesmann, G. (2009). Jazz Book: From Ragtime to the 21st Century. Chicago Review Press.
Bolaño-Amigo, M. E. (2015). Los sesgos de género a través del currículum oculto de educación musical. RES: Revista de Educación Social, (21), 300-314.
Boornazian, J. (2022). Mary Lou Williams and the role of gender in Jazz: How can Jazz culture respect women’s voices and break down barriers for women in Jazz while simultaneously acknowledging uncomfortable histories? Jazz Education in Research and Practice, 3(1), 27-47. https://doi.org/10.2979/jazzeducrese.3.1.03
Buscatto, M. (2021). Women in Jazz: Musicality, femininity, marginalization. Routledge.
Carrasco-Bengoa, C. (2006). La economía feminista: Una apuesta por otra. Estudios sobre Género y Economía, 15, 29-62.
Contreras-Medina, F. R. (2008). Perspectivas feministas en el conocimiento y la actividad mediática. En T. Núñez, & F. Loscertales (Eds.), Los medios de comunicación con mirada de género (pp. 27-60). Instituto Andaluz de la Mujer.
Dobbins, B. (1988). Jazz and academia: Street music in the ivory tower. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 96, 30-41. http://www.jstor.org/stable/40318208
Entidad de la Diversidad de las Expresiones Culturales Sector de Cultura-Unesco. (2019). Igualdad de género. https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/gender_sp_web.pdf
Escrich-Bayón, M. (2012). 10 años de Jazz en el Conservatorio Superior de Navarra. Presente y futuro de la planificación pedagógica. [Trabajo de Fin de Máster]. Repositorio institucional de la Universidad Pública de Navarra. https://hdl.handle.net/2454/14980
Farrell, M. (2003). Las mujeres, a ritmo de Jazz. Dossiers Feministes, (7), 33-43. https://raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/102464
García-Gil, D. (2017). Mujer, Educación y Conservatorio: un relato de vida. DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades, (12), 171-190. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i12.6788
Gradín Rodríguez, M. T. (2014). Seminario Permanente de Jazz de Pontevedra: un modelo alternativo de enseñanza del Jazz. [Trabajo de Fin de Máster, Universidad Pública de Navarra]. Repositorio institucional de la Universidad Pública de Navarra. https://hdl.handle.net/2454/14603
Green, L. (2001). Música, género y educación. Ediciones Morata.
Guarinos, V. (2008). Mujer, radio y canción de consumo. En T. Núñez, & F. Loscertales (Eds.), Los medios de comunicación con mirada de género (pp. 221-240). Instituto Andaluz de la Mujer.
Hendricks, K. S. (2014). Changes in self-efficacy beliefs over time: Contextual influences of gender, rank-based placement, and social support in a competitive orchestra environment. Psychology of Music, 42(3), 347-365. https://doi.org/10.1177/0305735612471238
Iglesias, I. (2015). A contratiempo: una breve historia del Jazz en España. En J. Ruesga (Ed.), Jazz en español: derivas hispanoamericanas (pp. 177-212). CulturArts Música. Generalitat Valenciana.
Lamb, R., Dolloff, L. A., & Howe, S. W. (2002). Feminism, feminist research and gender research in music education. En R. Colwell, & C. Richardson (Eds.), The new handbook of research on music teaching and learning: A project of the Music Educators National Conference (pp. 648-674). Oxford University Press.
Loizaga-Cano, M. (2005). Los estudios de género en la educación musical. Revisión crítica. Musiker. Cuadernos de Música, (14), 159-172.
Martínez-Berriel, S. (2011). El género de la música en la cultura global. Trans: Transcultural Music Review/Revista Transcultural de Música, (15), 1-17.
McAndrew, S., & Widdop, P. (2021). ‘The man that got away’: gender inequalities in the consumption and production of Jazz. European Journal of Cultural Studies, 24(3), 690-716. https://doi.org/10.1177/13675494211006091
McKeage, K. (2014). Where Are All The Girls? Women In Collegiate Instrumental Jazz. GEMS (Gender, Education, Music, and Society), the on-line journal of GRIME (Gender Research in Music Education), 7(3). https://doi.org/10.5561/gems.v7i3.5207
Merchán Sánchez-Jara, J., & Navarro Cáceres, M. (2020). La música Jazz en la Institución Educativa: un viaje de traslación de la periferia al corazón del canon de la música culta en occidente. Popular Music Research Today: Revista Online de Divulgación Musicológica, 2(2), 5-31. https://doi.org/10.14201/pmrt.22400
Moreno-Fernández, S. (2019). El estudio de las celebraciones musicales en España y Portugal: explorando nuevas perspectivas. Trans: Transcultural Music Review/Revista Transcultural de Música, (23), 1-15.
Ochoa, J. S. (2010). Los discursos de superioridad del Jazz frente a otras músicas populares contemporáneas. El Artista, (7), 11-27.
Orozco, A. P. (2005). Economía del Género y Economía Feminista: conciliación o ruptura. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, 10(24), 43-63.
Ramos-López, P. (2003). Feminismo y música. Nancea.
Real Decreto 617/1995, de 21 de abril, por el que se establecen los aspectos básicos del currículo del grado superior de las enseñanzas de Música y se regula la prueba de acceso a estos estudios, https://www.boe.es/eli/es/rd/1995/04/21/617
Rodríguez-Rosales, I. (2006). Educación de las mujeres en el siglo XIX o la construcción de la identidad doméstica. Encuentro, (73), 97-108. https://doi.org/10.5377/encuentro.v0i73.3723
Setuain, M. y Noya, J. (2010). Género sinfónico. La participación de las mujeres en las orquestas profesionales españolas. Informe MUSYCA. Universidad Complutense de Madrid.
Soler-Campo, S. (2018). Cuestiones de género: mujeres en la historia de la música. ArtsEduca, (19), 84-101. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/artseduca/article/view/2792
Soler Campo, S., & Saneleuterio, E. (2022). Estudiar música y dedicarse a ello. ¿Qué factores dificultan el camino a la profesionalización a las mujeres músicas? ArtsEduca, (31), 129-141. https://doi.org/10.6035/artseduca.5944
Van-Vleet, K. (2021). Women in Jazz Music: A Hundred Years of Gender Disparity in Jazz Study and Performance (1920-2020). Jazz Education in Research and Practice, 2(1), 211-227. https://doi.org/10.2979/Jazzeducrese.2.1.16
Vera-Cifras, M. (2018). Mujeres en el Jazz en Chile. Modelización, régimen simbólico y trayectorias de género. Revista Musical Chilena, 72(229), 79-106. https://dx.doi.org/10.4067/s0716-27902018000100079
Vernia-Carrasco, A. M. (2019). La atención a la diversidad de género en la formación musical: responsabilidad docente. Cuestiones de Género: de la Igualdad y la Diferencia, (14), 629-642. https://doi.org/10.18002/cg.v0i14.5573
Viñuela-Suárez, L. (2003). La construcción de las identidades de género en la música popular. Dossiers feministes, (7), 11-31, https://raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/102462
Wehr, E. L. (2016). Understanding the experiences of women in Jazz: A suggested model. International Journal of Music Education, 34(4), 472-487. https://doi.org/10.1177/0255761415619392
Asociación de Mujeres de la Industria de la Música (MIM). (2021). Estudio de género en la industria de la música en España. https://asociacionmim.com/wp-content/uploads/2021/05/Estudio-resumen-ejecutivo-confidencial-MIM-febrero-2021.pdf
Barrios-Ruano, F., & Muñoz-Muñoz, A. M. (2021). Las mujeres en el sonido: androcentrismo en la industria musical. Artseduca, (30), 157-169. http://dx.doi.org/10.6035/artseduca.5797
Berendt, J. E., & Huesmann, G. (2009). Jazz Book: From Ragtime to the 21st Century. Chicago Review Press.
Bolaño-Amigo, M. E. (2015). Los sesgos de género a través del currículum oculto de educación musical. RES: Revista de Educación Social, (21), 300-314.
Boornazian, J. (2022). Mary Lou Williams and the role of gender in Jazz: How can Jazz culture respect women’s voices and break down barriers for women in Jazz while simultaneously acknowledging uncomfortable histories? Jazz Education in Research and Practice, 3(1), 27-47. https://doi.org/10.2979/jazzeducrese.3.1.03
Buscatto, M. (2021). Women in Jazz: Musicality, femininity, marginalization. Routledge.
Carrasco-Bengoa, C. (2006). La economía feminista: Una apuesta por otra. Estudios sobre Género y Economía, 15, 29-62.
Contreras-Medina, F. R. (2008). Perspectivas feministas en el conocimiento y la actividad mediática. En T. Núñez, & F. Loscertales (Eds.), Los medios de comunicación con mirada de género (pp. 27-60). Instituto Andaluz de la Mujer.
Dobbins, B. (1988). Jazz and academia: Street music in the ivory tower. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 96, 30-41. http://www.jstor.org/stable/40318208
Entidad de la Diversidad de las Expresiones Culturales Sector de Cultura-Unesco. (2019). Igualdad de género. https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/gender_sp_web.pdf
Escrich-Bayón, M. (2012). 10 años de Jazz en el Conservatorio Superior de Navarra. Presente y futuro de la planificación pedagógica. [Trabajo de Fin de Máster]. Repositorio institucional de la Universidad Pública de Navarra. https://hdl.handle.net/2454/14980
Farrell, M. (2003). Las mujeres, a ritmo de Jazz. Dossiers Feministes, (7), 33-43. https://raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/102464
García-Gil, D. (2017). Mujer, Educación y Conservatorio: un relato de vida. DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades, (12), 171-190. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i12.6788
Gradín Rodríguez, M. T. (2014). Seminario Permanente de Jazz de Pontevedra: un modelo alternativo de enseñanza del Jazz. [Trabajo de Fin de Máster, Universidad Pública de Navarra]. Repositorio institucional de la Universidad Pública de Navarra. https://hdl.handle.net/2454/14603
Green, L. (2001). Música, género y educación. Ediciones Morata.
Guarinos, V. (2008). Mujer, radio y canción de consumo. En T. Núñez, & F. Loscertales (Eds.), Los medios de comunicación con mirada de género (pp. 221-240). Instituto Andaluz de la Mujer.
Hendricks, K. S. (2014). Changes in self-efficacy beliefs over time: Contextual influences of gender, rank-based placement, and social support in a competitive orchestra environment. Psychology of Music, 42(3), 347-365. https://doi.org/10.1177/0305735612471238
Iglesias, I. (2015). A contratiempo: una breve historia del Jazz en España. En J. Ruesga (Ed.), Jazz en español: derivas hispanoamericanas (pp. 177-212). CulturArts Música. Generalitat Valenciana.
Lamb, R., Dolloff, L. A., & Howe, S. W. (2002). Feminism, feminist research and gender research in music education. En R. Colwell, & C. Richardson (Eds.), The new handbook of research on music teaching and learning: A project of the Music Educators National Conference (pp. 648-674). Oxford University Press.
Loizaga-Cano, M. (2005). Los estudios de género en la educación musical. Revisión crítica. Musiker. Cuadernos de Música, (14), 159-172.
Martínez-Berriel, S. (2011). El género de la música en la cultura global. Trans: Transcultural Music Review/Revista Transcultural de Música, (15), 1-17.
McAndrew, S., & Widdop, P. (2021). ‘The man that got away’: gender inequalities in the consumption and production of Jazz. European Journal of Cultural Studies, 24(3), 690-716. https://doi.org/10.1177/13675494211006091
McKeage, K. (2014). Where Are All The Girls? Women In Collegiate Instrumental Jazz. GEMS (Gender, Education, Music, and Society), the on-line journal of GRIME (Gender Research in Music Education), 7(3). https://doi.org/10.5561/gems.v7i3.5207
Merchán Sánchez-Jara, J., & Navarro Cáceres, M. (2020). La música Jazz en la Institución Educativa: un viaje de traslación de la periferia al corazón del canon de la música culta en occidente. Popular Music Research Today: Revista Online de Divulgación Musicológica, 2(2), 5-31. https://doi.org/10.14201/pmrt.22400
Moreno-Fernández, S. (2019). El estudio de las celebraciones musicales en España y Portugal: explorando nuevas perspectivas. Trans: Transcultural Music Review/Revista Transcultural de Música, (23), 1-15.
Ochoa, J. S. (2010). Los discursos de superioridad del Jazz frente a otras músicas populares contemporáneas. El Artista, (7), 11-27.
Orozco, A. P. (2005). Economía del Género y Economía Feminista: conciliación o ruptura. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, 10(24), 43-63.
Ramos-López, P. (2003). Feminismo y música. Nancea.
Real Decreto 617/1995, de 21 de abril, por el que se establecen los aspectos básicos del currículo del grado superior de las enseñanzas de Música y se regula la prueba de acceso a estos estudios, https://www.boe.es/eli/es/rd/1995/04/21/617
Rodríguez-Rosales, I. (2006). Educación de las mujeres en el siglo XIX o la construcción de la identidad doméstica. Encuentro, (73), 97-108. https://doi.org/10.5377/encuentro.v0i73.3723
Setuain, M. y Noya, J. (2010). Género sinfónico. La participación de las mujeres en las orquestas profesionales españolas. Informe MUSYCA. Universidad Complutense de Madrid.
Soler-Campo, S. (2018). Cuestiones de género: mujeres en la historia de la música. ArtsEduca, (19), 84-101. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/artseduca/article/view/2792
Soler Campo, S., & Saneleuterio, E. (2022). Estudiar música y dedicarse a ello. ¿Qué factores dificultan el camino a la profesionalización a las mujeres músicas? ArtsEduca, (31), 129-141. https://doi.org/10.6035/artseduca.5944
Van-Vleet, K. (2021). Women in Jazz Music: A Hundred Years of Gender Disparity in Jazz Study and Performance (1920-2020). Jazz Education in Research and Practice, 2(1), 211-227. https://doi.org/10.2979/Jazzeducrese.2.1.16
Vera-Cifras, M. (2018). Mujeres en el Jazz en Chile. Modelización, régimen simbólico y trayectorias de género. Revista Musical Chilena, 72(229), 79-106. https://dx.doi.org/10.4067/s0716-27902018000100079
Vernia-Carrasco, A. M. (2019). La atención a la diversidad de género en la formación musical: responsabilidad docente. Cuestiones de Género: de la Igualdad y la Diferencia, (14), 629-642. https://doi.org/10.18002/cg.v0i14.5573
Viñuela-Suárez, L. (2003). La construcción de las identidades de género en la música popular. Dossiers feministes, (7), 11-31, https://raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/102462
Wehr, E. L. (2016). Understanding the experiences of women in Jazz: A suggested model. International Journal of Music Education, 34(4), 472-487. https://doi.org/10.1177/0255761415619392
Cantos Ruiz, J. M., González Gutiérrez, S., Merchán Sánchez-Jara, J., & Mastrobattista, L. (2023). Jazz Music in Feminine. Professional Projection, Educational Ecosystems and Cultural Management in Spain. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 5, 7–29. https://doi.org/10.14201/pmrt.31313
Most read articles by the same author(s)
- Javier Merchán Sánchez-Jara, María Navarro Cáceres, Jazz Music in the Educational Institution: A Journey of Translation from the Periphery to the Heart of the Canon of Cultured Music in the West , Popular Music Research Today: Revista Online de Divulgación Musicológica: Vol. 2 No. 2 (2020)
Downloads
Download data is not yet available.
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
2
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
N/A
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
98%
33%
Days to publication
206
145
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Ediciones Universidad de Salamanca
+
−