Levantinebovinerepresentations from Casa Forestal de Tormón (Teruel): Ceja de Piezarrodilla and Cerrada del Tío Jorge

Abstract

A new analysis on two of the most interesting rock-art shelters of the mountain range of Albarracín is presented. New documentation techniques have been used on the study. It has been more than 30 years since the last exhaustive study carried on these sites, the digital enhancement of the images has allow us to have not only a better documentation of the motifs but also offer a new reading relating to the preservation of the paintings. In this way, we point out that one the re-painted of the bull from Ceja de Piezarrodilla could be, in fact, a biotic agent growing over the painting.The re-study of the rock-art sites of the area, also with the new rock-art shelters recently found, allow us to establish thematic and stylistic parallels that highlight the formation of a real rock-art nucleus in the mountain range of Albarracín with some particularities that have little to do with the Levantine rock-art in other areas.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ALLOZA, R.; ARRANZ, E.; GONZÁLEZ, J. M.; BALDELLOU, V.; RESANO, M.; MARZO, P. y VANHAECKE, F. (2009): “La conservación del arte rupestre: estudio de los factores de deterioro y de la composición química de los pigmentos”. En López, J. A.; Martínez, R. y Matamoros, C. (eds.): El arte rupestre del Arco Mediterráneo de la Península Ibérica. 10 años en la lista del Patrimonio Mundial de la UNESCO. Valencia: Generalitat Valenciana, pp. 317-325.

ALMAGRO, M. (1970): Manual de Historia Universal. Madrid.

BEA, M. (2012a): “Nuevas perspectivas de análisis para el arte rupestre del Maestrazgo. Los abrigos del Arquero y del Torico (Castellote, Teruel)”, Zephyrus, LXX, pp. 49-67. http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index. php/0514-7336/issue/view/641.

BEA, M. (2012b): Val del Charco del Agua Amarga. 19132013 Centenario de un descubrimiento. Teruel: Comarca del Bajo Aragón-Dir. General de Bellas Artes y Bienes Culturales.

BEA, M. y DOMINGO, R. (2009): “Las pinturas levantinas del abrigo de El Cantalar i (Villarluengo-Montoro de Mezquita, Teruel)”, Saguntum, 41, pp. 37-46. https:// ojs.uv.es/index.php/saguntum/issue/view/75/showToc. Beltrán, A. (1968): Arte rupestre levantino. Monografías Arqueológicas, iv. Zaragoza: Univ. de Zaragoza.

BELTRÁN, A. (1986): El arte rupestre en la provincia de Teruel. Cartillas Turolenses, 5. Teruel: Instituto de Estudios Turolenses.

BELTRÁN, A. (1993): Arte prehistórico en Aragón. Zaragoza: Ibercaja.

BELTRÁN, A. (1995): “Sobre el arte levantino, especialmente de Albarracín. Ideas generales para un debate”. En Actas xxi Congreso Nacional de Arqueología (1991, Teruel). Zaragoza: Diput. General de Aragón, pp. 289-315.

BELTRÁN, A. (2002): Las pinturas rupestres del abrigo de Val del Charco del Agua Amarga de Alcañiz. Zaragoza: Prames.

COLLADO, O. (1992): Parque Cultural de Albarracín. Zaragoza: Gob. de Aragón.

CRUZ BERROCAL, M.ª (2004): “La investigación del arte rupestre desde la Geografía: la pintura neolítica del ámbito mediterráneo de la Península Ibérica”, Trabajos de Prehistoria, 61 (2), pp. 41-62. http://tp.revistas.csic.es/ index.php/tp/issue/view/4.

CRUZ BERROCAL, M.ª (2005): Paisaje y arte rupestre. Patrones de localización de la pintura levantina. bar Int. Ser., 1409. Oxford: Archaeopress.

DOMINGO, I.; LÓPEZ, E.; VILLAVERDE, V.; GUILLEM, P. y MARTÍNEZ VALLE, R. (2003): “Las pinturas rupestres del Cingle del Mas d’en Josep (Tírig, Castelló). Consideraciones sobre la territorialización del arte levantino a partir del análisis de las figuras de bóvidos y jabalíes”, Saguntum, 35, pp. 9-49. https://ojs.uv.es/index.php/ saguntum/issue/view/135/showToc.

HERNÁNDEZ PACHECO, E. (1959): Prehistoria del Solar Hispano (Orígenes del Arte). Serie de Ciencias Naturales. Madrid: Real Academia de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales.

MARTÍNEZ BEA, M. (2008): “Arte rupestre de Albarracín: la excepcionalidad de un conjunto interior”. En Hernández, M. S.; Soler, J. A. y López, J. A. (eds.): Actas del IV Congreso de Neolítico Peninsular. Alicante: MARQ, pp. 141-148.

MARTÍNEZ BEA, M. (2009): Las pinturas rupestres del abrigo de La Vacada (Castellote, Teruel). Monografías Arqueológicas, 43. Zaragoza: Univ. de Zaragoza.

MARTÍNEZ UTRILLAS, L. (coord.) (2012): El Parque Cultural de Albarracín: Arte Rupestre Patrimonio Mundial. Teruel: Parque Cultural de Albarracín.

OBERMAIER, H. (1927): “Nuevas pinturas rupestres descubiertas en los alrededores de Tormón (Teruel)”, Investigación y Progreso, i (1), pp. 1-2.

OBERMAIER, H. y BREUIL, H. (1927): “Las pinturas rupestres de los alrededores de Tormón (Teruel)”, Boletín de la Real Academia de Historia, 90, pp. 511-531.

PIÑÓN, F. (1981): “Superposiciones y repintados en la Serranía de Albarracín: elementos para el establecimiento de una cronología relativa”. En Altamira Symposium. Madrid, pp. 411-426.

PIÑÓN, F. (1982): Las pinturas rupestres de Albarracín (Teruel). Monografías del Centro de Investigación y Museo de Altamira, 6. Santander: Ministerio de Cultura.

PORCAR, J. (1947): “Iconografía rupestre de Gasulla y Valltorta. Representación pictográfica del toro”, Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, xxiii, pp. 314-324.

RIPOLL, E. (1968): “Cuestiones en torno a la cronología del arte rupestre postpaleolítico en la Península Ibérica”. En Simposio Internacional de Arte Rupestre. Barcelona: Diput. Prov. de Barcelona, pp. 165-192.

UTRILLA, P. (2000): El arte rupestre en Aragón. Colección cai100, n.º 56. Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada.
Bea, M., & Angás Pajas, J. (2015). Levantinebovinerepresentations from Casa Forestal de Tormón (Teruel): Ceja de Piezarrodilla and Cerrada del Tío Jorge. Zephyrvs, 75, 73–84. https://doi.org/10.14201/zephyrus2015757384

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manuel Bea

,
Universidad de Zaragoza
Área de Prehistoria. Dpto. de Ciencias de la Antigu?edad. Universidad de Zaragoza. C/ Pedro Cerbuna, 12  - 50009 – Zaragoza (España)

Jorge Angás Pajas

,
Scanner Patrimonio e Industria
Scanner Patrimonio e Industria. Avda. Navarra, 103 (local). 50017 Zaragoza, España.
+