The Beginning of Hip-Hop in Chile (1984-1987): Reception and Learning of a Foreign Musical Culture in Times of Dictatorship

Abstract

The article studies the reception and learning of hip-hop in Chile between of 1984-1987. The importance of this stage is explained by the assimilation of different subjectivities of this North American musical culture. They were fundamental for the later formation of bands and the emergence of the first recordings. The hypothesis of this work is that the military dictatorship of Augusto Pinochet created the necessary conditions for hip-hop to be deployed for the first time in Chile through different information channels (television, cinema and political exiles). The feasibility of this process was also due to the emergence of a new generation of young people who had integrated into their identity the changes that Chilean society was experiencing, especially with regard to musical taste because they felt more attracted to foreign musical forms. than those with a predominant social and political discourse.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Chang, J. (2015). Generación Hip-Hop. De la guerra de pandillas y el grafiti al gangsta rap. Buenos Aires: Caja Negra.
Clarke, J.; Hall, S.; Jefferson, T. y Roberts, B. (2014). Subculturas, culturas y clase. En S. Hall y T. Jefferson, Rituales de resistencia. Subculturas juveniles en la Gran Bretaña de postguerra (pp. 62-148). Madrid: Traficante de Sueños.
Contardo, Ó. y García, M. (2015). La era ochentera. Tevé, pop y under en dictadura. Santiago: Planeta.
Díaz, P. (2007). El Canto Nuevo chileno. Santiago: Editorial Universidad Bolivariana.
Donoso, K. (2019). Cultura y dictadura: Censuras, proyectos e institucionalidad cultural en Chile, 1973-1989. Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Durán, S. (2012). Ríe cuando todos estén tristes. El entretenimiento televisivo bajo la dictadura de Pinochet. Santiago: LOM.
Frith, S. (2014). Ritos de la interpretación. Sobre el valor de la música popular. Madrid: Paidós.
González, J. P. (2017). Des/encuentros en la música popular chilena. 1970-1990. Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Gosa, T. (2014). The fifth element: knowledge. En J. Williams (Ed.), The Cambridge Companion to hip hop (pp. 56-70). Cambridge: Cambridge University Press.
Jenkins, C. (2015). The View from Below: Early Hip Hop Culture as Ironic Perception. En K. Turner (Ed.), This is the Sound of Irony: Music, Politics and Popular Culture. Surrey: Ashgate.
Jordán, L. (2009 julio-diciembre). Música y clandestinidad en dictadura: la represión, la circulación de músicas de resistencia y el casete clandestino. Revista Musical Chilena, 63(212), 77-102.
Katz, M. (2012). Groove Music: The art and culture of the hip-hop DJ. New York: Oxford University Press.
Lamadrid, S. y Baeza, A. (2017 julio-diciembre). La recepción de la música juvenil en Chile en los años 60: ¿americanización de la juventud? Revista Musical Chilena, 71(228), 69-94.
Lavín, T. y Varas, M. (2013). El exilio de los hijos: memoria, identidad y desarraigo en hijos de retornados chilenos del exilio tras el Golpe de Estado de 1973. Informe de Seminario para optar al grado de Licenciada en Historia. Santiago: Universidad de Chile.
Martín-Cabrera, L. (2016 otoño). Escribo Rap con R de Revolución: Hip-hop y subjetividades populares en el Chile Actual (2006-2013). A Contracorriente. Una Revista de Historia Social y Literatura de América Latina, 14(1), 5-36.
Meneses, L. (2014). Reyes de la jungla. Historia visual de Panteras Negras. Santiago: Ocho Libros.
Moraga, M. y Solorzano, H. (2005 diciembre). Cultura urbana Hip-Hop. Movimiento contracultural emergente en los jóvenes de Iquique. Última Década, 23(13), 77-101.
Munizaga, G. y De la Maza, G. (1978). El espacio radial no oficialista en Chile: 1973-1977. Santiago: Ceneca.
Muñoz, S. (2018). ¿Cuándo va a «explotar»? Sentidos y mediaciones del rap en Buenos Aires entre 1984 y el 2001. Questión. Revista Especializada en Periodismo y Comunicación, 1(60), 1-18.
Olguín, F. (2019). Desde el rap a la música urbana: Apuntes del subsuelo. En D. Ponce (Ed.), Se oía venir. Cómo la música advirtió la explosión social en Chile (pp. 33-42). Santiago: Cuaderno y Pauta.
Poch, P. (2011). Del Mensaje a la Acción Construyendo el Movimiento Hip Hop en Chile (1984-2004 y más allá). Santiago: Quinto Elemento.
Ponce, D. (2019). 30 años de la industria fonográfica en Chile (1988-2018). En S. Palominos (Ed.), 30 años de la industria musical chilena (1988-2018): Reflexiones y testimonios (pp. 30-53). Santiago: Hueders.
Quitzow, R. (2005 otoño). Lejos de NYC: el hip hop en Chile. Bifurcaciones, 2, 1-13.
Rebolledo, L. (2012). Exilios y retornos chilenos. Revista Anales, 7(3), 177-187.
Rimbot, E. (2006). Autorrepresentación y manifiestos en la Nueva Canción y Canto Nuevo. Cátedra de Artes, 3, 25-40.
Rodríguez, N. (2019). El ascenso del freestyle de competencia en Chile: la batalla de gallos como forma renovada de hacer y consumir el hip-hop. Contrapulso. Revista Latinoamericana de Estudios en Música Popular, 2(2), 65-79.
Ruiz, C. (2013). Conflicto social en el «neoliberalismo avanzado». Análisis de clase de la revuelta estudiantil en Chile. Buenos Aires: Clacso.
Shapiro, P. (2014). La historia secreta del disco. Sexualidad e integración racial en la pista del baile. Buenos Aires: Caja Negra.
Sterne, S. (2013). Luchando por mentes y corazones. Las batallas de la memoria en el Chile de Pinochet. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
Tijoux, A. M.; Facuse, M. y Urrutia, M. (2012). El Hip Hop: ¿Arte popular de lo cotidiano o resistencia táctica a la marginación? Polis. Revista de la Universidad Bolivariana, 11(33), 429-449.
Discografía
Emociones Clandestinas (1987). Abajo en la costanera [casete]. Santiago: EMI Odeon (1987).
De Kiruza (1988). De Kiruza [casete]. Santiago: Autoedición (1988).
Películas
Belafonte, Harry (productor), Lathan, Stan (director) (1984). Beat Street [VHS]. Estados Unidos: Orion Pictures.
DeBevoise, Allen (productor), Silberg, Joel (director) (1984). Breakin [VHS]. Estados Unidos: Metro-Goldwin-Mayer.
Rodríguez, N. L. (2020). The Beginning of Hip-Hop in Chile (1984-1987): Reception and Learning of a Foreign Musical Culture in Times of Dictatorship. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 2(2), 79–99. https://doi.org/10.14201/pmrt.24146

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nelson Leandro Rodríguez

,
Pontificia Universidad Católica de Chile
Profesor de Música y Licenciado en Educación por la Universidad de Concepción; Magister en Artes mención Musicología por la Universidad de Chile; Diplomado en Estética y Filosofía por la Pontifica Universidad Católica de Chile. Actualmente es estudiante del programa de Doctorado en Artes mención Música (modalidad investigación) por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Becario "Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo/Programa de Becas/Beca de Doctorado Nacional 21200805". Investiga sobre músicas urbanas juveniles contemporáneas como el hip-hop y el trap.
+