The Artistic and Sociocultural Consideration of Musical Receptive Paradigms within Contemporary Cinema (1975-2018)

Abstract

The filming of musical performances in fiction cinema has developed in parallel with innovations and technical improvements, but it has also done so as a function of different sociocultural considerations of musical genres or styles. The interrelation of different audiovisual languages, techniques or aesthetics, including those of television, video clips or social networks, have led to more dynamic musical filming, as well as more experimental audiovisual editing. Apart from the technical consideration of these audiovisual records, the musical interpretations present in contemporary cinema also offer us the possibility of reflecting on the way in which the spectators, within the film itself, observe or interact with the numbers. musicals. Based on the proposals of Chiantore (2021) about the concept of «classical music», the consideration of interpretation as «performance» (Cook, 2013) and the differentiation between «performatic» and «performative» (López Cano, 2008) we have carried out a filmic and sociocultural analysis of representative films made between 1975 and 2018, focusing attention on the so-called «aesthesic level» (Nattiez, 1987). This approximation has allowed us to establish a differentiation between «performatic spectator» and «performative spectator» and to verify that the attitude of the cinematographic spectators who attend a musical performance within the film itself offers us some decisive references on the listening paradigms, as well as on the sociocultural consideration of the artistic experience.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Auslander, P. (2006). Musical Personae. Drama Review, 50(1), 100-119.
Butler, J. (1998). Actos performativos y construcción del género. Debate Feminista, 18, 296-314.
Butler, J. (2000). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.
Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Paidós.
Carlson, M. (1996). Performance: A Critical Introduction. Routledge.
Chiantore, L. (2021). Malditas palabras. Musikeon Books.
Cook, N. (2013). Beyond the Score. Music as Performance. Oxford University Press.
Danielle, B. (2020). Dr. Donald Shirley’s Brother Calls «Green Book» Portrayal «A Symphony of Lies». Essence. https://bit.ly/3fkUxUE
Frith, S. (2014). Ritos de la interpretación. Sobre el valor de la música popular. Paidós. Versión electrónica.
Labov, W. (1972). Sociolinguistic Patterns. University of Pennsylvania Press.
López Cano, R. (2018). Performatividad y narratividad musical en la construcción social de género. Una aplicación al Tango Queer, Timbal Regetón y Sonideros. In Músicas, ciudades, redes: creación musical e interacción social. SIbE-Fundación Caja Duero. https://bit.ly/3fgIvMh
Monsaigeron, B. (2014). Grigory Sokolov. Live at the Berlin Philharmonie. Deutsche Grammophon (DVD). Notas al programa.
Mulvey, L. (2001). Placer visual y cine narrativo. Arte después de la modernidad. Nuevos planteamientos en torno a la representación. Akal.
Mulvey, L. (2011). Cine, feminismo y vanguardia. Youkali. Revista Crítica de las Artes y del Pensamiento, 11, 15-25. https://bit.ly/3dAigA4
Nattiez, J.-J. (1987). Musicología y semiología general. Christian Bourgois.
Riaño, P. H. (2019). Don, Shirley, demasiado negro para ser dios. El País. https://bit.ly/3xPSpL3
San Cristóbal Opazo, Ú. (2018). ¿Acción, puesta en escena, evento o construcción audiovisual? Una breve introducción al concepto de performance en humanidades y música. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 13(1), 207-231. https://bit.ly/3r68bOi
Sanjuán Mínguez, R. (2020). Chronik der Anna Magdalena Bach: la filmación de la interpretación musical como compromiso social y artístico. In E. Encabo (ed.), Bits, cámaras, música… ¡acción! Reflexiones en torno a la música como cultura audiovisual (pp. 230-248). Elpoblet Edicions.
Sanjuán Mínguez, R. (2022). La construcción del espectador de la filmación musical en la época de la reproductibilidad técnica (1902-1937). Savoirs en prisme, 15.
Schechner, R. (2002). Performance Studies. An Introduction. Routledge.
Singer, M. (1955). The Cultural Pattern of India. The Far Eastern Quarterly, 15, 23-36.
Tagg, P. (2013). Music’s Meanings. A Modern Musicology for Non-musos. The Mass Media Music Scholars’ Press, Inc.
Wharton, E. (2020). La edad de la inocencia. Alianza Editorial.
Attenborough, R. (1992). Chaplin. Estados Unidos. Cameo Media.
Coen, E., & Coen, J. (2013). Inside Llewyn Davis. Estados Unidos. Paramount Spain.
Corneau, A. (1991). Tous les matins du monde. Francia. Studiocanal.
Farrely, P. (2018). Green Book. Estados Unidos. Aurum Produciones.
Hawks, H. (1941). Ball of Fire. Estados Unidos. Warner.
Howard, R. (2016). The Beatles: Eight Days a Week. The Touring Years. Reino Unido. Image Entertainment.
Lester, R. (1964). A Hard Day’s Night. Reino Unido. A Contracorriente Films.
Mendes, L. (1937). Moonlight Sonata. Reino Unido. Bel Canto Society.
Pawlikowski, P. (2018). Cold War. Polonia, Reino Unido y Francia. Cameo Media.
Rees, D. (2013). Bessie. Estados Unidos. HBO Entertainment.
Rohmer, E. (1969). Ma nuit chez Maud. Francia. A Contracorriente Films.
Scorsese, M. (1993). The Age of Innocence. Estados Unidos. Sony Pictures Entertainment Iberia.
Sirk, D. (1957). Interlude. Estados Unidos. Feel Films.
Straub, J.-M., & Huillet, D. (1968). Chronik der Anna Magdalena Bach. Alemania del Oeste (RFA). Éditions Ombres. Belva Film.
Ulmer, E. G. (1947). Carnegie Hall. Estados Unidos. Bel Canto Society.
Vanloo, L.-M. (1707-1771). Sextet, The State Hermitage Museum. Url: https://www.hermitagemuseum.org/wps/portal/hermitage/digital-collection/01.+Paintings/37615
Vidor, K. (1945). Canción inolvidable (A song to Remember). Estados Unidos. Columbia Pictures.
Sanjuán Mínguez, R. (2023). The Artistic and Sociocultural Consideration of Musical Receptive Paradigms within Contemporary Cinema (1975-2018). Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 4(2), 161–184. https://doi.org/10.14201/pmrt.30411

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ramón Sanjuán Mínguez

,
C
Catedrático de Universidad en el área de Teoría e Historia de la Educación de la Universidad de Murcia. Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Valencia. En su faceta de profesor universitario, es docente desde 1982 de materias relacionadas con la Teoría de la Educación de la Universidad de Murcia. Ha recibido el reconocimiento de 6 quinquenios de evaluación docente positiva. Ha participado en numerosos proyectos de innovación docente y publicación de textos de apoyo a la actividad docente. Ha sido invitado en numerosos cursos de formación y actualización del profesorado de educación primaria, secundaria y universtaria. Ha dirigido más de una cincuenta de trabajos de graduación (de licenciatura, grado y máster). Ha participado como docente invitado en varios másteres de universiaddes españolas. Ha sido profesor visitante en el Instituto de Educación (IoE) de la Universidad de Londres. Ha ocupado en varias ocasiones la Cátedra Distinguida en el Colegio de Ciencias Sociales y Humanides de CETYS-Universidad (Baja California, México). Ha sido profesor invitado en la Universidad Autónoma de Baja California (Mexicali, México). Respecto de su actividad investigadora, destaca el reconocimiento de cuatro sexenios (el último recibido en 2017). Ha participado en numerosos proyectos de investigación, unos de concurrencia competetiva de financiación pública (12, de ellos 2 como investigador principal) y en 8 contratos de investigación (5 de financiación privada y 3 proyectos de financiación pública). Ha publicado más de numerosos artículos de investigación de distinto impacto científico.
+