Music and advertising

A didactic approach for social change from creative choice

Abstract

Currently, the role that music plays in any type of audiovisual production is undeniable; Whether as a background sound, emphasizing an essential moment or as the main character, it is difficult to separate it from any more or less popular advertisement. Our objective, with an added didactic component (audiovisual culture is a transversal axis of the ESO curriculum), is to delve into the role that music plays in a typology of advertisements as representative as that of perfumes. To do this and based on a constructivist and socio-critical methodology, the student will be provided with analytical tools with which they will be able to break down the audiovisual into its structural elements through an in-depth analysis that seeks to answer the question: «why what this, and not this other?», referring to the sound and visual elements used. It is proposed to work from an open and flexible perspective through value judgments, unraveling the reflections obtained from the debate and shared criticism in the Secondary classroom. Among the main conclusions we highlight the need to associate advertising aesthetics and art with the inevitable social, ethical and cultural context that surrounds us, being aware of it and involving the youngest
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Author Biographies

Pablo Contreras Sequeira

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Universidad de Zaragoza
Pablo Contreras es un intérprete en activo, musicólogo, compositor y profesor endiversas disciplinas. Licenciado en Historia y Ciencias de la Música, TituladoProfesional de Piano, Diplomado en Educación Musical, Musicólogo por el CSMA yMáster en Creación e Interpretación Musical por el RCSMM, actualmente compagina su labor docente en la Facultad de Educación (Universidad de Zaragoza) como profesor asociado y en varias Escuelas de Música con encargos musicológicos, conciertos y actividad compositiva (como el documental Gurs, historia y memoria o el cortometraje Sebastienne, recién estrenado).

Icíar Nadal-García

,
Universidad de Zaragoza
Doctora en Filosofía y Letras por la Universidad de Zaragoza. Profesora Titular en La Facultad de Educación en el departamento de Expresión Musical, Plástica y Corporal. Profesor Superior de Dirección de Orquesta. Grado Superior de Dirección de Coros. Grado Superior de Pedagogía Musical. Grado Superior de Música especialidad Solfeo teoría de la Música, Transposición y Acompañamiento. Profesora en Excedencia del Conservatorio Profesional de Música en la especialidad de Coro y Orquesta. Miembro del grupo de Investigación H05_17R: HERAF: Hermenéutica y Antropología Fenomenológica. Codirectora de la Cátedra Institucional Música e Inclusión para el Cambio Social de la Universidad de Zaragoza. Fundadora y Coordinadora del Coro Inclusivo Cantatutti de la Universidad de Zaragoza ganador del premio Impulso Solidario de Ibercaja en 2019, Premio a las buenas prácticas ciudadanas 2019 y tres veces Finalista en las Ayudas a Proyectos Solidarios de la Fundación Universia.
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