Music in the PSOE’s Campaign Ad in Castilla y León (2022): A Frame for a Progressive Patriotism?
Abstract Television ads are of crucial importance in election campaigns. However, there are still few studies focused on analysing the role of music in these spots. This case study aims to analyse the function of music in an electoral advertisement and its contribution to the construction of meanings. Based on the latest contributions of Paul Christiansen in the classification of the emotions evoked by electoral spots, and taking into account other studies of reference in the fields of musicology and political communication, the hypothesis is put forward that the music in this ad contributes to structuring the visual and verbal message, to reinforcing the candidate's leadership and to generating an emotional climate of hope. The comparison of the spot with others from the United States, and its interpretation in the context of the socialist campaign, lead us to qualify this hypothesis and explain how music serves as a transmitter of patriotic feelings. This study allows us to demonstrate the importance of music in constructing emotional narratives in the context of political communication, and to assess some factors that explain the success or failure of such narrations.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Brader, T. (2006). Campaigning for Hearts and Minds: How Emotional Appeals in Political Ads Work. University of Chicago Press.
Christiansen, P. (2016). «It’s Morning Again in America»: How the Tuesday Team Revolutionized the Use of Music in Political Ads. Music and Politics, X(1). https://doi.org/10.3998/mp.9460447.0010.105
Christiansen, P. (2018). Orchestrating Public Opinion. Amsterdam University Press.
Christiansen, P. (2021). From the Subliminal to the Ridiculing: How U.S. Campaign Ads Use Music to Evoke Four Basic and Two Compound Emotions. In J. Deaville, S.-L. Tan, & R. Rodman (eds.), The Oxford Handbook of Music and Advertising (pp. 624-642). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190691240.013.19
Cook, N. (1994). Music and Meaning in the Commercials. Popular Music, 13(1), 27-40.
Cornejo, L. (2021, diciembre 20). Mañueco convoca elecciones en Castilla y León para el 13 de febrero y abre un nuevo ciclo electoral. ElDiario.es. https://bit.ly/3At8Lv5
D’Adamo, O. J., & García Beaudoux, V. (2005). Comunicación política en los procesos electorales: Discusión de las características y efectos de la campaña negativa en la psicología del votante. Revista de Psicología General y Aplicada: Revista de la Federación Española de Asociaciones de Psicología, 58(4), 505-520.
Deaville, J., Tan, S.-L., & Rodman, R. (2021). The Oxford Handbook of Music and Advertising. Oxford University Press.
Denton, R. E., Trent, J. S., & Friedenberg, R. V. (2004). Political Campaign Communication: Principles and Practices. Rowan & Littlefield.
Devlin, L. P. (1987). Political Persuasion in Presidential Campaigns. Routledge.
Elecciones a las Cortes de Castilla y León de 2019. (2022). In Wikipedia, la enciclopedia libre. https://bit.ly/3PpJlCR
Elecciones a las Cortes de Castilla y León de 2022. (2022). In Wikipedia, la enciclopedia libre. https://bit.ly/3QNzKXt
Elecciones generales 2015: Así se creó el dóberman del PSOE. (s. f.). Recuperado 11 de marzo de 2022, de https://bit.ly/3ArpH4T
Fraile Prieto, T. (2004). Introducción a la música en el cine: Apuntes para el estudio de sus teorías y funciones. Universidad de Salamanca, Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal.
Fraile Prieto, T. (2012). Músicas para persuadir. Apropiaciones musicales e hibridaciones genéricas en la publicidad audiovisual. Comunicación: Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 10, 324-337.
Fraile Prieto, T. (2016). Música en primer plano: Un análisis de la representación social de la música en los spots publicitarios. Methaodos: Revista de Ciencias Sociales, 4(1). https://doi.org/10.17502/m.rcs.v4i1.102
García Beaudoux, V., & D’Adamo, O. (2006). Comunicación política y campañas electorales. Polis, 2(2), 81-111.
Gil-Torres, A., Cáneba, R. A., & Rosa, C. S. J. de la. (2021). Los spots electorales en las primeras campañas multipartidistas españolas: La personalización de la política como valor estratégico. Mediapolis. Revista de Comunicação, Jornalismo e Espaço Público, 13, 157-176. https://doi.org/10.14195/2183-6019_13_9
Gómez, J. A. (2005). «Lo que no venda, cántelo». Algunas reflexiones sobre el papel de la música en la publicidad: De los viejos pregones a los «spots» de televisión. In M. Olarte Martínez, La música en los medios audiovisuales (pp. 225-265). Plaza Universitaria Ediciones.
Gómez, L., & Capdevila, A. (2012). Variaciones estratégicas en los spots electorales de televisión y de Internet en campaña electoral. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 17(33), 67-86. https://doi.org/10.1387/zer.10615
Hart, R. P. (1999). Seducing America: How Television Charms the Modern Voter. SAGE.
Hernández Sánchez, A. (2010). ¿Por qué en Castilla y León existe un bajo sentimiento regional a principios del siglo XXI? Una explicación sociológica. Anales de Estudios Económicos y Empresariales, XX, 9-49.
Huron, D. (1989). Music in Advertising: An Analytic Paradigm. The Musical Quarterly, 73(4), 557-574. https://doi.org/10.1093/mq«/73.4.557
Kaid, L. L. (1999). Political advertising: A summary of research findings. In B. Newman (ed.), Handbook of Political Marketing. SAGE.
Nimmo, D. D., & Combs, J. E. (1980). Subliminal Politics: Myths & Mythmakers in America. Prentice-Hall.
Palencia-Lefler, M. (2009). La música en la comunicación publicitaria. Comunicación y Sociedad, 22(2), 89-108.
Patch, J. (2021). As Heard on…: The Changing Musical Language of Presidential Campaign Ads. In J. Deaville, S.-L. Tan, & R. Rodman (eds.), The Oxford Handbook of Music and Advertising (pp. 603-624). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190691240.013.36
Peña Jiménez, P., & García Jiménez, A. (2010). Tipología del spot electoral: Una aproximación a partir de la campaña de 2008. Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 4(2), 51-70. https://bit.ly/3pnIEiP
Sádaba Garraza, T. (2003). Los anuncios de los partidos en televisión. El caso de España (1993-2000). In S. Berrogal Gonzalo (ed.), Comunicación política en televisión y nuevos medios (pp. 163-206). Ariel.
Sánchez Rodríguez, V. (2015). Música y publicidad. Una aproximación metodológica al análisis músico-audiovisual de anuncios televisivos / Music and publicity. A methodological approach to music-audiovisual analysis of television spots. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 86 -101. https://doi.org/10.15178/va.2015.133.86-101
Scoggin, L. (2021). Music and Sound Design as Propaganda in Hell-Bent for Election. In J. Deaville, S.-L. Tan, & R. Rodman (eds.), The Oxford Handbook of Music and Advertising (pp. 589-603). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190691240.013.38
Torras i Segura, D. (2010). Funcions, estètica i tipologies de la música i el silenci en els espots electorals. Estructures narratives de la música i el silenci en els vídeos electorals [Tesis doctoral, Universitat Ramon Llull]. En TDX (Tesis Doctorals en Xarxa). https://bit.ly/3wbo1Ks
Torras i Segura, D. (2012). Modelos de música y silencio en la persuasión electoral. En T. Fraile Prieto, & E. Viñuela Suárez (eds.), La música en el lenguaje audiovisual: Aproximaciones multidisciplinares a una comunicación mediática (pp. 489-502). Arcibel.
Westen, D. (2008). The Political Brain: The Role of Emotion in Deciding the Fate of the Nation. PublicAffairs.
Christiansen, P. (2016). «It’s Morning Again in America»: How the Tuesday Team Revolutionized the Use of Music in Political Ads. Music and Politics, X(1). https://doi.org/10.3998/mp.9460447.0010.105
Christiansen, P. (2018). Orchestrating Public Opinion. Amsterdam University Press.
Christiansen, P. (2021). From the Subliminal to the Ridiculing: How U.S. Campaign Ads Use Music to Evoke Four Basic and Two Compound Emotions. In J. Deaville, S.-L. Tan, & R. Rodman (eds.), The Oxford Handbook of Music and Advertising (pp. 624-642). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190691240.013.19
Cook, N. (1994). Music and Meaning in the Commercials. Popular Music, 13(1), 27-40.
Cornejo, L. (2021, diciembre 20). Mañueco convoca elecciones en Castilla y León para el 13 de febrero y abre un nuevo ciclo electoral. ElDiario.es. https://bit.ly/3At8Lv5
D’Adamo, O. J., & García Beaudoux, V. (2005). Comunicación política en los procesos electorales: Discusión de las características y efectos de la campaña negativa en la psicología del votante. Revista de Psicología General y Aplicada: Revista de la Federación Española de Asociaciones de Psicología, 58(4), 505-520.
Deaville, J., Tan, S.-L., & Rodman, R. (2021). The Oxford Handbook of Music and Advertising. Oxford University Press.
Denton, R. E., Trent, J. S., & Friedenberg, R. V. (2004). Political Campaign Communication: Principles and Practices. Rowan & Littlefield.
Devlin, L. P. (1987). Political Persuasion in Presidential Campaigns. Routledge.
Elecciones a las Cortes de Castilla y León de 2019. (2022). In Wikipedia, la enciclopedia libre. https://bit.ly/3PpJlCR
Elecciones a las Cortes de Castilla y León de 2022. (2022). In Wikipedia, la enciclopedia libre. https://bit.ly/3QNzKXt
Elecciones generales 2015: Así se creó el dóberman del PSOE. (s. f.). Recuperado 11 de marzo de 2022, de https://bit.ly/3ArpH4T
Fraile Prieto, T. (2004). Introducción a la música en el cine: Apuntes para el estudio de sus teorías y funciones. Universidad de Salamanca, Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal.
Fraile Prieto, T. (2012). Músicas para persuadir. Apropiaciones musicales e hibridaciones genéricas en la publicidad audiovisual. Comunicación: Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 10, 324-337.
Fraile Prieto, T. (2016). Música en primer plano: Un análisis de la representación social de la música en los spots publicitarios. Methaodos: Revista de Ciencias Sociales, 4(1). https://doi.org/10.17502/m.rcs.v4i1.102
García Beaudoux, V., & D’Adamo, O. (2006). Comunicación política y campañas electorales. Polis, 2(2), 81-111.
Gil-Torres, A., Cáneba, R. A., & Rosa, C. S. J. de la. (2021). Los spots electorales en las primeras campañas multipartidistas españolas: La personalización de la política como valor estratégico. Mediapolis. Revista de Comunicação, Jornalismo e Espaço Público, 13, 157-176. https://doi.org/10.14195/2183-6019_13_9
Gómez, J. A. (2005). «Lo que no venda, cántelo». Algunas reflexiones sobre el papel de la música en la publicidad: De los viejos pregones a los «spots» de televisión. In M. Olarte Martínez, La música en los medios audiovisuales (pp. 225-265). Plaza Universitaria Ediciones.
Gómez, L., & Capdevila, A. (2012). Variaciones estratégicas en los spots electorales de televisión y de Internet en campaña electoral. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 17(33), 67-86. https://doi.org/10.1387/zer.10615
Hart, R. P. (1999). Seducing America: How Television Charms the Modern Voter. SAGE.
Hernández Sánchez, A. (2010). ¿Por qué en Castilla y León existe un bajo sentimiento regional a principios del siglo XXI? Una explicación sociológica. Anales de Estudios Económicos y Empresariales, XX, 9-49.
Huron, D. (1989). Music in Advertising: An Analytic Paradigm. The Musical Quarterly, 73(4), 557-574. https://doi.org/10.1093/mq«/73.4.557
Kaid, L. L. (1999). Political advertising: A summary of research findings. In B. Newman (ed.), Handbook of Political Marketing. SAGE.
Nimmo, D. D., & Combs, J. E. (1980). Subliminal Politics: Myths & Mythmakers in America. Prentice-Hall.
Palencia-Lefler, M. (2009). La música en la comunicación publicitaria. Comunicación y Sociedad, 22(2), 89-108.
Patch, J. (2021). As Heard on…: The Changing Musical Language of Presidential Campaign Ads. In J. Deaville, S.-L. Tan, & R. Rodman (eds.), The Oxford Handbook of Music and Advertising (pp. 603-624). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190691240.013.36
Peña Jiménez, P., & García Jiménez, A. (2010). Tipología del spot electoral: Una aproximación a partir de la campaña de 2008. Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 4(2), 51-70. https://bit.ly/3pnIEiP
Sádaba Garraza, T. (2003). Los anuncios de los partidos en televisión. El caso de España (1993-2000). In S. Berrogal Gonzalo (ed.), Comunicación política en televisión y nuevos medios (pp. 163-206). Ariel.
Sánchez Rodríguez, V. (2015). Música y publicidad. Una aproximación metodológica al análisis músico-audiovisual de anuncios televisivos / Music and publicity. A methodological approach to music-audiovisual analysis of television spots. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 86 -101. https://doi.org/10.15178/va.2015.133.86-101
Scoggin, L. (2021). Music and Sound Design as Propaganda in Hell-Bent for Election. In J. Deaville, S.-L. Tan, & R. Rodman (eds.), The Oxford Handbook of Music and Advertising (pp. 589-603). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190691240.013.38
Torras i Segura, D. (2010). Funcions, estètica i tipologies de la música i el silenci en els espots electorals. Estructures narratives de la música i el silenci en els vídeos electorals [Tesis doctoral, Universitat Ramon Llull]. En TDX (Tesis Doctorals en Xarxa). https://bit.ly/3wbo1Ks
Torras i Segura, D. (2012). Modelos de música y silencio en la persuasión electoral. En T. Fraile Prieto, & E. Viñuela Suárez (eds.), La música en el lenguaje audiovisual: Aproximaciones multidisciplinares a una comunicación mediática (pp. 489-502). Arcibel.
Westen, D. (2008). The Political Brain: The Role of Emotion in Deciding the Fate of the Nation. PublicAffairs.
Hernández Mateos, A. (2022). Music in the PSOE’s Campaign Ad in Castilla y León (2022): A Frame for a Progressive Patriotism?. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 4(1), 47–68. https://doi.org/10.14201/pmrt.29198
Downloads
Download data is not yet available.
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
2
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
N/A
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
98%
33%
Days to publication
169
145
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Ediciones Universidad de Salamanca
+
−