Paleolithic Cave Paintings and Engravings from La Llosa Cave (Obregón de Villaescusa, Cantabria). An Extreme Case of Deterioration

Abstract

This work deals with an analysis of the rock art in La Llosa cave and a discussion about its integration in the Palaeolithic cave art of the Cantabrian region. It is based on a short documentation campaign that we carried out in 1997, in a cave that was already highly degraded and altered, and with parietal manifestations that were difficult to evaluate due to its bad conservation. La Llosa is an ensemble of a certain temporal depth, with at least two decorative phases. The oldest one is a composition of quadrilateral signs painted in red, and remains of other motifs, currently heavily degraded traces of paint. At a later time, a wide composition of non-figurative engravings was made, including a sketch of a hind’s head, which can be integrated into the series with striations on the chin and chest of other nearby parietal groups. This can be dated between about 17000 and 14000 BP. for its mobile parallels and associated data. La Llosa is therefore a small set in size and very altered and degraded, but it is quite expressive, due to its iconographic, technical and stylistic conventions, of the moments where the populations of the center of the Cantabrian region developed an art with a stronger personality, although always within the artistic context of European sw.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bernaldo de Quirós, F. (1994): “Reflexiones en la cueva de Altamira”. En Homenaje al Dr. Joaquín González Echegaray. Altamira, Monografías, 17. Santander, pp. 261-267.

Fortea, F. J. (2002): “Trente-neuf dates C14-sma pour l’art parietal paléolithique des Asturies”, Bulletin de la Société Préhistorique Ariège-Pyrénées, lvii, pp. 7-28.

González Echegaray, J. y Freeman, L. G. (1971): Cueva Morín. Excavaciones 1966-1968. Patronato de las Cuevas Prehistóricas de la Provincia de Santander, vi. Santander.

González Echegaray, J. y Freeman, L. G. (1973): Cueva Morín. Excavaciones 1969. Patronato de las Cuevas Prehistóricas de la Provincia de Santander, X. Santander.

González Echegaray, J. y Freeman, L. G. (1994): “Conjuntos rupestres paleolíticos de la cornisa cantábrica”, Complutum, 5, pp. 21-43.

González Sáinz, C. (1993): “En torno a los paralelos entre el arte mobiliar y el rupestre”, Veleia, 10, pp. 39-56.

González Sáinz, C. (2003): “El conjunto parietal de la galería inferior de La Garma (Omoño, Cantabria). Avance a su organización interna”. En De Balbín, R. y Bueno, P. (eds.): El Arte Prehistórico desde los inicios del siglo xxi. Primer Symposium Internacional de Arte Prehistórico de Ribadesella, pp. 201-222.

González Sáinz, C. (2005): “Sobre la actividad gráfica magdaleniense en la región cantábrica. Datación y modificaciones iconográficas”. En Bicho, N. F. (ed.): O Paleolítico. Actas iv Congresso de Arqueologia Peninsular (Faro, 2004). Faro: Univ. do Algarve, pp. 157-181.

González Sáinz, C. y Cacho, R. (2002): “La Llosa”. En Las Cuevas con Arte Paleolítico en Cantabria. Santander: acdps, pp. 201-202.

González Sáinz, C.; Cacho, R.; Montes, R. y Muñoz Fernández, E. (2000): “Documentación del yacimiento y las manifestaciones rupestres paleolíticas de la cueva de La Llosa, en Obregón (Villaescusa)”. En Ontañón, R. (coord.): Actuaciones Arqueológicas en Cantabria, 1984-1999. Santander, pp. 305-306.

González Sáinz, C. y San Miguel, C. (2001): Las cuevas del desfiladero. Arte rupestre paleolítico en el valle del río Carranza (Cantabria-Vizcaya). Santander: Univ. de Cantabria-Gob. de Cantabria.

Intxaurbe, I.; Rivero, O.; Salazar, S. y Garate, D. (2020): “Décourverte d’art pariétal paléolithique dans la grotte ‘Baltzola’ (Pays Basque)”, International Newsletter on Rock Art, 87, pp. 1-4.

Leroi-Gourhan, A. (1965; 1971 2.ª ed.): Préhistoire de l’art occidental. Paris: Lucien Mazenod.

Lorblanchet, M. (1992): “Le triomphe du naturalisme dans l’art paléolithique”. En Shay, T. y Clottes, J. (eds.): The limitations of Archaeological knowledge. Études et Recherches Archéologiques de l’Université de Liège, 49, pp. 115-135.

Lorblanchet, M. (1995): Les grottes ornées de la Préhistoire. Nouveaux regards. Paris: Errance.

Montes, R.; Bayarri, V.; Muñoz Fernández, E.; Morlote, J. M.; Herrera, J. y Ontañón, R. (2017): “Avance al estudio del registro gráfico paleolítico de la Cueva de Solviejo (Voto, Cantabria, España)”, Cuadernos de Arte Prehistórico, 3, pp. 39-73.

Moure, A.; González Sáinz, C.; Bernaldo de Quirós, F. y Cabrera, V. (1996): “Dataciones absolutas de pigmentos en cuevas cantábricas: Altamira, El Castillo, Chimeneas y Las Monedas”. En Moure, A. (ed.): ‘El Hombre fósil’ 80 años después. Santander: Univ. de Cantabria, pp. 295-324.

Muñoz Fernández, E. y San Miguel, C. (1987): Carta Arqueológica de Cantabria. Santander: Tantín Edit.

Sauvet, G.; Bourrillon, R.; Garate, D; Petrognani, S.; Rivero, O.; Robert, E. y Tosello, G. (2018): “The Function of Graphic Signs in Prehistoric Societies: The case of Cantabrian Quadrilateral Signs”, Quaternary International, pp. 99-109.

Valladas, H.; Cachier, H.; Maurice, P.; Bernaldo de Quirós, F.; Cabrera, V.; Uzquiano, P. y Arnold, M. (1992): “Direct Radiocarbon Dates for Prehistoric Paintings at the Altamira, El Castillo and Niaux Caves”, Nature, 357, pp. 68-70.
González Sainz, C., Cacho Toca, R., & Gálvez Lavín, N. (2023). Paleolithic Cave Paintings and Engravings from La Llosa Cave (Obregón de Villaescusa, Cantabria). An Extreme Case of Deterioration. Zephyrvs, 90, 19–42. https://doi.org/10.14201/zephyrus2022901942

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.
+