Evaluation of the parietal graphic motifs from El Forcón Cave (A Fueba, Huesca): New Perspectives on the Palaeolithic Art in the Southern slope of the Central Pyrenees
Abstract In 1976, a team led from the Museum of Huesca conducted a series of archaeological works in El Forcón Cave (San Juan de Toledo, A Fueba, Huesca). In addition to the recovery of several materials and prehistoric tools in a completely disturbed context, it was discovered the existence of parietal anthropic engravings. After the discovery of the Palaeolithic parietal site of Fuente del Trucho, also on the southern slope of the Central Pyrenees, and joined to the formal similarity of the El Forcón engravings with other Franco-Cantabrian ensembles, a Palaeolithic chronology was proposed for the ‘parietal art’ of this site. Since then, the scientific literature has included this ensemble in the inventory of cave art. Recently, we undertook a study of the graphical device –unrevised since its first publication–, to assess its potential and the arguments to establish a chronology. In this paper we discuss the evidence found and present the conclusions of the study. The most relevant is that the arguments do not support a Palaeolithic –or even a Prehistoric– chronology for the parietal motifs.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Baldellou, V. (1976): “La Prehistoria”. En De Urquijo, A. (ed.): Alto Aragón, su historia, cultura y arte. Madrid: Energía e Industrias Aragonesas, pp. 8-37.
Baldellou, V. (1985): “La Cueva del Forcón (La Fueva, Huesca)”, Bolskan, 1, pp. 149-176.
Baldellou, V. (1987): “Avance al estudio de la Espluga de la Puyascada”, Bolskan, 4, pp. 3-42.
Baldellou, V. (1990): “La Prehistoria de Huesca: rasgos generales”, Bolskan, 7, pp. 31-44.
Beltrán, A. (1990): “Arte rupestre prehistórico en Aragón”, Bolskan, 7, pp. 57-66.
Beltrán, A. (1997): “El Arte Rupestre Prehistórico”, Caesaraugusta, 72, pp. 311-347.
Casado, P. (1985): “Los grabados de la cueva de ‘El Forcón’”, Bolskan, 1, pp. 183-192.
Marco Simón, F. (1985): “Caballo y jabalíes en un bronce romano de la cueva del Forcón”, Bolskan,1, pp. 193-197.
Ruiz-Redondo, A. (2015): “Surcos en la arcilla: evaluación arqueológica de los hallazgos parietales de la Cueva de Coro Trasito (Tella, Huesca)”. En Clemente, I.; Gassiot, E. y Rey, J. (eds.): Sobrarbe antes del Sobrarbe: pinceladas de Historia del Pirineo. Huesca: Centro de Estudios del Sobrarbe, pp. 33-42.
Sharpe, K. y Van Gelder, L. (2006): “The study of finger flutings”, Cambridge Archaeological Journal, 16 (3), pp. 281-295. https://doi.org/10.1017/S0959774306000175
Utrilla, P. (2000): El arte rupestre en Aragón. Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada.
Baldellou, V. (1985): “La Cueva del Forcón (La Fueva, Huesca)”, Bolskan, 1, pp. 149-176.
Baldellou, V. (1987): “Avance al estudio de la Espluga de la Puyascada”, Bolskan, 4, pp. 3-42.
Baldellou, V. (1990): “La Prehistoria de Huesca: rasgos generales”, Bolskan, 7, pp. 31-44.
Beltrán, A. (1990): “Arte rupestre prehistórico en Aragón”, Bolskan, 7, pp. 57-66.
Beltrán, A. (1997): “El Arte Rupestre Prehistórico”, Caesaraugusta, 72, pp. 311-347.
Casado, P. (1985): “Los grabados de la cueva de ‘El Forcón’”, Bolskan, 1, pp. 183-192.
Marco Simón, F. (1985): “Caballo y jabalíes en un bronce romano de la cueva del Forcón”, Bolskan,1, pp. 193-197.
Ruiz-Redondo, A. (2015): “Surcos en la arcilla: evaluación arqueológica de los hallazgos parietales de la Cueva de Coro Trasito (Tella, Huesca)”. En Clemente, I.; Gassiot, E. y Rey, J. (eds.): Sobrarbe antes del Sobrarbe: pinceladas de Historia del Pirineo. Huesca: Centro de Estudios del Sobrarbe, pp. 33-42.
Sharpe, K. y Van Gelder, L. (2006): “The study of finger flutings”, Cambridge Archaeological Journal, 16 (3), pp. 281-295. https://doi.org/10.1017/S0959774306000175
Utrilla, P. (2000): El arte rupestre en Aragón. Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada.
Ruiz Redondo, A., Clemente Conte, I., Ray Lanaspa, J., Gassiot Ballbé, E., & Etxebarría Casas, M. (2016). Evaluation of the parietal graphic motifs from El Forcón Cave (A Fueba, Huesca): New Perspectives on the Palaeolithic Art in the Southern slope of the Central Pyrenees. Zephyrvs, 78, 195–201. https://doi.org/10.14201/zephyrus201678195201
Most read articles by the same author(s)
- Manuel A. Rojo Guerra, Cristina Tejedor Rodríguez, Irene Jiménez Jiménez, Leonor Peña Chocarro, J. Ignacio Royo Guillén, Íñigo García Martínez De Lagrán, Héctor Arcusa Magallón, María San Millán Lomas, Juan F. Gibaja Bao, Niccolò Mazzuco, Ignacio Clemente Conte, Millán Mozota Holgueras, Xavi Terradas Batlle, Rafael Garrido Pena, Marta Moreno García, Guillém Pérez Jordá, Esteban Álvarez-Fernández, Fabiola Gómez Lecumberri, Reviewing the Neolithisation phenomenon in the Lower Aragón region in the light of the excavation in the rock shelter of Valmayor xi (Mequinenza, Zaragoza) , Zephyrvs: Vol. 75 (2015)
- David Cuenca Solana, Juan Jesús Cantillo Duarte, Eduardo Vijande Vila, Manuel Montañés Caballero, Ignacio Clemente Conte, Antonio Villapando Moreno, Using shell tools for productive activities in tribal communal societies from southern Iberia. The example of Campo de Hockey (San Fernando, Cádiz) and SET Parralejos (Vejer de la Frontera, Cádiz) , Zephyrvs: Vol. 72 (2013)
- José Ramos Muñoz, Darío Bernal Casasola, Salvador Domínguez Bella, David Calado, María Blanca Ruiz Zapata, María José Gil García, Ignacio Clemente Conte, Juan José Durán Valsero, Eduardo Vijande Vila, Simón Chamorro Moreno, El Abrigo de Benzú (Ceuta). Frecuentaciones humanas de un yacimiento con tecnología de modo 3 en el norte de África , Zephyrvs: Vol. 60 (2007)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−