Colossal Head from Colonia Patricia

On the Reworking of Heads of Divinities in the Roman Age

Abstract

A colossal marble head from Cordoba that has been considered to be Hermes or Mars is studied in depth; after a detailed analysis of the piece and of various characteristics that can be seen in it, it is concluded that, in all probability, the head has been reworked from a head of Minerva; the finding of other heads of this goddess, or of an ideal character in any case, which have also undergone this reworking in different periods, leads us to provide some data on a subject which has not been dealt with much by critics, namely the reworking of sculptures representing gods and goddesses. The conclusion reached by our study is that we are looking at a representation of Mercury –in all probability of the Ludovisi type– which would form part of the ornamental programme of one of the official spaces in Roman Cordoba, very close to the Roman theatre. This concludes the presence, detected for the first time in this city, of a colossal sculpture in the first half of the 2nd century, probably in the Hadrianic period.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aksamija, N. (2001): “Head of a Woman Recarved from a Earlier Head”. En Padgett, J. M. (ed.): Roman Sculpture in the Art Museum Princeton University. Verona: Arnoldo Mondadori Editore, cat. 3, pp. 11-14.

Ambrogi, A. (2015): “Marmi riscolpiti da rilievo funerario tardo-classico a ritratto tolemaico”, Archeologia Classica, 66, pp. 189-223.

Avagliano, A. (2017): “Testa ideale femminile rilavorata su busto moderno”. En La Rocca, E. y Parisi, C.: Musei Capitolini. Le sculture del Palazzo Nuovo/2. Roma: Campisano Edit.

Baena del Alcázar, L. (1984): Catálogo de las esculturas romanas del Museo de Málaga. Málaga: Diput. Prov. de Málaga.

Beltrán, J. y Loza, M. L. (2021): “Una cabeza romana de Marte en la colección arqueológica de la Universidad de Sevilla”, Habis, 52, pp. 137-148.

Bergmann, M. y Zanker, P. (1981): “Damnatio memoriae. Umgearbeitete Nero- und Domitiansporträt. Zur Ikonographie der flavischen Kaiser und des Nerva”, Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts, 96, pp. 317-412.

Bol, P. C. (2004): “Die grossen Meister”. En Die Geschichte der antiken Bildhauerkunst ii. Klassische Plastik. Mainz am Rhein: Philipp von Zabern.

Cadario, M. (2009): “Ritratto virile su busto moderno, c.d. Q. Labieno Parthicus”. En Slavazzi, F. y Volonté, M.: Sculture, material architettonici e di arredo delle raccolte archeologiche di Cremona, csir Italia Reg. x, Cremona. Milano: et, pp. 75-87.

Chávarri, O. (2011): “El culto de Minerva en Hispania: custos urbis de Roma y las provincias”. En Nogales, T. y Rodá, I. (eds.): Roma y las provincias: modelo y difusión. Roma: L’Erma di Breschneider, vol. ii, pp. 1025-1029.

Cristilli, A. (2003): “Sculture neapolitane al Museo Archeologico Nazionale di Napoli”, Rivista dell’Istituto Nazionale d’Archeologia e Storia dell’Arte, 58, pp. 7-35.

Cristilli, A. (2012): Le sculture da Neapolis nelle collezioni del Museo Archeologico Nazionale di Napoli. Napoli: Giannini.

Daehner, J. (2011): “Kopf des Hermes”. En Skulpturensammlungen Staatliche Kunstsammlungen Dresden. Katalog der antiken Bildwerke i. Idealskulptur der römische Kaiserzeit, 1. München: Hirmer Verlag, cat. 117, pp. 532-534.

Fuchs, M. (2001): “Portrait of a Man, recarved from an Anta Capital”. En Padgett, J. M. (ed.): Roman Sculpture in the Art Museum Princeton University. Verona: Arnoldo Mondadori Editore.

Galinsky, K. (2011): “Recarved Imperial Portraits: Nuances and Wider Context”, Memoirs of the American Academy in Rome, 53, pp. 1-25.

Garriguet, J. A. (1999): “Reflexiones en torno al denominado Foro de Altos de Santa Ana y a los comienzos del culto dinástico en colonia Patricia”, Anales de Arqueología Cordobesa, 10, pp. 87-113. doi: https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/anarcor/article/view/11279

Garriguet, J. A. (2002): El culto imperial en la Córdoba romana. Una aproximación arqueológica. Córdoba: Diput. Prov. de Córdoba.

Garriguet, J. A. (2013): “La ornamentación escultórica de la Bética entre Trajano y Antonino Pío. Breves reflexiones sobre su producción e importación”. En Hidalgo, R. y León, P. (coords.): Roma, Tibur, Baetica. Investigaciones adrianeas. Sevilla: Univ. de Sevilla, pp. 251-270.

Godoy, F. (1996): “El conocimiento de la Colonia Patricia a través de los fondos del Museo Arqueológico de Córdoba”. En León, P. (ed.): Colonia Patricia Corduba. Una reflexión Arqueológica. Córdoba: Imprenta San Pablo, pp. 249-259.

Gonçalves, L. J. (2007): Esculturas romanas em Portugal: uma arte do quotidiano. Mérida: mnar.

Grassinger, D. (1991): Antike Marmorskulpturen auf Schloss Broadlands. Mainz am Rhein: Philipp von Zabern.

Hesberg, H. von (1998): “Minerva custos Urbis. Zum Bildschmuck der Porta Romana in Ostia”. En Kneiss, P. y Losemenn, V. (eds.): Imperium Romanum: Studien zu Geschichte und Rezeption. Festschrift für Karl Christ. Stuttgart: Steiner, pp. 370-378.

Jiménez Sancho, A. (2021): “Acerca del gran ábside junto al teatro de Italica: ¿Aedes Augusti?”. En Beltrán, J. y Escacena, J. L. (coords.): Italica. Investigaciones arqueológicas en la Vetus Urbs. Sevilla: Univ. de Sevilla, pp. 351-398.

Jucker, H. (1981): “Iulisch-Claudische Kaiser-und Prinzeporträts als Palimseste”, Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Institut, 96, pp. 236-316.

Kansteiner, S. (2017): “Der Hermes Typus Richelieu”, Archäologischer Anzeiger, 2017(2), pp. 77-98.

Kansteiner, S. (2018): “Der Hermes Typus Pitti-Lansdowne. Rekonstruktion, Datierung und Rezeption einer Bronzestatuen des Hermes aus der Zeit der Hohen Klassik”, Arechäologischer Anzeiger, 2018, pp. 211-230.

Karousou, S. (1961): “Eρμης ψυχoπoμπoς”, Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts. Athenische Abteilung, 76, pp. 91-106.

Kinney, D. (1997): “Spolia. Damnatio and renovation memoriae”, Memories of the American Academy in Rome, 42, pp. 117-148.

Koppel, E. (1985): Die römischen Skulpturen von Tarraco. Madrider Forschungen, 15. Berlin: De Gruyter.

Kreikenbom, D. (1992): Griechische und römische Kolossalporträts bis zum späten ersten Jahrhundert n. Chr., 27 Ergänzungsheft des Jahrbuch des deutschen Archäologischen Instituts. Berlin: De Gruyter.

León, P. (1999): “Itinerario de monumentalización y cambio de imagen en colonia Patricia”, Archivo Español de Arqueología, 72, pp. 39-56. doi: https://aespa.revistas.csic.es/index.php/aespa/article/view/295

León, P. (2009): “El retrato privado”. En León, P. (ed.): Arte romano de la Bética. Escultura. Sevilla: Focus Abengoa, pp. 158-203.

León, P. (2021): Itálica. La ciudad de Trajano y Adriano. Spal Monografías Arqueología, xxxv. Sevilla: Univ. de Sevilla.

Loza, M. L. y Beltrán, J. (2021): “Las esculturas de la Vetus Urbs de Italica en contexto. Un recorrido histórico”. En Beltrán, J. y Escacena, J. L. (coords.): Italica. Investigaciones arqueológicas en la Vetus Urbs. Sevilla: Univ. de Sevilla, pp. 399-439.

Maderna, C. (1988): Iuppiter-Diomedes und Merkur als -vorbilder für römische Bildnisstatuen. Untersuchungen zum römischen statuarischen Idealporträts. Heidelberg: Verlag Archäologie und Geschichte.

Marcos, A. y Vicent, A. M. (1985): “Investigación, técnicas y problemas de las excavaciones en solares de la ciudad de Córdoba y algunos resultados topográficos generales”. En Arqueología de las ciudades superpuestas a las antiguas. Madrid: Ministerio de Cultura, pp. 233-252.

Márquez, C. (1998): “Acerca de la función e inserción urbanística de las plazas en colonia Patricia”, Empúries, 51, pp. 63-76.

Márquez, C. (2020): “Una escultura de Hércules en colonia Patricia”. En Noguera, J. M. y Ruiz, L. (eds.): Escultura Romana en Hispania ix. Yecla-Murcia: Univ. de Murcia-Ayto. de Yecla, pp. 379-392.

Matheson, S. B. (2000): “The Private Sector: Reworked Portraits outside the Imperial Circle”. En Varner, E. R. y Bundrick, S. D. (eds.): From Caligula to Constantine. Tyranny and Transformation in roman Portraiture. Atlanta: Michael C. Carlos Museum, pp. 70-80.

Meneghini, R. (2015): “Il cosidetto tempio di Giano, il perduto foro di Minerva e la prima fase costruttiva del Foro di Nerva”, Scienze dell’Antichità, 21-3, pp. 59-80.

Nogales, T. y Nobre, L. (2010): “Programas estatuarios en el foro de Regina (Baetica): Príncipe julio-claudio, Genius y estatua colosal de Trajano. Una primera aproximación”. En Abascal, J. M. y Cebrián, R. (eds.): Escultura Romana en Hispania vi. Murcia: Tabularium, pp. 169-198.

Ojeda, D. (2014): “A new Trajan’s Portrait from Hispania. Pliny the younger and the Dating of Trajan’s first Portrait Type”, Madrider Mitteilungen, 55, pp. 371-378.

Ojeda, D. (2018): “Anstückungen an kaiserzeitliche Idealskulpturen. Zu drei aus der Baetica stammenden Statuen des Mars”, Archäologischer Anzeiger, 2018(2), pp. 193-208.

Ojeda, D. (2020): “Dos estatuas de Marte procedentes de la Bética decoradas mediante apliques”. En Noguera, J. M. y Ruiz, L. (eds.): Escultura Romana en Hispania ix. Yecla-Murcia: Univ. de Murcia-Ayto. de Yecla, pp. 405-412.

Parisi, C. (2010): “Testa colossale de divinità”. En La Rocca, E.; Parisi, C. y Lo Monaco, A.: I Giorni di Roma. L’età della conquista. Milano: Skira, p. 268.

Pina, F. (2003): “Minerva custos urbis de Roma y de Tarraco”, Archivo Español de Arqueología, 76, pp. 111-119. doi: https://aespa.revistas.csic.es/index.php/aespa/article/view/108

Pollini, J. y Storage, W. (2010): “Recutting Roman Portraits: problems in interpretation and the new Technology in finding possible solutions”, Memoirs of the American Academy in Rome, 55 pp. 23-44.

Prusac, M. (2011): From Face to Face: Recarving of Roman Portraits and the Late Antique Portrait Arts. Leiden: Brill.

Raeder, J. (2011): “Kopf der Athena”. En Knoll, K.; Vorster, Ch. y Woelk, M. (Hrsg.): Skulpturensammlungen Staatliche Kunstsammlungen Dresden. Katalog der antiken Bildwerke ii. Idealskulptur der römische Kaiserzeit 1. München: Hirmer Verlag.

Rodríguez Hidalgo, J. M. y Jiménez, A. (2015): “Italica, la Colina de los Dioses. De Augusto a Adriano”. En García, J.; Mañas, I. y Salcedo, F. (eds.): Navigare necesse est. Estudios en homenaje a J. M. Luzón Nogué. Madrid: ucm, pp. 231-242.

Rodríguez Oliva, P. (2009): “La escultura ideal”. En León, P.: Arte romano de la Bética. Escultura. Sevilla: Fund. Focus Abengoa, pp. 41-152.

Ruiz Bueno, M. D. (2020): “La ocupación de pórticos y calzadas urbanas en la Hispania tardoantigua: algunas líneas maestras”. En Noguera, J. M. y Olcina, M. (eds.): Ruptura y continuidad. El callejero de la ciudad clásica en el tránsito del Alto Imperio a la Antigüedad Tardía. Alicante: Diput. Prov. de Alicante-marq, pp. 49-66.

Ruiz Bueno, M. D. y Portillo, A. (2020): “Arquitectura y urbanismo de colonia Patricia en época adrianea: nuevas aportaciones”, Spal, 29(2), pp. 129-145. doi: https://revistascientificas.us.es/index.php/spal/article/view/10552

Ruiz Rodríguez, J. C. (2017): “El culto a Minerva en Tarraco”, Espacio, Tiempo y Forma. Serie ii. Historia Antigua, 30, pp. 323-350. doi: https://revistas.uned.es/index.php/etfii/article/view/19330

Schneider, R. M. (1994): “Kopf Typus Hermes Ludovisi”. En Bol, P. C. (coord.): Forschungen zur Villa Albani. Katalog der antiken Bildwerke iv. Berlin: Mann, pp. 38-47.

Siebert, G. (1990): “Hermes”. En Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae, v. Berna: Artemis & Winkler Verlag, pp. 380-381.

Simon, E. (1992): “Mercurius”. En Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae, vi. Berna: Artemis & Winkler Verlag, pp. 500-554.

Stylow, A. (1990): Apuntes sobre el urbanismo de la Córdoba romana”. En Trillmich, W. y Zanker, P. (Hrsg.): Stadbild und Ideologie (Madrid, 1987). Philosophisch-Historische Klasse, Heft 103. München: Bayerische Akademie der Wissenschaften, pp. 259-282.

Ungaro, L. (2020): “Sculture colossali nell’atelier del Foro di Traiano”. En Noguera, J. M. y Ruiz, L. (eds.): Escultura Romana en Hispania ix. Yecla-Murcia: Univ. de Murcia-Ayto. de Yecla, pp. 23-32.

Valeri, C. (2001): “Tête d’Athéna”. En Descoeudres, J. P.: Ostia, port et porte de la Rome Antique. Genève: Georg Editeur, cat. x,17, p. 422.

Varner, E. R. (2000): “Tyranny and the Transformation of the Roman Visual Landscapes”. En Varner, E. y Bundrick, S. D. (eds.): From Caligula to Constantine. Tyranny and transformation in roman portraiture. Atlanta: Michael C. Carlos Museum, pp. 9-26.

Varner, E. R. (2004): Mutilation and Transformation. Damnatio Memoriae and Roman Imperial Portraiture. Brill: Leiden-Boston.

Varner, E. R. (2010): “Reconfiguring roman portraits. Theories and practices”, Memories of the American Academy in Rome, 55, pp. 46-56.

Varner, E. R. (2015): “Reusing and recurving”. En Friedland, E.; Sobocinski, M. G. y Gazda, E. K. (eds.): The Oxford Handbook of Roman Sculpture. New York: oup, pp. 123-138.

Ventura, A. (1991): “Resultados del seguimiento arqueológico en c/ Ángel de Saavedra 10”, Anales de Arqueología Cordobesa, 2, pp. 253-290.

Ventura, A.; Bermúdez, J. M.; León, P.; López, I. y Márquez, C. (1996): “Análisis de la Córdoba romana: Resultados e hipótesis de la investigación”. En León, P. (ed.): Colonia Patricia Corduba. Una reflexión arqueológica. Córdoba: Junta de Andalucía, pp. 87-118.

Vicent, A. M. (1973): “Situación de los últimos hallazgos romanos en Córdoba”. En xxv Congreso Nacional de Arqueología (Jaén, 1971). Zaragoza, pp. 673-680.

Vicent, A. M. (1984-85): “Esculturas romanas de los Altos de Santa Ana, Córdoba”, Corduba Archaeologica, 15, pp. 55-62.

Vorster, Ch. (1993): Vatikanische Museen. Museo Gregoriano Profano ex Lateranense. Katalog der Skulpturen. Römische Skulpturen des späten Hellenismus und der Kaiserzeit 1. Werke nach Vorlagen und bildformelen des 5 und 4. Jahrhunderts v. Ch. Mainz am Rhein: Philipp von Zabern.

Vorster, Ch. (2004): Vatikanische Museen. Museo Gregoriano Profano ex Lateranense. Katalog der Skulpturen. Bd. ii.2. Römische Skulpturen des späten Hellenismus und der Kaiserzeit. Wiesbaden: Reichert Verlag.

Zevi, F. y Manzini, I. (2008): “Le iscrizioni della porta romana ad Ostia: un riesame”. En Caldello, M. L.; Gregori, G. L. y Orlandi, S. (eds.): Epigrafia 2006. Atti xiv Rencontre sur l’epigraphie in onore di Silvio Panciera. Roma: Quasar, pp. 187-206.
Márquez Moreno, C. (2023). Colossal Head from Colonia Patricia: On the Reworking of Heads of Divinities in the Roman Age. Zephyrvs, 90, 199–217. https://doi.org/10.14201/zephyrus202290199217

Downloads

Download data is not yet available.
+