Rock Bravú

Modernity Impulses to a Traditional Idiosyncrasy

Abstract

‘Rock Bravú’ constituted the tangible crystallization of a whole sociological phenomenon occurring in Galiza in the late 90s as a musical genre. Defined as “the result of a clash between modernity and tradition” by Xurxo Souto, one of its most important representatives; it was a result of the introduction of punk D.I.Y. culture as well as the electric guitar to villages. Given its nature, this genre quickly fulfilled a new social niche, elevating its modern sound with great emphasis in musical fusion while at the same time highlighting the symbolism and idiosyncrasy of Galician culture. This work will analyze how the origins of this social phenomenon, its criteria in terms of aesthetic and identity, and its influence over latter generations of Galicians; all of this while focusing on the figure of Os Diplomáticos de Monte Alto. We base our work on virtual field research by contacting and interviewing a number of the funding figures of this movement, such as the already mentioned Os Diplomáticos de Monte Alto’s Xurxo Souto, Os Papaqueixos’ Antón Díaz or regueifeiro Pinto d’Herbón. A study on the reception of this phenomenon has also been conducted on its contemporaries to it as well as on its successors.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
BIBLIOGRAFÍA, VIDEOGRAFÍA Y WEBGRAFÍA

Aboal Vázquez, Marcos «Viascón Pulpiño». Comunicación personal, 19 de junio de 2020.

Barros, Francisco. (2018). Uso de la música como elemento de generación de identidad cultural en menores: Xabarín Club. Presentado en la USAL.

Brubaker, R. y Cooper, F. (2000). Beyond «Identity». Theory and Society, 29(1), 1-47. Disponible en: www.jstor.org/stable/3108478 [Última consulta: 20/03/2020].

Casal, Alberto. (1995). Rock & Grelos. Santiago de Compostela: Edicións Lea.

Cid, Alba. (2011). O patrimonio arroutado. O Rock Bravú e a pulsión normalizadora da «tropa da tralla». Grial: Revista Galega de Cultura, 191, 124-131.

Díaz, Antón. Comunicación personal, 11 de julio de 2020.

Diz, Anna. (2018). 20 Anos de bravío [Documental]. España: Chantada Films Fernández, Fernando. (2019). Unha historia da música en Galicia. Vigo: Galaxia.

Fuentes, Gabri. Comunicación personal, 29 de junio de 2020.

Garabato, M. (2001). A textualización dos «Funcionamentos diglósicos» nas cancións «Rock bravú» e no discurso que acompaña este movemento. De Universidade de Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico. Disponible en: https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/3355 [Última consulta: 05/04/2020].

Gómez Hermida, Xoán Camilo «Richi». Comunicación personal, 7 de julio de 2020.

Parada, Antón. (2014). Historia do Castañazo-rock. Autopublicado. Disponible en: https:// www.academia.edu/10126831/Historia_do_Casta%C3%B1azo-rock_de_Chantada_2014_ [Última consulta: 26/02/2020].

Parada, Antón. Comunicación personal, 5 de julio de 2020.

Rivas, Manolo. (1998). Toxos e flores. Vigo: Xerais.

Souto, Xurxo. (1997). Fumareu. Vigo: Xerais.

Souto, Xurxo. Comunicación personal, 2 de junio de 2020.

Souto, Xurxo. Comunicación personal, 2 de julio de 2020.

Suárez, Rodri. (2014). Non temos medo. Historia oral de Os Diplomáticos de Monte Alto. A Coruña: Nicetrip.

Tarrío, Anxo. (1998). Do enxebre ó bravú. Eduga: Revista Galega do Ensino, 21, 59-88.

Valiño, Xavier. (1999). Rock bravú. A paixón que queima o peito. Vigo: Xerais.

Varela, Guni. Comunicación personal, 23 de junio de 2020.

Vecino Martínez, Daniel Alexandre«d’Herbón, Pinto». Comunicación personal, 5 de julio de 2020.

Velasco, Honorio. (1992). Identidad cultural y política. Revista de Estudios Políticos, 78, 255-272.

VV. AA. (2014). Paneles de la exposición Bravú XX. Cedidos por Xurxo Souto.

DISCOGRAFÍA RECOMENDADA

Heredeiros da Crus. (1994). A Cuadrilla de Pepa a Loba [CD]. Galicia: Xurelo Roxo.

Liviao de Marrao. (2015). Que Cada Cão Lamba a Sua Caralha [Digital]. Galicia: Autoproducido.

Machina. (2009). Post-Bravú [CD]. Galicia: Saúde e Terra.

O Caimán do Río Tea. (1995). Feito na Casa [CD]. Galicia: Sons Galiza.

Os Diplomáticos de Monte Alto. (1991). Arroutada Pangalaica [LP]. Galicia: DRO.

Os Diplomáticos de Monte Alto. (1993). Parrús [CD]. Madrid: Fonomusic.

Os Diplomáticos de Monte Alto. (1995). Avante Toda! [CD]. Madrid: Fonomusic.

Os Diplomáticos de Monte Alto. (1999). Capetón [CD]. Madrid: Warner Music Spain.

Os Papaqueixos. (1999). A Lóxica Aplastante do Comité de Propaganda [CD]. Galicia: El Trompo.

Os Rastreros. (1996). A Pinón Fixo, a Golpe de Pixo [CD]. Galicia: Arrasdeterra.

Os Rastreros. (2017). Ferro a Fondo co Lume no Lombo [Digital]. Galicia: Autopublicado.

Os Resentidos. (1986). Fai un Sol de Carallo [LP]. Madrid: Grabaciones Accidentales.

Os Resentidos. (1988). Fracaso Tropical [LP]. Madrid: Grabaciones Accidentales.

Ruxe Ruxe. (2000). Non Temos Medo [CD]. Galicia: Punteiro.

Ruxe Ruxe. (2002). A Terra dos Comentos [CD]. Galicia: Punteiro.

Skornabois. (1998). Skornabois [CD]. Galicia: Chorima.

VV. AA. Recopilatorio. (1996). Unión Bravú [CD]. Galicia: Edicións do Cumio.

VV. AA. Recopilatorio. (2007). 120 Capadores [CD]. Galicia: Falcatruada.

Xenreira. (1996). Érguete!! [CD]. Galicia: Edicións do Cumio.

Yellow Pixoliñas. (1992). Galician People Speak Galego [LP]. Galicia: Sons Galiza.

Yellow Pixoliñas. (1994). Lacon Lover [CD]. Galicia: Sons Galiza.

Yellow Pixoliñas. (1996). ¡¡Non Pises a Herba!! [CD]. Galicia: Sons Galiza.

Barros Fernández, F. (2021). Rock Bravú: Modernity Impulses to a Traditional Idiosyncrasy. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 3(1), 79–100. https://doi.org/10.14201/pmrt.26525

Downloads

Download data is not yet available.
+