The Music in the Cuban Cartoon
Abstract The relationship between animation and music is one of the most unexplored fields in musicological and film research in general. The link between Cuban animated cinema and the music that has accompanied it over the last 60 years lacks investigative work that can assess this alliance in its proper measure. The objective of this research is to demonstrate the presence and prominence of various Cuban rhythms in the music for animated films produced by the ICAIC (Cuban Institute of Cinematographic Art and Industry). To achieve this, documentary research was used on a sample of audiovisuals, taking as a selection criterion the generational and stylistic diversity of its filmmakers and making a historical approach to the origin of the rhythms used; analysis and synthesis are also applied, fundamentally in the script-image-music relationships and the texts of the songs used. The results demonstrate the natural connection between rhythms and images produced on the island, through the Cuban song, the son, the contradanza, the Afro-Cuban world, the chachachá and the Cuban point; concluding that the Cuban rhythms have been protagonists in the music destined for the animated in Cuba.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Armas, P. (1994). Juan Padrón y los dibujos animados. Un humor más que blanco… transparente. Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación, 48-abril, 61-64. https://bit.ly/3FKNNLb
Blanco, Y. (2007). En tiempo de animados, comentarios de (y sobre) la obra musical de Lucas de la Guardia. Clave Revista Cubana de Música, 1-2, año 9, 46-51.
Carpentier, A. (2004). La música en Cuba. Editorial Letras Cubanas.
Carricaburu, A. (2021). El punto cubano como práctica cultural. Claves para su comprensión en la región occidental de Cuba. Popular Music Research Today, 3(2), 23-39. https://doi.org/10.14201/pmrt.26369
Domínguez Quiñónez, L. (2021). El arte de trazar el movimiento: breve historia sobre el cine cubano de animación en el ICAIC. La Jiribilla, Revista de Cultura Cubana. La Habana. 2001-2021. https://bit.ly/3fBnFYC
García, F. (2009). Harold Gramatges (1918-2008) y Juan Blanco (1919-2008). Revista Musical Chilena, 211, año LXIII, enero-junio, 108-109. http://dx.doi.org/10.4067/S0716-27902009000100016
Guzmán, R. (2021). Las funciones musivisuales de Una Historia feliz. Revista Fuera de Campo, V(1), 72-81. https://bit.ly/3DIinCl
Orovio, H. (1981). Diccionario de la música cubana. Biográfico y técnico. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Letras Cubanas.
Ramírez, I. (29 de noviembre de 2017). Cubanow. https://bit.ly/3TcUAjP
Rodríguez, F. (2015). Juan Blanco y la profecía del sonido futuro. Boletín Música Casa de las Américas, 35, 43-57. https://bit.ly/3E6rLRO
Blanco, Y. (2007). En tiempo de animados, comentarios de (y sobre) la obra musical de Lucas de la Guardia. Clave Revista Cubana de Música, 1-2, año 9, 46-51.
Carpentier, A. (2004). La música en Cuba. Editorial Letras Cubanas.
Carricaburu, A. (2021). El punto cubano como práctica cultural. Claves para su comprensión en la región occidental de Cuba. Popular Music Research Today, 3(2), 23-39. https://doi.org/10.14201/pmrt.26369
Domínguez Quiñónez, L. (2021). El arte de trazar el movimiento: breve historia sobre el cine cubano de animación en el ICAIC. La Jiribilla, Revista de Cultura Cubana. La Habana. 2001-2021. https://bit.ly/3fBnFYC
García, F. (2009). Harold Gramatges (1918-2008) y Juan Blanco (1919-2008). Revista Musical Chilena, 211, año LXIII, enero-junio, 108-109. http://dx.doi.org/10.4067/S0716-27902009000100016
Guzmán, R. (2021). Las funciones musivisuales de Una Historia feliz. Revista Fuera de Campo, V(1), 72-81. https://bit.ly/3DIinCl
Orovio, H. (1981). Diccionario de la música cubana. Biográfico y técnico. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Letras Cubanas.
Ramírez, I. (29 de noviembre de 2017). Cubanow. https://bit.ly/3TcUAjP
Rodríguez, F. (2015). Juan Blanco y la profecía del sonido futuro. Boletín Música Casa de las Américas, 35, 43-57. https://bit.ly/3E6rLRO
Guzmán Barrios, R. (2023). The Music in the Cuban Cartoon. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 4(2), 41–56. https://doi.org/10.14201/pmrt.30227
Downloads
Download data is not yet available.
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
2
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
N/A
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
98%
33%
Days to publication
154
145
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Ediciones Universidad de Salamanca
+
−