The catechism at the crossroads

The instruction between politics and faith during the War of Independence

Abstract

Probably few phenomena in history have drawn as much attention as the so-called Spanish War of Independence. The historiography on the subject is very abundant and brings together studies that have made the history of political culture their favorite field of curiosity. In this perspective, studies on political catechisms have been the object of attention on repeated occasions. However, the subject is presented as an interesting field of development that still has a lot to exploit. This article aims to analyze the political catechisms that were published in the Spanish Monarchy in the period between 1808 and 1814. We propose that they were transformed during this time of monarchical crisis into effective instruments of political indoctrination by consolidating as didactic devices par excellence in the passage from a civil catechism to a political catechism. In the framework of the history of political culture, the text addresses the analysis of different political catechisms published in the context of the War of Independence.
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Author Biography

Sebastián Domingo Perrupato

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Universidad Nacional de Mar del Plata
Nombre y apellidos: Sebastián Domingo Perrupato Datos profesionales: Profesor en Historia (Universidad Nacional Mar del Plata) -2006- Licenciado en Historia ((UNMdP)) -2009- Especialista en Docencia Universitaria (UNMdP) -2012- Diplomado en Cs. Sociales con mención en constructivismo y educación. (FLACSO) -2013- Especialista en Cs. Sociales con mención en constructivismo y educación. (FLACSO) -2014- Especialista en educación y Tics (INFD) – 2014- Máster en Historia (Universidad de Jaume I) – 2014- Doctorando en Historia (UNMdP) Miembro del Grupo del Grupo de Investigaciones de Educación y Estudios Culturales (UNMdP) Becario Consejo Nacional de Investigaciones Científico y Técnicas  CONICET Docente de Didáctica General Facultad de Humanidades UNMdP. Docente de varios Institutos Superiores donde dicta las materias de Didáctica de las Cs. Sociales e Historia de la educación para diversos profesorados. Participación en varios congresos en el área de Historia y Educación.  Varias Publicaciones en revistas y actas de Historia y Educación y dos Libro de autoría propia.   Línea de trabajo: En esto momentos me encuentro haciendo mí doctorado sobre historia de la educación, me interesa particularmente la educación española durante el siglo XVIII. 
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