An audiovisual experience for the future music teachers

Abstract

The inclusion of audiovisual resources has created new learning environments with significant pedagogical changes that require teacher training in the use of ICT. These resources, an important complement to the teaching explanations, are motivating for the students. Thus, the Artistic Expression subject of the 4th year of the Master's Degree in Pre-primary at the Faculty of Education of Albacete (UCLM), academic year 2021-22, focused on the creation of a video story to develop creativity in plastic and musical expression. and work with different digital and educational tools: applications such as Movie Maker, Imovie, Adobe Premiere and Spark Video; Power Point or Adobe Acrobat for presentations and specific resources such as Stop Motion. Different artistic techniques have been applied, adapting to their future use in children's classrooms, such as collage, pad printing or frottage. In the musical field, orality, sound landscapes, leitmotive, onomatopoeias and melodies from different periods and musical styles have been worked on. Thus, the union of tradition and current affairs are an enriching complement for the student, favoring learning in accordance with current digitization. This educational use of ICT offers students the necessary technological adaptation in artistic disciplines.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Amat, L.M., Serrano, F.J. y Solano, I.M. (2012). Una experiencia educativa con el cuento electrónico en un aula de educación infantil para el desarrollo de la competencia digital. En J.A. Morales y J. Borroso (coords.), Redes educativas: la educación en la sociedad del conocimiento (pp. 1-10). GID. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=691147
Area, M. (2007). Algunos principios para el desarrollo de buenas prácticas pedagógicas con las TIC en el aula. Primeras Noticias: Comunicación y Pedagogía, 222; 42-47.
Bordes, J. (2007). La infancia en las vanguardias. Ediciones Cátedra, grupo Anaya.
Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. (2016). Educación artística y diversidad cultural. Gobierno de Chile.
De Moya Martínez, Mª.V, (2005). El cuento musical y la educación en valores en la edad Infantil. En Barreales, M.; Madrid, D; Prada M.C., Prado, R. (coords.) Etica, Estética y Estrategias didácticas en Educación Infantil, págs. 273-282. Tomo I. Málaga: Grupo de Investigación Educación Infantil y Formación de Educadores de las Universidades de Andalucía.
De Moya Martínez, Mª. V. y Syroyid Syroyid, B. (2021a). Del cuento al vídeo-cuento musical: un recurso de ayer para las aulas de hoy. En A. I. Allueva Pinilla y J. L. Alejandre Marco (Coords.) Acciones de innovación educativa. Entornos enriquecidos con tecnologías del aprendizaje y la comunicación (pp. 169-172). Prensas de la Universidad de Zaragoza.
De Moya Martínez, Mª. V. y Syroyid Syroyid, B. (2021b). Music as a Tool for Promoting Environmental Awareness. Experiences of Undergraduate Education Students on the Production of Video Tales in the COVID-19 Pandemic. Education Sciences, 11(10), 582. 2. https://doi.org/ 10.3390/educsci11100582
Del Moral, M.E. y Rey, B. (2015). Experiencia innovadora: realización de relatos digitales en el aula. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia 32, 1- 16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5321850
Domínguez Oller, J.C., Aguilar, J.M., Fernández, J.M. y Lozano, M.C. (2017). Nuevos recursos tecnológicos para trabajar en un aula de Educación Infantil: El cuento interactivo considerado un recurso de aprendizaje. International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD, 3(1), 435-448. doi.10.17060/ijodaep.2017.n1.v3.1013
Fernández, S. C.G. (2010): El cuento como recurso didáctico. Revista digital. Innovación y Experiencias Educativas, 26, 1-9.
Fernández, M. (2003). Creatividad, arte terapia y autismo. Un acercamiento a la actividad Plástica como proceso creativo en niños autistas. Arte, individuo y sociedad, 15, 135-152. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/ article/view/ARIS0303110135A/5837
Islas, C. (2017). La implicación de las TIC en la educación: Alcances, Limitaciones y Prospectiva. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 861-867. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.324
Leo Chicón, M. J., Morera Rioja, M. Ángeles, y Rodríguez Astorga, M. D. (2018). Las TIC dan la mano a la Educación Infantil. Hachetetepé. Revista científica De Educación Y Comunicación, 16, 107-120. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2018.v1.i16.10
Llopis, S. (2011). El docente innovador y el creativo. Tipología del docente TIC. Recuperado de: http://www.educacontic.es/blog/el-docente-innovador-y-el-creativotipologia-del-docente-ti
López, M. J. (2017). El cuento y su valor. Málaga, España: ICB, SL (Interconsulting Bureau SL)
Navarro, A. (2015). La animación en las ilustraciones infantiles del cuento digital interactivo. Del cortometraje al libro ilustrado. En Actas del Ilustrafic 2015. 2º Congreso Internacional de arte, ilustración y cultura (pp.262-269). Editorial Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/ilustrafic/ilustrafic2015/377
Orden ECI/3960/2007, de 19 de diciembre, por la que se establece el currículo y se regula la ordenación de la educación infantil. Boletín Oficial del Estado, 5, de 5 de enero de 2008.
Ortega, J. A. (2004). Redes de aprendizaje y currículum intercultural. En XIII Congreso Nacional y II Iberoamericano de Pedagogía. Valencia (Vol. 14).
Purves, B. (2011). Basics Animation: Stop Motion. Blume.
Real Decreto 157/2022, de 1 de febrero, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil.
Ruiz Brenes, M.C. y Hernández, V.M. (2018). La incorporación y uso de las TIC en Educación Infantil. Un estudio sobre la infraestructura, la metodología didáctica y la formación del profesorado en Andalucía. Pixel-Bit: Revista de medios y educación 52, 81-96. doi.10.12795/pixelbit.2018.i52.06
Sylvester, R. & Greenidge, W. (2009). Digital Storytelling: Extending the Potential for Struggling Writers. The Reading Teacher, 63(4), 284-295. doi.10.1598/RT.63.4.3
Vara, A. (2018). Las narrativas digitales en educación Infantil: una experiencia de investigación e innovación con booktrailer, cuentos interactivos digitales y Realidad Aumentada. Diablotexto Digital, 3, 111-131. doi.10.7203/diablotexto.3.11031
Verhallen, M. J. A. J., Bus, A. G., & de Jong, M. T. (2006). The promise of multimedia stories for kindergarten children at risk. Journal of Educational Psychology, 98(2), 410–419. doi.10.1037/0022-0663.98.2.410
López Palacios, J., Bravo Marín, R. ., & De Moya Martínez, M. del V. (2022). An audiovisual experience for the future music teachers. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 4(1), 143–162. https://doi.org/10.14201/pmrt.29219

Downloads

Download data is not yet available.
+