Ultreya

a Jacobean anthem among the papers of Kurt Schindler

  • Raúl Sánchez-Reseco Mateos-Aparicio
    Universidad de Salamanca raulsrma[at]usal.es
  • María Jesús Mateos Mateos
    Universidad de Salamanca

Abstract

In the New York Public Library for the Performing Arts, inside the Music Division, we can find the base named Guide to the Neighborhood Playhouse Scores, 1919-1931 and undated [signatura 04-4019]. In it, there are some manuscripts made by the German musician Kurt Schindler, which contain a transcription of the famous hymn to Santiago, named «Dum Pater Familias», belonging to the Codex Calixtinus. In the presence of these materials, this article pursues three clear objectives. First of all, presenting these unpublished sources which complement the studies about the relation of Schindler with Spain. Secondly, speculating about the purpose of these and their relation with the Neighborhood Playhouse of the Lewisohn sisters. Thirdly, comparing the hymn of Schindler with other available transcriptions of the time, in search of the possible model used by the German musician.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Calahorra Martínez, Pedro. (2003). El canto de los peregrinos de Santiago de Compostela. En P. Calahorra Martínez y L. Prensa Villegas (Coords.), El canto gregoriano y otras monodias medievales/VI Jornadas de Canto Gregoriano. De la monofonía a la polifonía (pp. 135-155). Zaragoza: Institución Fernando el Católico.

Ezquerro Esteban, Antonio. (2013). Higinio Anglés y Peter Wagner en el camino. El viaje de 1926. En M. Olarte Martínez y P. Capdepón Verdú (Eds.), La música acallada. Liber Amicorum: José María García Laborda (pp. 83-116). Salamanca: Amarú Ediciones.

Flores Laguna, José. (1882). ¡Ultreja! Canto de los Peregrinos Flamencos al Apóstol Santiago. Madrid: Consejo Nacional de Izquierda Republicana. Disponible en: http://bdh.bne. es/bnesearch/CompleteSearch.do;jsessionid=36E87B6ECF5F88939561158FAE1785F0?showYearItems=&field=todos&advanced=false&exact=on&textH=&completeText=&text=dum+pater+familias&languageView=es&pageSize=1&pageSizeAbrv=30&pageNumber=2 [Última consulta: 20 de abril de 2021].

Gómez Muntané, Maricarmen. (2001). Capítulos 3: Primeras polifonías. En La música medieval en España (pp. 111-116). Zaragoza: Kassel.

Katz, Israel J. (1999-2002). Schindler, Kurt. En E. Casares Rodicio (Coord.), Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, vol. 9 (pp. 860-861). Madrid: Sociedad General de Autores y Editores de España.

López Núñez, María Teresa. (2016). La Balteira. Bases para la reconstrucción de un drama musical inédito. Calameo. Disponible en: https://es.calameo.com/books/ 0049288908d40cf111305 [Última consulta: 20 de abril de 2021].

López-Calo, José. (2010-2011). Los polémicos comienzos del descubrimiento musical del Códice Calixtino. Abrente: Boletín de la Real Academia Gallega de Bellas Artes de Nuestra Señora del Rosario, n.º 42-43, 333-386.

Montoya Rubio, Juan Carlos y Olarte Martínez, Matilde. (2012). Cuando los epistolarios eran redes sociales. Aproximación a las conexiones de Kurt Schindler a través de sus corresponsales. En Fuentes documentales interdisciplinares para el estudio del patrimonio y oralidad en España (pp. 631-660). Baiona: Dos Acordes.

Olarte Marínez, Matilde. (2016). La música aplicada (o incidental) escrita por Kurt Schindler para teatros de Manhattan en las primeras décadas del siglo XX. En S. de Andrés Bailón (Ed.), Estudios sobre la influencia de la canción popular en el proceso de creación de música incidental (pp. 237-280). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca. Colección Música Viva, vol. 1.

Olarte Marínez, Matilde. (2021). La Schola Cantorum of New York y sus conciertos de música popular española en el Carnegie Hall (1917-1924): difusión de repertorios desconocidos para un público neoyorkino. En El devenir de las civilizaciones: interacciones entre el entorno humano, natural y cultural (pp. 25-45). Madrid: Dykinson.

Pothier, Joseph. (1897). Le chant de l’Ultreia des pélegrins de Compostelle au XII siècle. Revue du Chant Grégorien, n.º 15, 185-189.

Schindler, Kurt. (sin data). Hymn of the Flanders Pilgrim at the Sepulchre of the Apostle Santiago (12th Century), b. 1 f. 8. Neighborhood Playhouse Scores, JPB 04-40. Music Division, The New York Public Library for the Performing Arts.

Solana, Alberto. (2014, 28 de octubre). Dum Pater Familias o Canto del Ultreia. Tradición Jacobea. Disponible en: https://albertosolana.wordpress.com/2014/10/28/16-dumpater-familias-o-canto-del-ultreia/ [Última consulta: 20 de abril de 2021].

Tafall, Santiago. (1919-1920). La música de los peregrinos flamencos del siglo XII al apóstol Santiago. Ultreya, n.º 1, 260-266.

Wagner, Peter. (1931). Die Gesänge der Jakobusliturgie zu Santiago de Compostela (p. 126). Freiburg: Collectanea Friburgensis Neue Folge.
Sánchez-Reseco Mateos-Aparicio, R., & Mateos Mateos, M. J. (2021). Ultreya: a Jacobean anthem among the papers of Kurt Schindler. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 3(1), 39–62. https://doi.org/10.14201/pmrt.26360

Downloads

Download data is not yet available.
+