Digital tools applied to ethnomusicology
Audio repair as a necessity before transcription
Abstract The “advantages of digital tools” and the “technological possibilities” that can be applied to modern ethnomusicology seem to have remained ethereal clichés that are rarely put into practice. But when it is done, many times it remains partial. The fact of digitizing sound records and making them available to the scientific community opens the door to major historical recovery projects, but it is eclipsing the critical capacity to question the viability of these materials. The bibliography on digitization, preservation, management and cataloging of sound records is extensive, starting with the manual of recommendations of the Music and Dance Documentation Center (2017)1, but scarce in the next step. And it is that for these recordings to serve ethnomusicology in its transcriptions and songbook elaboration, among other tasks, they need an acoustic repair process that improves their intelligibility. Only in this way will a true full knowledge transfer be achieved. We refer, on this occasion, to a problem in the recovery of sound records recorded on analogue media: noise. Not only does it make transcription difficult, but it causes auditory fatigue in the researcher, slowing down the entire process. This article details the most common types of this phenomenon and presents a professional audio repair software: iZotope RX. Specifically, it is applied in a practical way in the field recordings of the German musicologist Kurt Schindler in Spain from 1920. They are references for the studies of Spanish ethnomusicology, as they were the first documentary sources of field work before the civil war, as pointed out by Olarte (2010)2. As proof, the result is taken to the treatment of some pieces whose transcription is collected in Schindler's posthumous songbook, Popular Music and Poetry of Spain and Portugal (1941)3, and their usefulness is questioned through a SWOT matrix. 1. Committee of experts on digitization of sound files (2017): Archivos sonoros. Recomendaciones para su digitalización. Madrid: Centro de Documentación de Música y Danza, INAEM. ISBN: 978-84-9041-272-5. https://www.musicadanza.es/ficheros/documentos/archivos-sonoros.pdf [01/04/2021] 2. Olarte Martínez, Matilde (2010): “Las anotaciones de campo de Kurt Schindler durante sus grabaciones en España”, Etnofolk. Revista de Etnomusicología, No. 16-17, pp. 35-74. ISSN 1698-4064. 3. Schindler, Kurt (1941): Folk music and poetry of Spain and Portugal [obra póstuma]. Nueva York: Hispanic Institute in the United States.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Comité de expertos en digitalización de archivos sonoros. (2017). Archivos sonoros. Recomendaciones para su digitalización. Madrid: Centro de Documentación de Música y Danza, INAEM. Disponible en: https://www.musicadanza.es/ficheros/documentos/ archivos-sonoros.pdf [Última consulta: 29 de abril de 2021].
CSIC - Institución Milá y Fontanals. Fondo de Música Tradicional. Disponible en: <https:// musicatradicional.eu/es/source/17359> [Última consulta: 23 de abril de 2021].
CSIC - Institución Milá y Fontanals. Fondo de Música Tradicional. Disponible en: <https:// musicatradicional.eu/es/pieces?source=17359&title=&field_location_official__tid=&field_language_tid=All&field_musical_instruments_tid=All> [Última consulta: 23 de abril de 2021].
García, Miguel A. (2019). El registro y el archivo sonoros bajo las miradas de la etnomusicología. Revista General de Información y Documentación, 29(1), 107-125. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/64553 [Última consulta: 29 de abril de 2021].
iZotope. (2014). iZotope RX Reference Manual, RX4 [manual en línea]. Disponible en: http://help.izotope.com/docs/rx4/Default.htm#izrx4_en/izotope%20rx%20reference%20manual.htm#_Toc239474936%3FTocPath%3D_____1 [Última consulta: 20 de abril de 2021].
Murcia Galián, Juan Francisco. (2015). La recepción de la música tradicional murciana en la obra de Kurt Schindler (1882-1935): de Murcia a Nueva York. En 15.º Seminario sobre Folklore y Etnografía. Murcia: Ayuntamiento de Murcia.
Olarte Martínez, Matilde. (2010). Las anotaciones de campo de Kurt Schindler durante sus grabaciones en España. Etnofolk. Revista de Etnomusicología, 16(17), 35-74. Disponible en: https://ihmagine.usal.es/publicaciones/anotaciones [Última consulta: 20 de abril de 2021].
Olarte Martínez, Matilde. (2014). Contextualización del plan for the study of Spanish folklore de Kurt Schindler. En Matilde Olarte y Paulino Capdepón (Eds.), La música acallada: Liber amicorum. José María García Laborda. Salamanca: Amarú Ediciones.
Olarte Martínez, Matilde. (2016). La música aplicada (o incidental) escrita por Kurt Schindler para teatros de Manhattan en las primeras décadas del siglo XX. En Sergio de Andrés Bailón (Ed.), Estudios sobre la influencia de la canción popular en el proceso de creación de música incidental (pp. 237-280). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Olarte Martínez, Matilde. (2021). La Schola Cantorum of New York y sus conciertos de música popular española en el Carnegie Hall (1917-1924): difusión de repertorios desconocidos para un público neoyorkino. En El devenir de las civilizaciones: interacciones entre el entorno humano, natural y cultural (pp. 1345-1371). Madrid: Dykinson.
Onís, Federico de. (1920). El español en los Estados Unidos. Discurso leído en la apertura del curso académico de 1920-2. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Pena Castro, María Jesús. (2020). La cultura popular española en las fotografías de Ruth Matilda Anderson. Representaciones del pasado y relecturas digitales. Boletín de Literatura Oral, vol. extr. (3), 87-102.
Pérez Trascasa, Gonzalo. (2013). Músicas de tradición oral. [Programa de radio]. RTVE. Disponible en: <https://www.rtve.es/m/alacarta/audios/musicas-de-tradicion-oral/ musicas-tradicion-oral-grabaciones-documentales-espanolas-kurt-schindler-23-04-13/1783467/> [Última consulta: 23 de abril de 2021].
CSIC - Institución Milá y Fontanals. Fondo de Música Tradicional. Disponible en: <https:// musicatradicional.eu/es/source/17359> [Última consulta: 23 de abril de 2021].
CSIC - Institución Milá y Fontanals. Fondo de Música Tradicional. Disponible en: <https:// musicatradicional.eu/es/pieces?source=17359&title=&field_location_official__tid=&field_language_tid=All&field_musical_instruments_tid=All> [Última consulta: 23 de abril de 2021].
García, Miguel A. (2019). El registro y el archivo sonoros bajo las miradas de la etnomusicología. Revista General de Información y Documentación, 29(1), 107-125. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/64553 [Última consulta: 29 de abril de 2021].
iZotope. (2014). iZotope RX Reference Manual, RX4 [manual en línea]. Disponible en: http://help.izotope.com/docs/rx4/Default.htm#izrx4_en/izotope%20rx%20reference%20manual.htm#_Toc239474936%3FTocPath%3D_____1 [Última consulta: 20 de abril de 2021].
Murcia Galián, Juan Francisco. (2015). La recepción de la música tradicional murciana en la obra de Kurt Schindler (1882-1935): de Murcia a Nueva York. En 15.º Seminario sobre Folklore y Etnografía. Murcia: Ayuntamiento de Murcia.
Olarte Martínez, Matilde. (2010). Las anotaciones de campo de Kurt Schindler durante sus grabaciones en España. Etnofolk. Revista de Etnomusicología, 16(17), 35-74. Disponible en: https://ihmagine.usal.es/publicaciones/anotaciones [Última consulta: 20 de abril de 2021].
Olarte Martínez, Matilde. (2014). Contextualización del plan for the study of Spanish folklore de Kurt Schindler. En Matilde Olarte y Paulino Capdepón (Eds.), La música acallada: Liber amicorum. José María García Laborda. Salamanca: Amarú Ediciones.
Olarte Martínez, Matilde. (2016). La música aplicada (o incidental) escrita por Kurt Schindler para teatros de Manhattan en las primeras décadas del siglo XX. En Sergio de Andrés Bailón (Ed.), Estudios sobre la influencia de la canción popular en el proceso de creación de música incidental (pp. 237-280). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Olarte Martínez, Matilde. (2021). La Schola Cantorum of New York y sus conciertos de música popular española en el Carnegie Hall (1917-1924): difusión de repertorios desconocidos para un público neoyorkino. En El devenir de las civilizaciones: interacciones entre el entorno humano, natural y cultural (pp. 1345-1371). Madrid: Dykinson.
Onís, Federico de. (1920). El español en los Estados Unidos. Discurso leído en la apertura del curso académico de 1920-2. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Pena Castro, María Jesús. (2020). La cultura popular española en las fotografías de Ruth Matilda Anderson. Representaciones del pasado y relecturas digitales. Boletín de Literatura Oral, vol. extr. (3), 87-102.
Pérez Trascasa, Gonzalo. (2013). Músicas de tradición oral. [Programa de radio]. RTVE. Disponible en: <https://www.rtve.es/m/alacarta/audios/musicas-de-tradicion-oral/ musicas-tradicion-oral-grabaciones-documentales-espanolas-kurt-schindler-23-04-13/1783467/> [Última consulta: 23 de abril de 2021].
Payo León, E. (2021). Digital tools applied to ethnomusicology: Audio repair as a necessity before transcription. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 3(1). https://doi.org/10.14201/pmrt.26372
Downloads
Download data is not yet available.
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
2
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
N/A
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
98%
33%
Days to publication
217
145
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Ediciones Universidad de Salamanca
+
−