Musivisual analysis of the original songs of Snow White (2012) by Pablo Berger, from the analytical proposals of Ruiz Antón (2017) and Fraile Prieto (2004)

Abstract

The peculiar Spanish version of Pablo Berger's Snow White (2012) stands out, among other audiovisual aspects, for its soundtrack as an indispensable narrative element. For this reason, the original songs are analysed musically and visually in their parts of the film, although it has also been necessary to relate it to the rest of the soundtrack. The musical-visual analysis is based on the analytical proposals of Ruíz Antón (2017) and Fraile Prieto (2004). The study of the original songs has been completed with interviews with the composers, the musicians and the director of the film. The combination of the theories of both authors has allowed us to cover all fields of musical, visual and narrative analysis. The witnesses and ways of working interpreted from the media have been a fundamental source for understanding the use of the original songs. It has been confirmed that in such sequences the functions are not unique, but overlapping. It has been concluded that Fraile Prieto's concept of metatext is elemental for understanding the emotional arc of the characters, and the use of these songs beyond the sequence in which they appear for the first time, as they are indirectly signified at other moments.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Beltrán Moner, R. (1983). Ambientación musical. Selección, montaje y sonorización. Instituto Oficial de Radio y Televisión, RTVE.
Fraile Prieto, T. (2004). Funciones de la música en el cine. Introducción a la música en el cine: apuntes para el estudio de sus teorías y funciones. Universidad de Salamanca (Trabajo de grado en Historia y Ciencias de la Música) (pp. 1-47). https://bit.ly/3LTw7gl
Ruiz Antón, V. J. (2017). Consideraciones metodológicas y conceptuales en el análisis de la música aplicada de José Nieto. In V. J. Ruiz Antón, José Nieto: recursos compositivos. El documental, motor creativo en su filmografía de ficción (pp. 35-46). Ediciones de la Universidad de Salamanca.
Xalabarder, C. (2005). Principios informadores de la música en el cine. In M. M. Olarte Martínez, La música en los medios audiovisuales. Algunas aportaciones. Plaza Universitaria Ediciones.
Audiovisual451. (2013). Canción original de «Blancanieves» nominada a los Premios Goya [YouTube]. Recuperado de: https://bit.ly/35OKcvV
Blancanievespelicula. (17/12/2011). Pablo Berger en La Ventana. [YouTube]. Recuperado de: https://bit.ly/3LOWjIN
Cancionero.com. (s. f.). No te puedo encontrar Sílvia Pérez Cruz [Sitio Web]. Recuperado de: https://bit.ly/3JkQfX1
Catalunya Ràdio. (16/10/12). Alfonso Vilallonga a «El Matí de Catalunya Ràdio» [YouTube]. Recuperado de: https://bit.ly/3ujNu3M
Hicimosuntrato. (2013). «Making off» de BLANCANIEVES, de Pablo Berger 2/2 [YouTube]. Recuperado de: https://bit.ly/3r8V27s
Somos cine. (s. f.). Somos Cine- Blancanieves [Sitio web]. Recuperado de: https://bit.ly/3uYZwP7
Taller de Músics. (s. f.). Chicuelo: Goya 2013 Mejor Canción Original. «No te puedo encontrar» (Blancanieves) [YouTube]. Recuperado de https://bit.ly/3AFm8J8
Vilallonga, A. de. (2013). Blancanieves (Pablo Berger’s Original Motion Picture Soundtrack) [Álbum]. Spotify. Recuperado de: https://bit.ly/35TaPQw
Lorenzo Lancho, A. (2022). Musivisual analysis of the original songs of Snow White (2012) by Pablo Berger, from the analytical proposals of Ruiz Antón (2017) and Fraile Prieto (2004). Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 4(1), 69–83. https://doi.org/10.14201/pmrt.28790

Downloads

Download data is not yet available.
+