An Approach to the Definition of Traditional Venezuelan Music Based on Ensembles of Instrumental Venezuelan Music since 1973

Abstract

Since the 1970s, a movement of Venezuelan music instrumental ensembles has been generated in Venezuela, attached to tradition, but which go one step further in compositions, arrangements and techniques, being difficult to frame them in a specific form of music. From the ideas of popular music and traditional music, we approach to define a concept that helps us understand the aesthetic proposal of these groups.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Ahorián, C. (1997). Carlos Vega y la teoría de la música popular. Un enfoque latinoamericano en un ensayo pionero. Revista Musical Chilena, Año LI, julio-diciembre n.º 188, 61-74.

Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la definición de nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica.

Aponte, P. (2008). The invention of the national in Venezuelan art music, 1920-1960. Tesis doctoral para acceder al grado de Doctorado en Filosofía de la Universidad de Pittsburgh. Estados Unidos de América.

Báez, A. (2010). ¿Por qué la música venezolana no es conocida internacionalmente? Prodavinci. Disponible en: http://historico.prodavinci.com/ [Última consulta: 1 de febrero de 2020].

Calcaño, J. A. (2019). La ciudad y su música: crónica musical de Caracas. Caracas, Venezuela: Universidad Central de Venezuela. Ediciones de la Biblioteca EBUC.

Cook, N. (2012). De Madonna al canto gregoriano. Una muy breve introducción a la música. Madrid: Alianza Editorial.

Martí, J. (2000). Más allá del arte. La música como generadora de realidades sociales. Barcelona: Deriva Editorial.

Ochoa, A. M.ª (2003). Músicas locales en tiempos de globalización. Buenos Aires: Grupo editorial Norma.

Peñín, J. (2003). Música popular de masas, de medios, urbana o mesomúsica venezolana. Revista de Música Latinoamericana, vol. 24, 62-94.

Porras, M. (2020). Entrevista al músico Asdrúbal ‘Cheo’ Hurtado el 26-04-2020. Caracas-Venezuela. Sin transcribir. No publicado.

Ramón y Rivera, L. F. (1990). La música folklórica de Venezuela. Tercera edición. Caracas: Monte Ávila.

Rodríguez, F. (2000). Música y nacionalismo durante el Guzmanato (1870-1888). Revista Musical de Venezuela, n.º 41. Caracas: Fundación Vicente Emilio Sojo, 191-208.

Salazar, R. (2014). Los orígenes del joropo, relatados por el investigador Rafael Salazar. Desde Bagdad, África y España hasta Venezuela. Disponible en: https://albaciudad.org/2014/08/los-origenes-del-joropo-relatados-por-el-investigador-rafael-salazar-desde-bagdad-africa-y-espana-hasta-venezuela/ [Última consulta: 15 de marzo de 2020].

Vega, C. (1966). La Mesomúsica. Revista Polifonía, n.° 131/132. Buenos Aires, 2.° trimestre.

https://albaciudad.org

http://cnm.gob.ve

https://www.rae.es/
Porras Becerra, J. M. (2021). An Approach to the Definition of Traditional Venezuelan Music Based on Ensembles of Instrumental Venezuelan Music since 1973. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 3(2), 83–95. https://doi.org/10.14201/pmrt.26415

Downloads

Download data is not yet available.
+